معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش 70 درصدی دسترسی مردم به دارو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در ششمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی که امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد در خصوص مرگ و میر حاصل از بیماری‌های غیر واگیر در کشور گفت: موضوع بیماری‌های غیر واگیر در جامعه خیلی اهمیت دارد در این راستا رفتارهای پر خطر مورد توجه قرار گرفته است فقر می‌تواند این خطرات را زیاد کند.

سه چهارم مرگ و میر در کشورهایی با درآمد متوسط به علت بیماری‌های غیر واگیر است 16 میلیون نفر در کشور به علت بیماریهای غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند و 50 درصد بیماری‌ها با بیماری‌های غیر واگیر مرتبط هستند ما توانسته‌ایم تا حد زیادی به این بیماریها غلبه کنیم‌.

وی در خصوص هدف گذاری برای 10 سال آینده برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر عنوان کرد: هدف گذاری برای ده سال آینده برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر در کشور برای سنین پایین 70 سال انجام شده است که هدف از آن کاهش مصرف نمک از 12 گرم به 3 گرم، مصرف دخانیات و چربی‌های اشباع شده و افزایش 70 درصدی دسترسی به دارو،‌ کاهش ابتلا به دیابت و کاهش 20 درصدی میزان مرگ و میر تصادفات بوده است. 

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل مهم از کار افتادگی بیماری‌های غیر واگیر است تا آنجایی که 82 درصد ناتوانایی‌ها به علت بیماریهای غیر واگیر می‌باشد که مفهوم آن این است که یک بیمار دیابتی نسبت به افراد عادی وابستگی بیشتری به دیگران پیدا می‌کند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که افزایش 12 درصدی بیماری‌های غیر واگیر در دنیا از شایع‌ترین علل مرگ و میر شناخته شده است.

لاریجانی تصریح کرد: عوامل متعدد برای بیماری غیر واگیر و توجه به رفتارهای غلط موضوع مهمی است که تنها راه آن دارو و درمان نیست بلکه تغییر رفتار مردم می‌تواند میزان شیوع بیماریهای غیر واگیر را کاهش دهد. به گونه‌ای که اگر در سنین 20 تا 40 سالگی میزان فعالیت افراد محدود و مصرف دخانیات زیاد باشد احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر افزایش می‌یابد. 

وی در ادامه در خصوص بیماری‌های مطرح و در آستانه خطر در کشور گفت: سرطان، بیماری‌های قلب و عروقی‌ و دیابت، از جمله بیماریهای هستند که در کشور بسیار شیوع یافته‌اند لذا باید توجهات ویژه‌ای برای پیشگیری و درمان آن صورت گیرد

وی با بیان اینکه از لحاظ بار بیماری سرطان در درجه اول قرار دارد، افزود: ما از نظر مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در دنیا رتبه ششم و در منطقه رتبه دوم را داریم. 

وی در ادامه گفت: باید در زمینه آموزش و تحقیقات تمرکز بیشتری داشته باشیم. اپیدمی اول در کشور ما بیماری‌های واگیر نیست. در بیماریهای قلبی و عروقی ایران در وضعیت خطر قرار دارد و از استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد. 

مرگ و میر با دیابت در کشور ما خیلی بالا نیست باید علت آن را بیابیم که از جمله علل آن وضعیت تغذیه‌ای و فعالیت بدنی افراد در کشور است که از متوسط جهانی خیلی پایین‌تر است این درحالی است که 60 درصد مردم تهران از فعالیت فیزیکی مناسبی برخوردار نیستند برای رفع این مشکل باید از مدارس شروع کنیم‌. 

لاریجانی در خصوص مصرف سیگار در کشور گفت: مصرف سیگار در کشور خیلی بالا نیست اما آمار اعتیاد خیلی بالاست که این به کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 70 سال آسیب‌های جدی می رساند بنابراین باید برای حل این مساله نیز توجه ویژه داشته باشیم. مصرف الکل در کشور جزو فاکتورهای خطر عمده محسوب نمی‌شود و خوشبختانه نظام سلامت به سمت عدالت و یکسان سازی پیش می‌رود.

وی در خصوص وضعیت چاقی و دیابت در کشور گفت: مطالعاتی در پژوهشگاه غدد انجام شده است که وضعیت چاقی و دیابت را در استانهای مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم که استان مرکزی و کرج از ریسک بالای چاقی برخوردار هستند. شیوع دیابت در زنان بیشتر از مردان است. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار