معاون درمان وزارت بهداشت از فرصت یک هفته‌ای سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت برای پرداخت هزار میلیارد تومان از معوقات را خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری در وزارت بهداشت در خصوص مصوبات تعرفه‌ها گفت: هیئت وزیران در شب گذشته 5 مصوبه را در وقت تعرفه‌ها تعیین کرده‌اند که به قرار زیر است:

در مصوبه اول پوشش بیمه‌ای برای تعدادی از داروهای جدید برای بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه دارای پرفشاری اولیه ریه، اسکلوردرمی سیستمیک، لنفم غیرهوچکین و ام اس می‌باشد.

وی افزود: برای اولین بار پوشش خدمات ماماهای شاغل در دفاتر مامایی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان پایلوت می‌گردد که طی آن هشت ویزیت و سه سونوگرافی در دوران بارداری توسط بیمه‌ها پوشش داده خواهد شد، تا بعد از بررسی تأثیرات اجرا به کل کشور تعمیم داده شود. همچنین متخصصان ورزشی برای خدمات پاراکلینیکی، تصویربرداری و آزمایشگاهی مجوز لازم را دریافت می‌کنند و می‌توانند از بیمه تقاضاهای لازم را داشته باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تعرفه درمان اعتیاد عنوان کرد: تعرفه خدمات درمان سرپایی اعتیاد در بخش دولتی ثابت است ولی در بخش خصوصی 10 درصد رشد داشته‌ایم و برای حوزه بستری همان نرخ گذشته باقی خواهد ماند.

وی افزود: در مصوبه پنجم هیئت وزیران در مورد تعرفه خدمات مشارکت‌های بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مقدر شده است که تعرفه ویزیت در بخش دولتی دوسوم بخش خصوصی و برای بستری 50 درصد بخش خصوصی و پاراکلینیک و سرپایی 70 درصد نرخ خدمات بخش خصوصی خواهد بود. براساس این مصوبه تغییری در تعرفه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تا پایان سال نخواهیم داشت. فقط تعرفه بیمارستان‌های عمومی بخش دولتی و مشارکت‌های بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی تغییر کرده است.

وی در خصوص زمان لازم‌الاجرا شدن مصوبات گفت: از زمان ابلاغ این دستورالعمل لازم‌الاجرا خواهد بود، که در طی مسیر اداری می‌باشد، که طی چند روز آینده به مراکز ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه گفت: پیشنهادی برای تعرفه‌های سال آینده در شورای عالی بیمه مطرح نشده است اما رایزنی‌هایی در این جریان صورت گرفته است. ولی هنوز برای سال 95 در دستور کار قرار نگرفته است.

وی در خصوص تعرفه خدمات پرستاری گفت: تعرفه خدمات پرستاری چند ماه پیش طبق نامه رسمی وزارت بهداشت برای طرح در صحن شورای عالی بیمه ارسال گردیده است.

آقاجانی در خصوص بیمارستان‌هایی که مشمول این تعرفه‌ها می‌شوند، گفت: بیمارستان‌هایی که مشمول این تعرفه‌گذاری هستند، شامل بیمارستان آزاد اسلامی، بیمارستان‌های نیروی مسلح، بیمارستان‌های بنیاد شهید و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی است. تعرفه‌های بیمارستان‌های وزارت بهداشت و خصوصی هیچ تغییر نیافته است. فقط بیمارستان‌های عمومی که تا به حال بلاتکلیف مانده بودند تعیین تکلیف شدند. سازمان بیمه‌گر پایه فقط به نرخ مصوبه هیئت وزیران تعیین شده باید پرداخت کنند. سازمان‌های بیمه‌گر نباید هیچ کاهش تعهدی را داشته باشند،‌ ما این تخلف‌ها را منعکس می‌کنیم امیدواریم به تعهدات خود پایبند بمانند و از مردم حمایت لازم را به عمل آورند.

وی افزود: از وظایف ما پیگیری عملکرد سازمان‌های بیمه در قبال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که اگر قصوری پیش آید قطعاً منعکس می‌شود بعضی سازمان‌های بیمه تعهدات خود را کاهش دادند، که به آنها تذکر داده شده و یا پوشش بیمه‌ای برخی خدمات کاهش‌هایی داشته‌اند که اخطارهای لازم به آنها داده شده است. ولی متأسفانه برخی از این کاهش تعهدات بازنگشته است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی در خصوص تهدیدی که طرح تحول سلامت را به خطر انداخته است، گفت: کاهش تعهدات از ابتدا طرح تحول سلامت را تهدید می‌کند سازمان‌های بیمه باید به تعهدات خود اضافه کنند نه اینکه از آن بکاهند.

وی در خصوص فرصت پرداخت بدهی توسط سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بنا به دستور معاون اول رییس جمهور سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت در طی یک هفته باید مبلغ هزار میلیارد تومان را از معوقه‌های خود را پرداخت کند و مابقی مطالبات با توجه به روند مالی بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه با استفاده از نظام و سیستم بانکی برای کارگشایی مورد تصویب قرار گرفت که بانک مرکزی راهکار مشترک برای تسهیل این موضوع به وسیله بانک‌های عامل را مطرح کرد.

وی در خصوص جریمه سازمان‌های بیمه‌گر در صورت عدم پرداخت به موقع معوقات تصریح کرد: بر اساس ماده 38 قانون مقررات مالی دولت بعد از تحویل اسناد بیمارستانی سازمان‌های بیمه‌گر باید ظرف 15 روز 60 درصد معوقات و مابقی آن را طی مدت سه ماه پرداخت کنند، که اگر خلاف آن عمل کنند باید جریمه‌ای معادل نرخ اوراق مشارکت پرداخت کنند. ولی در حال حاضر اصل مطالبات را باید بپردازند.

وی در پایان گفت: در راستای این برنامه‌ها دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه روابط بین بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه براساس سیستم بانکی خواهد بود که دستاورد مهمی برای حل مشکلات بیست ساله ما است و دوم اینکه موجب پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها می‌گردد و از طرفی نوسانات وصول مطالبات از سازمان بیمه را ثابت می‌کند. ضمن آن که از منابع داخلی برای تسهیلات سازمان بیمه استفاده می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار