کمپین مقابله با سوء رفتار با کودکان از 26 آبان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ملیحه کدیور رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در مرکز طبی کودکان در نشست مطبوعاتی کمپین مقابله با سوء رفتار کودکان بیان کرد: انجمن مقابله با سوء رفتار کودکان اقدام به راه‌اندازی کمپین در این زمینه کرده است. کمپین مبارزه با سوء رفتار کودکان از 26 آبان ماه با شعار «برجای می‌ماند» و با هدف «روزی برسد که کودکی مورد سوء رفتار قرار نگیرد» راه‌اندازی می شود.

این متخصص کودکان گفت: به تعریف سازمان بهداشت جهانی به هرگونه بدرفتاری جسمی، عاطفی یا روانی، جنسی یا بی‌توجهی به کودکان، سوء رفتار با کودکان می‌گویند.

وی ادامه داد: سوء رفتار با کودکان را می‌توان از چهار حیطه بررسی کرد که عبارتند از سوء رفتار فیزیکی، جنسی، روانی و یا عاطفی و بی‌توجهی.

کدیور در خصوص انواع سوء رفتارها عنوان کرد: استفاده از نیروی فیزیک به صورت عمدی علیه یک کودک به گونه‌ای که به سلامت جسمی او آسیب زند یا آن را تهدید کند، سوء رفتار فیزیک است. سوء رفتار عاطفی یا روانی نیز به الگوی رفتاری والدین در ناتوانی آنان برای فراهم‌آوردن محیط مناسب جهت رشد و پرورش کودکان است.

وی اضافه کرد: سوء رفتار جنسی شامل هرگونه رفتار جنسی مغایر با قوانین، شرع و هنجارهای جامعه است. هنگامی که سرپرست کودک با وجود توانایی از تأمین نیازهای ضروری کودک سرباز می‌زند، بی توجهی اتفاق می‌افتد.

رییس بخش مراقبت ویژه کودکان در خصوص علائم خطر برای تشخیص سوء رفتار اظهار کرد: جراحت بدون توضیح قانع کننده، تفاوت آشکار با کودکان دیگر از نظر رفتار و احساسات، کمبود توجه و تمرکز، اختلالات خواب و کابوس‌های شبانه، پوشش کثیف، مشکلات تغذیه‌ای و... .

وی در پایان خاطرنشان کرد: موارد ذکر شده لزوماً و به تنهایی نشان دهنده سوء رفتار نیست و در صورت وجود این علائم باید با متخصص در این زمینه مشورت شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار