محققان پژوهشگاه مواد و انرژی با استفاده از خواص پلاسمونیک نانوذرات نقره، موفق به ساخت یک حسگر پلاسمونیک برای اندازه‌­گیری یکی از مهم­ترین داروهای قلبی عروقی به نام تیمولول شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، امیرمصطفی امیرجانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته نانو مواد و مجری این طرح اظهار کرد: تیمولول یکی از مؤثرترین مسدودکننده­­‌های بتا است که تا به حال تولید شده است. مسدود کننده­­‌های بتا یا مسدودکننده­­‌های گیرنده آدرنرژیک بتا فشار خون را با کاهش میزان خروجی خون از قلب کاهش می‌­دهند.

وی ادامه داد: این گونه از داروها برای اولین بار در اوایل دهه 60 میلادی برای درمان آنژین و درمان فشار خون بالا استفاده می­‌شدند. این داروها به طور خاص پاسخ گیرنده‌­های عصبی بتا را مسدود می­‌کنند که به کاهش فشار خون و کاهش تپش قلب منجر می­‌شود.

این پژوهشگر افزود: در خلال تمرینات بدنی یا استرس‌­­های احساسی، هورمون­­‌های آدرنالین و نوراپی‌نفرین در بدن آزاد می­‌شوند و گیرنده‌­­های بتا (حسگرهای پیغام رسان به قلب برای بالا بردن سرعت تپش و تلمبه کردن شدیدتر خون) را تحریک می­‌کنند. با مسدود کردن این گیرنده‌­ها، مسدود کننده­­‌های بتا اکسیژن خواهی عضلات قلب را کاهش داده و بدین صورت امکان ابتلا به آنژین را به دلیل کمبود اکسیژن از بین می‌­برند.

امیرجانی درخصوص این طرح گفت: حسگر پلاسمونیک تهیه شده در بازه غلظتی یک دهم میکرو مولار تا هزار میکرومولار قادر به شناسایی این داروی قلبی عروقی است و با توجه به حساسیت بالا و حد تشخیص پایین، عملکرد مناسبی برای شناسایی و اندازه­‌گیری داروی تیمولول دارد.

وی خاطرنشان کرد: از دست­اوردهای این پژوهش یک مقاله ISI برای یکی از مجلات معتبر ارسال شده است.

مجری طرح درخصوص سیستم­‌های حسگر توضیح داد: این حسگرهای مبتنی بر نانومواد یک حوزه‌ نو ­ظهور میان رشته­­‌ای است که خواص ذاتی روش­‌های اندازه‌گیری (مانند حساسیت بالا، هزینه‌ پایین و شناسایی سریع) را با خواص منحصر به فرد نوری، الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی نانو مواد تلفیق کرده است.

وی افزود: به طور کلی، حضور تدریجی خواص جدید یا بهبود یافته‌ در نانومواد منجر به پدیدار شدن روش­‌های نوین و متنوع شناسایی و اندازه‌گیری برای ساخت انواع حسگرها با حساسیت بالا شده است؛ سه روش عمده که این حسگرها بر آن‌ ها مبتنی هستند، عبارت از اندازه‌گیری‌­های الکتروشیمیایی، اندازه‌گیری‌­های فلوئورسانسی و رنگ‌سنجی است.

امیرجانی گفت: از بین این روش­‌ها، روش­‌های مبتنی بر رنگ‌سنجی (تغییرات پلاسمون سطحی در نانوذرات پلاسمونیک) به دلیل سادگی، امکان اندازه‌گیری­‌های درجا، همچنین عدم نیاز به ابزار اندازه‌گیری پیچیده بسیار مورد توجه هستند و در سال­­‌های اخیر توجه زیادی به روش‌­­های رنگ‌سنجی برای شناسایی و اندازه­‌گیری گونه­­‌های مختلف شیمیایی و بیوشیمیایی شده است.

بر اساس این گزارش، این طرح با راهنمایی دکتر مژگان باقری و دکتر مژگان حیدری و مشاوره دکتر سعید حصارکی در پژوهشگاه مواد و انرژی اجرا شده است.
منبع:ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.