شرط خوشبختی از دیدگاه سامان دولتی دارنده رتبه‌ برتر کنکور 94، «کنکور» نیست. این جوان توجه به استعدادهای فردی و جایگزین شدن گزینه‌های مناسب دیگر را بهترین محک برای ورود به آینده شغلی و رقم زدن زندگی ایده‌آل برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیرماه هر سال ماراتون کنکور عده‌ی زیادی را با خود درگیر می‌کند تا جایی که نه تنها شرکت کنندگان در این مسابقه‌ی کشوری،‌ بلکه خانواده‌های آنها نیز از استرس‌های آن بی‌بهره نمی‌مانند 12 سال تلاش، صرف وقت و هزینه به یک باره با یک آزمون محک می‌خورد و این جاست که کنکور شبیه به یک مسابقه‌ی دوی ماراتون می‌شود که حتی ثانیه‌های آخر هم در رسیدن به خط پایان و پیروزی نقش بزرگی دارد و باید بسیار حساب شده پیش رفت.

سامان دولتی رتبه برتر کنکور ریاضی 94 /سرطان و کنکور را با هم شکست دادم!

شاید برای بعضی افراد موفقیت در این آزمون کار دشوار و یا محالی باشد اما سراغ داریم فردی را که علاوه بر کنار آمدن با سختی و استرس‌های کنکوری که سایرین در شرایط او نیز آن را لمس کرده‌اند، با غول دومی هم در زندگی خود دست و پنجه نرم کرده‌آند و توانسته‌اند هر دو را مغلوب کنند.

به همین مناسبت مصاحبه‌ای را داشتم با یکی از این عزیزانی که در این زمینه خوش درخشید که در ادامه توجه شما را به خواندن این گفتگوی صمیمانه جلب می کنم.

سامان دولتی جوان 20 ساله‌ای است که رتبه‌ی 525 رشته ریاضی را در کنکور 94 کسب کرده است و در حال حاضر در رشته‌ِ مکانیک دانشگاه امیر کبیر مشغول به تحصیل است اما تفاوت وی با دیگر نخبگان کنکور 94 این است که او علاوه بر فایق آمدن بر کنکور،‌ با معضلی به نام سرطان نیز دست و پنجه نرم کرده است.

پیکار با سرطان و کنکور!
سامان دولتی رتبه 525 کنکور ریاضی سال 94 می‌گوید: سال سوم دبیرستان در خرداد ماه ، امتحانات نهایی من به پایان رسید اما من در حین امتحانات بیمار شده بودم ولی هنوز بیماری چندان پیشرفتی نکرده بود به سختی امتحانات را به پایان رساندم و بعد از آن آزمایش خون دادم و متوجه شدم که سرطان خون دارم و 2 تا 3 دوره شیمی درمانی شدید را در سال 91 تجربه کردم و در بهمن ماه 91 با استفاده از سلول‌های بنیادی پیوند مغز و استخوان داشتم و حدود 4 ماه بعد از پیوند در قرنطینه بودم که شرایط بسیار سختی را گذراندم در این مدت 2 سال به خاطر مصرف داروها نمی‌توانستم درس بخوانم به همین دلیل از مدرسه عقب افتادم که این 2 سال تاخیر من برای ادامه تحصیلی مشکلاتی را برای من به همراه داشت و مجبور بودم با بچه‌هایی که دو سال از من کوچکتر هستند هم‌کلاس باشم. 

مبارزه برای اتمام کار ناتمام خود 
مادر سامان می‌گوید: کنار آمدن با سرطان سامان غیر ممکن بود. 

دیگر معنای شب و روز را نمی‌فهمیدم و تلاش داشتیم که سامان از بیماری‌ خود مطلع نشود. خیلی سخت بود که هم خودمان را کنترل کنیم و هم وضعیت سامان را ببینیم به تدریج سامان باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌‌گرفت و ما کمتر او را می‌دیدیم 7 روز تمام شیمی درمانی انجام شد. سامان مرتب دارو مصرف می‌کرد و آزمایش و چکاب می‌شد. سامان در خانواده دهنده سازگار نداشت که این مسئله را برای ما خیلی دشوار کرده بود او می‌گفت من به خدا گفتم که یک کار ناتمام دارم که همان کنکور است 10 دهنده‌ی سازگار در آلمان وجود داشت پیوند سامان یک پیوند خدایی بود. 

درد و هم درمان از اوست 
مادر سامان بازگو می‌کند: سلول بوسیله‌ی نماینده بانک آلمانی به ایران آورده شد و ما بعد از آن بین وزارت بهداشت و بیمارستان در رفت و آمد بودیم. دوران خیلی سختی بود سامان هر روز 150 قرص مصرف می‌کرد. سلول‌ پس از تحویل به سامان تزریق شد و آن لحظه برای سامان یک تولد دوباره بود چون تمام بدن او در طی شیمی درمانی نابود شده بود. بعد از تزریق سلول باید داروهای سرکوب کننده‌ی ایمنی بدن را برای پذیرفتن پیوند مصرف می‌کرد. تمام این ماجرا درس شکر و صبر بود. خدا اگر دردی بدهد،‌درمان را نیز می‌دهد.

از یک تا 100 کلی فاصله است!
امید مغل مشاور کنکور در خصوص فاکتورهایی که برای موفقیت یک فرد در کنکور نیاز است، می‌گوید: یکی از علل موفقیت فرد در کنکور داشتن بنیه و پتانسیل علمی است که از دبیرستان با خود می‌آورد آموزش و پرورش روی این موضوع تاکید بسیاری دارد تا حدی که 25 درصد معدل تحصیلی دانش‌آموزان در نتیجه کنکور موثر خواهد بود‌. دومین فاکتور، نحوه‌ی مطالعاتی است که 11 سال دانش‌آموز به آن عادت کرده است و سال آخر می‌خواهد به یک باره آن را تغییر دهد. ضریب هوشی بین رتبه‌های 200 تا 500 چندان زیاد نیست ما بین رتبه‌های 1 تا 100 خیلی زیاد است.

با رویای رسیدن به هدفتان بخوابید
وی در ادامه در خصوص اهمیت تشخیص سوال‌های زمان‌گیر در کنکور گفت: از فاکتورهای دیگر تکنیک‌ دانش آموزان است . 20 درصد سواد، 50 درصد اعتماد به نفس و 30 درصد تکنیک‌ در موفقیت دانش آموز در کنکور تاثیر دارد یعنی دانش‌آموز بتواند سوال ‌های ساده را از سوال های زمان گیر تشخیص دهد 50 درصد اعتماد به نفس خیلی در موفقیت تاثیر گذار است به گونه‌ای که سامان به کمک همان اعتماد به نفس توانسته هم در کنکور موفق باشد و هم به بیماری خود غلبه کند. دانش‌آموز باید روحیه‌ی جنگنده داشته باشد و هدف خود را مشخص کند به گونه‌ای که با رویای رسیدن به هدف خود بخوابد و بیدار شود و بتواند تمام موانع و مشکلات پیش رو را نادیده بگیرد و فقط درس بخواند. 

بنابراین برای موفق شدن در هر کاری اعتماد به نفس و داشتن انگیزه و هدف لازم است تا بتوانیم بر همه‌ی مشکلات موجود فایق آییم‌. 

گزارش از میترا پور رمضان 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ف ملک زادکان
۱۲:۱۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۱
سامان دولتی عالی عالی خدا حافظ و نگهدارت باشه پسر پرتلاش و مهربان و صبورم
آخرین اخبار