هنر، این ماه هم همراه با رنگ و بوی پاییزی به گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در میانه پاییز بازهم نگارخانه‌ها پر از رنگ‌ها و هنرمندانی می‌شود تا فرصتی را برای هنردوستان فراهم کند و دوباره دریچه‌ای برای ورود آدم‌ها به دنیای دیگری شوند.

همچنین این مجموعه‌ها طبق آیین دیرینه خود، فرصت و فضای مناسبی را برای یک گشت و گذار هنری در آخر هفته را نیز فراهم کرده‌اند.

از جمله این مراکز خانه هنرمندان ایران است که از جمعه در چهار نگارخانه خود میزبان آثاری از هنرمندان تجسمی می‌شود.


خانه هنرمندان ایران

یکی از این‌ها نمایشگاه عکس «خوابیدار» است که مجموعه آثار مصطفی کاظمی و سامان آفریدند را شامل می‌شود.

در این نمایشگاه 10 اثر ترکیبی از  این دو هنرمند وجود دارد.

نگارخانه بهار این خانه هم عکس‌های حسین موسوی را با عنوان «پایتخت» به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این مراد فتاحی هم با نقاشی-خط های خود به نگارخانه تابستان می‌آید و نمایشگاهی با عنوان «عمر که بی‌عشق رفت، هیچ حسابش مگیر» را افتتاح می‌کند.

همچنین مصطفی سروریان هم نقاشی‌های خود را با عنوان از سنت تا مدرنیته به نگارخانه پاییز می‌آورد.

همه این نمایشگاه‌ها تا اول آذر پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


نگارخانه عقیلی

این گالری از جمعه با مجسمه‌های یک هنرمند به استقبال هنردوستان می‌رود.

لیلا علیخانی هنرمندی است که کارهای برنزی خود را در این هفته به نمایش می‌گذارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار تا 29 آبان به نشانی شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک 1991 مراجعه کنند.


کاکتوس

این عنوان نمایشگاه گروهی است که 9 هنرمند در آن حضور دارند و پویا ملاقلی‌پور، امیرحسن اکبری و سید احمد منتهایی جمع آوری آن را به عهده داشته‌اند.

در این مجموعه هنرمندانی چون گلبرگ شعبانی،مهرداد جعفری، داود طیموج، نیلوفر جمالی و چند تن دیگر هم با آثار خود شرکت دارند.

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید تا 28 آبان به گالری دنا واقع در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ2 مراجعه کنید.


گروه پنج

نمایشگاه گروهی از آثار «گروه پنج» در 21 و 22 آبان در آتلیه مانا به نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون  شبنم نکونام، نازنین گودرزی، ژیلبرت کرمی، مهرداد ضرغام پناه و مهدی علی‌پور با کارهای خود حضور دارند.


گالری شیث

این نگارخانه هم نمایشگاهی از گنجینه‌های خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

در این نمایشگاه حدود 30 اثر از هنرمندان و استادانی در قالب‌های حجم، نقاشی و ... وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند از جمعه به این نگارخانه واقع د ر چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.


هفت نگاه

گالری فرهنگسرای نیاوران میزبان آثار متنوعی از گروه «هفت نگاه» می‌شود.

در این نمایشگاه کارهایی در قالب نقاشی، حجم، مجسمه و خطاطی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند تا6  آذر به این فرهنگسرا مراجعه کنند.


89

این عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی است که از 22 آبان تا 2 آذز در گالری مهروا به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی ( آبان جنوبی)، شماره 38  برقرار است.

در متنی در خصوص این گردآمدن نوشته شده:

چرا گروه می‌شویم؟

حقیقت آن است که قرارگیری در مسیر زمان باعث ایستادن ما در کنارِ  یکدیگر است. اما این رویه، تمام ماجرا نیست. جزئیات در طی این مسیر اهمیت پیدا کرده است و منجر به بروز شاخصه‌های مشترکی در نوع نگاه و نحوه‌ پیشبرد تصویر شده است. این شاخصه‌ها از سویی به دلیل آموزه‌های مشترک و راه‌حل‌های مقدماتی برای خلق تصویر خودنمایی می‌کند و از دیگر سو، نگاه مشترک به محیط، انسان، طبیعت، و زندگی باعث آن می‌شود. به این ترتیب، شباهت‌هایی هرچند پنهان و زیرمتنی مابین محصول هر یک از ما به وجود آمده است.

هدف از تشکیل این گروه به هیچ روی اعلام بیانیه‌ای اعتراضی یا انتقادی  نسبت به سایر اشکال خلق تصویر نیست، که تنها می‌خواهیم از این مسیر، راه‌حل‌های ساده اما عمیق خود را در نگاه به هستی، به مخاطب پیشنهاد کنیم. این راه‌حل‌ها کلی بوده و چارچوب مشی ما را در بر می‌گیرد:

انسان و نه فقط پیکر انسان، بلکه تاثیر وجود انسان بر محیط،  روشن‌ترین سویه‌ نگاه ماست. این موضع لزوما جنسیتی نیست و انسان به معنای عام مورد خطاب است.

تلخی‌ها، شکست‌ها،‌ درخودفرورفتگی‌ها، و نشدن‌ها، نمود بارزتری در تصاویر ما دارد و این ناشی از درک این چنین ما از دوران معاصر و رنجی است که انسان معاصر می‌برد.

