من فکر می‌کنم برطرف کردن سوء تفاهم بین دو بخش هنری و مدیریتی نقش بسزایی در پیشرفت در این عرصه دارند.

سرسنگی: پیشرفت در عرصه هنر نیازمند اعتماد متقابل هنرمندان و مدیران استبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم قدردانی از مجید سرسنگی و معرفی مدیرعامل خانه هنرمندان با حضور افرادی چون علی مرادخانی، حسین مسافر آستانه، محمد بختیاری، حمیدرضا نوربخش، مهندس ایادی مشاور عالی شهرداری تهران و چند تن دیگر از هنرمندان و مسئولین برگزار شد.

محمد سریر که در این مدت مسئولیت اداره خانه هنرمندان را به عهده داشت، در آغاز این مراسم گفت: اگرچه تصدی مدیریت کار سختی است ولی در حوزه فرهنگ و هنر این کار سخت‌تر است، چون در این حوزه‌ها مدیریت تنها یک عنوان نیست و معنایی گسترده‌تر دارد، چون فرد مسئول باید در مقاطع مختلف و شرایط گوناگون تصمیمات فوری و صحیحی را بگیرد.

وی افزود: هنر  طی قرن‌ها فراز و فرودها داشته است و در هر جامعه‌ای از جمله کشور ما دچار اتفاقاتی شده که بعضی‌ها توسط آن کارهایی انجام دادند اما پیش‌بینی درباره آینده هنر ممکن نیست ولی در کنار همه این حرف‌ها ما در این عرصه ضعف‌هایی داریم که قطعا با همکاری مدیران مجرب رفع می‌شوند.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان با تجربه و همت مدیران مختلف که از فراز و فرودهایی عبور کردند، به یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری نه تنها در تهران بلکه در ایران تبدیل شده‌ است. کار در حوزه فرهنگ و هنر و پایبندی به آن بدون انتظار مادی در سرزمین ما رایج است و همه می‌گویند شما هنرمند هستید و فکر چیز دیگری را نکنید و فقط خدمت کنید و اما باز هم در مورد این خانه باید گفت خانه هنرمندان نقطه پیوند بین هنر و اهدافی چون صمیمیت، محبت، اعتماد و ... بین هنرمندان است.

سریر در خصوص دوران مدیریت سرسنگی تصریح کرد: ایشان از حوزه هنر بیرون نمی‌روند و وی در مدت مدیریت خود نه تنها در ارتقای کیفی فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی رقم زده بلکه در حوزه سخت‌افزاری و ساختمان‌سازی کارهای ارزشمندی را با همکاری شهرداری انجام داده است. مثل افتتاح ساختمان شماره دو که خیلی از دوستان هنرمند در آن جمع شدند.

وی ادامه داد: هیچ وقت گام‌های فرهنگی و هنری ایشان از دل و ضمیر هنرمندان پاک نمی‌شود و وی از مدیران هنری بودند که با رای شورای هنرمندان این جایگاه را کسب کرده بود و در گذشته نیز تصدی‌های گوناگونی در این حوزه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این مرکز بتواند وظایفی را که از پیش انجام می‌شده، به نحو احسن ادامه دهد. ما از مراحل و دوره‌های مختلفی عبور کرده ایم و امیدوارم نگاه به هنر تغییر کرده باشد تا هنر بتواند در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... نیز زمینه‌هایی را ایجاد کند.

بعد از این مجید سرسنگی عنوان کرد: وقتی بحث انتخاب است، سلیقه‌ها در میان هستند اما وقتی فردی برگزیده شد، این سلیقه‌ها کنار می‌روند و وظیفه ما این است که همه او را حمایت کنیم تا به طور مثال در این خانه که یکی از مراکز مهم فرهنگی است، همانند گذشته به کار خود ادامه دهد.

وی افزود: من سهم ناچیزی دارم و سهم عمده به عهده شورای عالی هنرمندان و همکاران من است؛ البته باید گفت هنر دوره پرتلاطمی را سپری می‌کند که این تلاطم جزو ذات هنر است و حتی اگر جامعه هم آرام باشد، باز هم هنر این تلاطم خود را دارد و با مدیریت و هوشمندی مسئولان است که این آشوب می‌تواند به فرصتی تبدیل شود و اگر کوتاهی صورت گیرد، تهدیدی برای این حوزه به حساب می‌آید. من نیز به اندازه همه تلاش‌هایی که شده باز هم اعتقاد دارم، راه درازی برای موفقیت و پیشرفت وجود دارد و نباید فراموش کرد که رسیدن به این ارزشمندی باید با حوزه اسلامی همراه باشند که این هم توسط هنرمندان با خلق اثر ممکن است، هم با مدیرانی که زمینه سازند و هم مخاطبین فرهنگ و هنر. همچنین ارزش‌های موجود در جامعه که از آن به عنوان فرهنگ یاد می‌کنیم، نیز در این امر تأثیر بسزایی دارد.

سرسنگی تصریح کرد: به نظر من ما به طور کامل نتوانستیم به اندازه زمان و ارزش و موارد دیگری که در این حوزه خرج شده است، شاهد اتفاقات مبارکی باشیم. یکی از مهم‌ترین این عوامل سوء تفاهم تاریخی بین هنرمندان و مدیران است. اغلب این طور فرض شده که مدیران و هنرمندان در دو سویه جریان هنری‌اند و شاید رفتار‌های ما به این اتفاق دامن زده است. من فکر می‌کنم تا این تفاهم به وجود نیاید، پیشرفت در حوزه هنر کار مشکلی است و این بسیار مهم است که هنرمندان به مدیران اطمینان داشته باشند و آن‌ها را حافظ منافعشان بدانند. از طرفی هم مدیر باید اعتماد داشته باشد، به اینکه هنرمند شرایط و اوضاع را درک می‌کند. من فکر می‌کنم برطرف کردن سوء تفاهم بین دو بخش هنری و مدیریتی نقش بسزایی در پیشرفت در این عرصه دارند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، رفتار‌های دوگانه‌ و تعاریفی است که از هنر و جامعه دینی وجود دارد؛ چرا که سلیقه‌ها تصمیم می‌گیرند که چه کاری مناسب است و چه نیست و این نشان می‌دهد ما در این سال‌ها نتوانستیم یک وحدت نظر به وجود بیاوریم. علاوه بر این پرهیز از سیاست‌‌زدگی یکی دیگر از مواردی است که باید در این حوزه رعایت شود. زیرا سیاست‌زدگی آفت بزرگی برای هنر بود و در واقع سیاست‌مداران باید دست از سر هنرمند بردارند و هنرمندان هم باید بدانند که هنر فراتر از سیاست است و مانند شیرازه‌ای بین آجر‌های یک مملکت رو به توسعه است و هنرمندان نباید درگیر بحث‌ها و تنش‌های سیاسی شوند.

مدیر عامل سابق خانه هنرمندان ایران اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که بیشتر توسط پیشکسوتان حل می‌شود، بحث اخلاق‌گرایی در هنر است و اگر جامعه هنری با بهترین امکانات پیش برود ولی اخلاق نداشته باشد، راه به جایی نمی‌برند و یکی از معضلات مهم ما همین کم‌رنگ بودن اخلاق در حوزه هنر است. همچنین مسئله دیگری که در عرصه مدیریتی مطرح است این است که فرد مسئول تنها روی برنامه اجرایی خودش تمرکز دارد ولی باید نسبت به مدیر بعدی هم مسئولیت‌هایی داشته باشند.

سرسنگی اظهار داشت: در این سال‌ها نتوانستیم در حوزه عدالت فرهنگی توفیقی کسب نماییم و بخش عظیمی از توجه ما به هنرمندان تهرانی اختصاص داده شده و وقتی به شهرستان‌ها می‌رویم، با فقر امکانات برای هنرمند مواجه می‌شویم. این در حالی است که همیشه بحث همکاری با بخش‌های غیر دولتی مطرح بوده اما هنوز آمادگی لازم برای واگذاری بخش‌هایی به این قسمت را نداریم. من فکر می‌کنم اگر همه ما به شعار‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم، آینده‌ درخشانی خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای من خدمت کردن در این خانه افتخار آمیز بود و در این مدت چیز‌های زیادی را از اساتید و هنرمندان آموخته‌ام.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیر عامل جدید خانه هنرمندان بیان کرد: مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر  کار بسیار سخت و حساسی است؛ چرا که باید همه جوانب را در برخورد با هنرمندانی که حساس و لطیف هستند، رعایت کرد. زیرا فاصله‌ای میان مدیران و هنرمندان وجود دارد که البته توسط آقای سرسنگی و مدیران قبلی این فاصله کمتر شده است.

وی افزود: ما نیز امیدواریم بتوانیم کار‌های مثبتی که در این خانه انجام می‌شد را ادامه دهیم و این خانه را که محلی امن برای آسایش و آرامش هنرمندان برای رشته‌های مختلف است، همچنان با تعامل با مراکز مختلف از جمله وزارت ارشاد، شهرداری و حوزه هنری که یکی از مراکز مهم فرهنگی وهنری است، حفظ نماییم. 

رجبی معمار تصریح کرد: همچنین ما تلاش می‌کنیم تا با هم‌افزایی بیشتر بستری آرام و پر نشاط را در جامعه هنری توسعه دهیم، چون ما در این فضا به نشاط بیشتری نیاز داریم و علاوه بر این، این نشاط باید همراه با معنویات و ارزش‌های اخلاقی باشد و باید بگویم که یکی از گروه‌هایی که در جامعه ارزش والایی دارند، همین نیرو‌های انسانی و هنرمندان هستند و باید همواره به آن‌ها توجه داشت.

مشاور عالی شهرداری و معاون فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر ایازی هم بعد از این صحبت‌ها سخنانی در مورد اهمیت و جایگاه خانه هنرمندان ایران گفت.

در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیر خانه موسیقی به همراه نوید دهقان قطعه‌ای را اجرا کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از این بر روی صحنه آمد و ضمن تشکر از مجید سرسنگی و ابراز آرزوی موفقیت برای آقای رجبی معمار بیان کرد: امیدوارم این مجموعه فرهنگی و هنری همچنان به کار خود ادامه دهد و در این دوره جدید هم شاهد موفقیت‌ها و فعالیت‌های بیشتری از این خانه باشیم. 

در انتها هدایایی به مجید سرسنگی اهدا شد و سپس حکم مجید رجبی معمار قرائت شد. 

گفتنی است؛ در این مراسم احمد مسجد جامعی، علیرضا سجادپور، جمشید حقیقت‌شناس، جواد بختیاری، علیرضا رضاداد، فرزاد ادیبی و بهمن نامور مطلق نیز حضور داشتند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.