نگاه سنگین بی توجهی بر فریادهای سر به فلک کشیده

مشکلات دروازه غار دیروز، شهید هرندی امروز در زیر گام‌های بی توجهی مسئولان به خاکستر مبدل شده است.

آماده///////// نگاه سنگین بی توجهی بر فریادهای سر به فلک کشیدهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دروازه غار، نامی تاریخی که این روزها بید هویت تهران را به رخ دوستداران تاریخ بکشاند اما اعتبارش در گردباد آسیب‌ها در هم کوبیده و جز رعب و وحشت ضمیمه‌ای برای نام آن دراذهان نمی‌توان یافت.

دروازه غار دیروز، شهید هرندی امروز، اگر نگوییم به جهنمی برای ساکنان آن تبدیل شده،‌ اما به راحتی می‌توان گفت که به گره کوری برای مردم و مسئولان مبدل شده که هر چه برای بازکردن آن تقلا می کنند، سردرگمی بیشتری حاصل می‌شود.

نام اعتیاد که در دوران گذشته حتی به زبان آوردنش برای مردم نوعی ناهنجاری محسوب می‌شد این روزها در چارچوب دروازه غار جاخوش کرده و قلمروش  روز به روز بیشتر می‌شود.

اعتیاد دراین منطقه خوشبختی کودکان و روزگار خوش جوانی را با تباهی گره زده، اعتیادی که باید در قبر‌ستان شهر، رنگ فراموشی به خود بگیرد، در ساعت و ثانیه‌های مردم این منطقه جولان می‌دهد و به راحتی ناکامی آرزوها را بر پیشانی گرفتار شده مردم حک کرده است.

ناگفته نماند که طراوت و سر سبزی پارک‌های منطقه غرق شده رنگ تباهی است.

 البته وصف حال این منطقه از تعداد تارهای موی غیر قابل شمارش هم بیشتر است،‌ اما آیا این که نمی‌خواهند مشکلات این منطقه را پایان دهند یا نمی‌شود،سوالی بی پاسخ می‌ماند... . چرا که زمزمه تغییربافت این منطقه و سودهای کلان آینده آن در نقشه بسیاری از سود جویان مدت زمانی است که به گوش می‌رسد.

از تمام این معضلات که بگذریم، ساکنان آن از برچسب شهید هرندی بر جولانگاه جرم، گله‌ای به وسعت معضلات منطقه داشتند اما مشکلات منطقه خط پایان ندارد.

* قرار نیست به روی خودمان بیاوریم در شهر چه خبر است...

آوازه دروازه قدیمی شهر، سال‌ها است که در گوشه و کنار شهر و مسئولان پیچیده و قلم ها در تلخی آن نگاشته‌اند تا نیم نگاهی از جانب مسئولان امر،‌ بخشی از مشکلات آن را سامان دهد.

البته که گام های مسئولان بعد از هزاران هزار بار فریاد به آنجا رسید،‌ هزاران هزار وعده به تیتر یک روزنامه‌ها مبدل شد اما هنوز ردپای آن ها از میان نرفته تا وعده‌ها نیز رنگ فراموشی به خود گرفت.

انگار قرار نیست به روی خودمان بیاوریم که در شهر چه ارزش‌هایی در زیر پای بی توجهی لگدمال می‌شوند. ارزش‌هایی که آینده جوانان این کشور را به راحتی نشانه رفته است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است:باید رویه معیوب هرندی بهبود پیدا کند چراکه بسیاری از افراد برای جستجوی کار به تهران مراجعه می‌کنند، متاسفانه به دلیل پیدا نکردن شغل دلخواه به اعتیاد روی می‌آورند که البته جمعیت هرندی را همین افراد تشکیل می‌دهند.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر معتقد است: امنیت محله هرندی با همکاری دستگاه‌های میان بخشی قابل برگشت است.

اما انگار مسئولان از یاد برده‌اند که هرندی هزاران هزار بار گام‌های مسئولان و وعده‌ها را به خود دیده و هیچ بهبودی در آن حاصل نشده است حتی برنامه‌ریزی‌ها نیز قرار نیست رنگ و بوی بهبود به منطقه بدهد.

* نقشه‌های بی ریشه که بلای جان هرندی شده

این چون و چراها در چالش‌ها و معضلات هرندی، مسئولان را بر آن داشت، تا برنامه‌ای مدون برای آن در نظر بگیرند که البته برنامه نوشته شد اما چارچوب مدون در آن جایگاهی نداشت.

نقشه‌های زودگذر نه تنها خط بهبود را برای آن تعریف نکرد بلکه منجلاب مشکلات را بیش از پیش برای آن عمیق‌تر کرده است.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در انتقاد به برنامه‌های معاونان شهردار در صحن علنی برای محله هرندی، می‌گوید: پیوست مطالعاتی هرندی در زمان تصویب بودجه ارائه نشده و متاسفانه بودجه هرندی بدون هیچ گونه مطالعه‌ای به صحن آمد و علی‌رغم انتظارات با اصرار رئیس شورای شهر به تصویب رسید. 

وی معتقد است: هر پروژه باید ماکت از پیش طراحی شده داشته باشد.

البته برای هرندی با این معضلات بی شمار باید مطالعه‌ای با پشتوانه بسیار بالا ارائه و به تصویب برسد که این کار انجام نشد و متاسفانه در حال حاضر معاونان شهردار در صحن علنی که امکان بررسی موشکافانه برنامه‌های آن‌ها وجود ندارد به روخوانی آن‌ها برای اعضای شورای شهر می‌پردازند.

*فریادهایی که دادرسی ندارد

تمام فریادها در وصف شرح حال‌ها بر آن بود که دادرسی به این فریادها رسیدگی کند اما نه تنها دادرسی پیدا نشد بلکه برنامه‌های یک بام و دو هوای مسئولان نیز فاجعه‌ای را رقم می‌زند که حتی باعث ازدیاد معتادان در شب هنگام می‌شود.

 عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر معتقد است: توزیع غذا در شب هنگام میان کارتن خواب ها و معتادان اگرچه امری پسندیده است اما به شدت ناهنجاری‌ها می‌افزاید چرا که موجب می‌شود تمام معتادان از سرتاسر شهر در آن ساعت خود را به هرندی برسانند و این منطقه را پاتوق معتادان کرده است.

* جنگ حق و باطل در گرفت

تمام بی توجهی‌ها و عدم فریاد رسی‌ها منجر شد تا اتفاقی که نباید، رخ داد. شاید تصاویر مبارزه تا سه سال در خارج از مرزها تنها به قاب تلویزیون محدود شده بود اما در گوشه‌ای از شهر به واقعیت پیوست و جنگ حق و باطل علی‌رغم فریادهای بسیار بالاخره در گرفت.

مردم خود را به میدان رساندند تا این بار شیوه دیگر اعتراض را به تصویر بکشند. اما آیا مسئولان توجهی می‌کنند؟؟

مردم به میدان آمدند تا بگویند طاقت آن ها سر آمده... .

مردم تمام نشانه‌های معتادان را با آتش به خاکستر تبدیل کردند تا به قولی زهر چشم بگیرند، اما بازهم زنگ خطر حضور معتادان، منطقه را تهدید می‌کند.

آیا کسی پیدا می‌شود که پاتوق معتادان را از محله هرندی تهران پاک کند؟!

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار