20 درصد تالاب بین المللی گندمان در استان چهارمحال و بختیاری آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: در پی بارندگی های چند هفته اخیر در این استان، 20 درصد از تالاب بین المللی گندمان در شهرستان بروجن آبگیری شد.

شهرام احمدی افزود: این تالاب آب چاه های کشاورزی 8 روستای پایین دست را تأمین می کند.

وی، به کوچ 10 هزار پرنده مهاجر به تالاب گندمان اشاره و اضافه کرد: این پرندگان شامل خانواده اردک ها، غاز خاکستری، درنا، حواصیل، اگرت، خروس کولی، چنگر و دیگر پرندگان است.

احمدی، از اجرای طرح احیای این تالاب در 2 سال گذشته خبر داد و گفت: احیای این تالاب نقش مهمی در کاهش مشکلات زیست محیطی و افزایش منابع آب زیرزمینی داشته است.

وی، انجام مطالعات اجمالی، نقشه برداری و برداشت مختصات جغرافیایی، مشخص کردن وضعیت توپوگرافی و ترازیابی محدوده را از اقدامات مؤثر برای آبگیری این تالاب اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: به منظور احیای تالاب گندمان، یک بند خاکی به طول 350 متر، با عرض میانگین پنج متر و ارتفاع یک و نیم متر، در محدوده آن احداث شد.

تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ 1352» به ثبت رسیده است.

منابع تأمین کننده آب تالاب گندمان، علاوه بر باران و برف، چشمه های حاشیه تالاب (همچون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

پوشش گیاهی این تالاب را گونه های حاشیه ای و نم پسند نظیر درخت بید، مرغ، جگن، زنبق، لویی، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب و عدسک آبی تشکیل می دهد.

پرندگانی مانند لک لک، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان و یلوه هم در تالاب گندمان دیده می شوند.

این تالاب همچنین دارای ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف

برچسب ها: تالاب ، گندمان ، آبگیری ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.