معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، از برپایی 250 کارگاه حفاظت، ساماندهی مرمت بنا و بافت تاریخی در استان اصفهان تا پایان شش ماه اول سال 1394 خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، ناصر طاهری با بیان این مطلب عنوان کرد: در سه ماهه پایانی سال 1393و شش ماه اول سال 94 با صرف هزینه ای معادل یکصد و سی میلیارد ریال (معادل 13 میلیارد تومان) دویست و پنجاه کارگاه مرمتی در استان اصفهان دائر شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه ( در پایان سال 1392 و نیمه اول سال 93)، از افزایش بیست درصدی آمار مرمت در استان اصفهان حکایت دارد.

معاون میراث فرهنگی استان افزود، به لحاظ کاربری از بین آثار مرمت شده، خانه ها و مساجد تاریخی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و پس از آن کاخ ها، بازارها، قلعه ها و حمام های تاریخی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی همچنین به مهمترین طرح های مرمتی استان اشاره کرد و افزود :از جمله مهمترین طرح های مرمتی می توان به آغاز مرحله دوم مرمت تزئینات کاشیکاری گنبد مسجد امام، ادامه عملیات مرمت ستون ها و سقف ایوان کاخ عالیقاپو، ادامه مرمت کاشیکاری های گنبد مدرسه چهارباغ، مرمت سازه و تزئینات چوبی سقف ایوان ستوندار مجموعه جهانی کاخ چهلستون، مرمت و احیای خانه تاریخی دهدشتی، مرمت بافت تاریخی روستای ابیانه، مرمت و ساماندهی قنات مون در اردستان و قنات های وزوان و مزد آباد در شهرستان شاهین شهر و میمه اشاره کرد.

وی تأکید کرد ادامه مرمت آثار تاریخی و همچنین کاوش در محوطه تاریخی در سطح استان از جمله کاوش محوطه تاریخی سد کوچری در گلپایگان از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان در نیمه دوم سال 1394 است.  

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.