مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان به افزایش برداشت آب با مدیریت گسسته حوضه زاینده رود اشاره کرد و گفت: ساماندهی حوضه زاینده رود باید اجرا شود چرا که رودخانه محل تهاجم انواع تصرفات قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مسعود میرمحمدصادقی در همایش مصرف بهینه آب در صنعت، چالش ها و فرصت ها، با اشاره به مشکلات حوضه زاینده رود و گاوخونی، اظهار داشت: متاسفانه شاهد بارش های نامتوازن در استان اصفهان هستیم به گونه ای که عمده بارش ها مربوط به غرب حوضه زاینده رود است.


وی به آثار و نشانه های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود اشاره کرد و افزود: ناتوانی حوضه در تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه و تالاب، خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و گاوخونی، نابودی کمی و کیفی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار فرونشست سراسری دشت ها در اثر آن، خطر نابودی میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان به دنبال خشکی زاینده رود، نابودی کشاورزی در بخش های میانی و شرقی، خشکی باغ های چندصد ساله و دارای حقابه مصرح در طومار از جمله آثار بحران کمبود آب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه در برخی دشت ها دچار نشست حتی بیش از یک متر هستیم، تصریح کرد: بحران آب در حوضه زاینده رود معضلی ملی است چرا که آب شرب 6 میلیون جمعیت ساکن در این حوضه و یزد، کاشان، نایین و اردستان، 68 درصد تولید آهن و فولاد کشور، 85 درصد برق کشور، 26 درصد تولید فراورده های نفتی وابسته به زاینده رود است.


وی تصریح کرد: متاسفانه مدیریت گسسته و استانی شدن حوضه زاینده رود، سابقه افزایش برداشت آب را برای ما رقم زده است.


میرمحمدصادقی با بیان اینکه منابع آبی استان در حال نقصان است، گفت: بخش کشاورزی همسان با این منابع حرکت می کند اما میزان مصرف بخش شرب رو به تزاید است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمع منابع آب حق آبه داران زاینده رود 1138 میلیون متر مکعب است، بیان داشت: در حال حاضر حوضه زاینده رود با کمبود 770 مترمکعبی آب مواجه است.


به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، با وضعیت آبدهی کنونی سد زاینده رود در شرایط حاضر حتی با 40 درصد بیشتر از میانگین نیز نمی توانیم حق آبه محیط زیست را تحویل دهیم.
وی به وضعیت آب های زیرزمینی کشور اشاره کرد و گفت: در کشور بالغ بر 300 میلیون متر مکعب از ذخایر استاتیک برداشت آب داریم همچنین به دلیل اضافه برداشت ها آبخوان های مختلف از جمله اردستان با افت آب مواجه است.
میرمحمدصادقی به راهکارهای مختلف برای حل مشکل حوضه زاینده رود اشاره کرد و گفت: مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب برای احیای زاینده رود، توقف بارگذاری های جدید و شناسایی حق آبه ها، اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، اجرای عدالت بر پایه حقوق و قوانین، از جمله این راهکارهاست.


وی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدامات برای مبارزه با وضع موجود حوضه زاینده رود، مدیریت یکپارچه آن است، گفت: در این راستا شفاف سازی مصرف آب در بالادست و پایین دست رودخانه ضرورت دارد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه مجبور به بستن چاه های غیرمجاز و کنترل چاه های مجاز هستیم، متاسفانه در کشور با این کار مقاومت می شود و مامور ما مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.


وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت انضباط آبی، گفت: ساماندهی رودخانه زاینده رود باید اجرا شود چرا که محل تهاجم انواع تصرفات قرار گرفته است.
میرمحمدصادقی افزود: اصلاح الگوی مصرف، پرداختن به آب مجازی در کشاورزی و صنعت، واقعی کردن قیمت آب و انرژی، تدقیق میزان حق آبه ها از جمله راه های درون حوضه ای برای حل بحران حوضه زاینده رود است.


به گفته وی، انتقال آب خلیج فارس و انتقال آب بین حوضه از جمله راهکارهای برون حوضه ای حل مشکل زاینده رود است


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.