راه‌حل‌های دکوراتیو و تزئینی در آثار ما جایی ندارد،‌ حتا اگر به عنصری از عناصر زیبای طبیعت رجوع شود نیز، استفاده از آن در راستای همان تلخی و کژی است. مهم آن که اصرار بر تلخی و کژی به عنوان یک مُد و پز شبه روشنفکرانه، مورد تایید ما نیست و این تنها شکل دریافت ما  از محیط است، چه بسا که بارقه‌های امید و نگاه به زیبایی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیانگری چه در فرم و نحوه‌ رفتار با متریال نقاشانه و چه در بازتاب  محتوا مورد تاکید ماست و ما خود را جدا از تاریخ این نگاه در نقاشی معاصر ایران نمی‌دانیم، چنان که بزرگانی چون پزشک‌نیا، یکتایی، محصص، لاشایی، ملکی و ... چنین خلق کرده‌اند.

آگاهیم که روند حرفه‌ای تولید و نمایش اثر که مماس با نقد و رفتار مخاطب است می‌تواند در پیشبرد اهداف ما موثر باشد و این باعث می‌شود تا ما پنج نفر در کنار هم بایستیم، در کنار هم خلق کنیم و از آن چه بر تک‌تکِ ما می‌گذرد دفاع کنیم.


گالری هما

حبیب فرج اللهی هنرمندی است که با آثار خود از جمعه تا 3 آذر در گالری هما حضور دارد.

جهت بازدید از نقاشی‌های این هنرمند می‌توانید به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنید.


گالری گلستان

مریم کوهستانی آثار خود را از جمعه به این گالری می‌آورد.

مجسمه‌های این هنرمند تا 27 آبان در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 قابل بازدید است.


رشتاک

گالری سبحان نقاشی‌های عاطفه مرتضوی را تا تاریخ 27 آبان به نمایش می‌گذارد.

این گالری همه روزه به جز پنجشنبه ها به نشانی بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه، بعد از زیرگذر صدر، خیابان منظریه، کوچه پیشتاز، بن‌بست بعثت، پلاک 4 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


رسواگر

این عنوان نمایشگاه عکس نگار قیامت است که از 22 تا 27 آبان در گالری جرجانی برقرار است.

دوستداران این هنر می توانند جهت بازدید از این نماشگاه به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک 4 مراجعه کنند.


حرف‌های زیادی برای گفتن است...

ژان پیر بریگودیو هنرمندی است که آثارش از 22 آبان تا 4 آذر در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

گالری سیحون واقع در  خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره 11 میزبانی از این نمایشگاه را به عهده دارد و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ مذکور برای بازدید از آثار نقاشی، عکس و ویدئو این هنرمند به این گالری بروند.


نگارستان آن

این مجموعه کارهایی از عباس اکبری را با عنوان خمیر سنگ از 22 تا 24 آبان به نمایش می‌گذارد و علاوه بر این آثار دیگری از این هنرمند در قالب مجسمه و چیدمان با عنوان نیایش شرقی هم از این هنرمند در مجموعه وجود دارد.

دوستداران هنر سفال و مجسمه و چیدمان می‌توانند تا تاریخ مذکور به نشانی خیابان سئول، شماره 44  مراجعه کنند.


تجسم زوال یک رویا

این عنوان مختص نمایشگاه بنیامین توکل است که از جمعه تا 16 آذر در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک  برقرار است.

و هنردوستان می توانند جهت بازدید از مجسمه‌های این هنرمند همه روزه بجز شنبه‌ها به گالری نامبرده شده مراجعه نمایند.


گالری اعتماد و اعتماد 2

آنه محمد تاتاری هنرمند بنام کشورمان با آثار خود به گالری اعتماد می‌آید.

نقاشی‌های این هنرمند تا 3 آذر در این گالری قابل بازدید هستند؛ همچنین وی در متنی در خصوص این نمایشگاه نوشته است:

یکی از ویژگی‌های هنر سنتی، هنری ست دارای اصالت معنوی، و به فضایی می‌اندیشد که صلح و آرامش در زندگی مردم برقرار باشد. صلحی همه جانبه که تمام فرآیند زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنر سنتی هنر مردمی است.

«سرگردانی‌های گران» هم عنوان نمایشگاه حسین بیات است که در گالری اعتماد 2 به نمایش گذاشته می شود.

در متنی راجع به این نمایشگاه نقاشی نوشته شده: 

سرگردانی های گران! اندیشه و زمان سالیان درازیست که گریبان هم را گرفته‌اند. همراه زمان موجودیتمان را اثبات می‌کنیم. تجربه کرده، فراموش می‌کنیم تا نیست شویم.

اندیشه گاه ویرانی به بار می آورد، گاه به زیر کشت آبادانی می‌رود.

سرگردانی اندیشه های سرگردان، تاوان گرانیست که باید پس دهیم.

گاه در بستر نور و گاه در بستر ظلمات عدم!

ما نظاره گریم، نظاره گر سرگردانی های گران!


گالری شیرین و شیرین 2

«آنَک انسان»؛ این عنوان نمایشگاه مجسمه دو هنرمند؛ رخساره و امید بنایی است که از 22 آبان تا 4 آذر در گالری شیرین 2 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

علاوه بر این کتایون روحی هم مجموعه مجسمه های خود را با عنوان «نقش پیدا، شعر پنهان» به گالری شیرین 2 آورده است.

و این نمایشگاه هم تا 4 آذر برقرار است.


در کنار این گالری‌ها، مجموعه هایی چون ویستا، احسان، گل های من، محسن، 26 و چند نگارخانه دیگر هم پاییز را با هنر آمیخته اند.



گزارش از: فاطمه شهدوست



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار