مشترکان اینترنت در کرمان این روزها از اختلالات مقطعی و قطعی‌های ناگهانی معترضند، این در حالیست که مسئولان امر یا جوابگو نیست یا وجود هرگونه اختلال و کندی اینترنت را رد می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، قیمت بالا در مقابل سرعت پایین، کیفیت نامطلوب، اختلال، هزینه ی بالا و... از جمله موانع اصلی است که این روزها سد راه ارائه سرویس مطلوب اینترنت در کرمان شده و این موضوع همه را معترض کرده است.

توسعه اینترنت در استان پایلوت دولت الکترونیک

مدیران وزارت ارتباطات در دولت فعلی از ابتدای حضور خود صحبت از توسعه اینترنت در کشور و تلاش برای کاهش هزینه دسترسی کرده‌اند، اما...

استان کرمان طبق مصوبه هیئت دولت در سال اول دولت نهم به عنوان پایلوت دولت الکترونیک در کشور معرفی شد و طی سالهای اخیر بسیاری از خدمات ادارات دولتی به صورت اینترنتی به مردم ارائه می شود.
این امر درحالی رخ می دهد که زیرساخت های انجام این طرح همچنان در استان فراهم نیست و برغم مصاحبه های مکرر مسئولان در خصوص اجرای مترواینترنت، توسعه شبکه فیبر نوری، توسعه دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک در مناطق مختلف استان کرمان و افزایش پهنای باند اینترنت همچنان در مورد اجرای این طرحها ابهاماتی وجود دارد.

قطعی مکرر اینترنت و سرعت پایین آن به ویژه در زمان اجرای طرح های ملی به دلیل ترافیک سنگین مراجعه،خدمات رسانی را نیز مختل کرده و در واقع زیر ساخت های دولت الکترونیک در کرمان اجرا نشده است.

این مشکل طی سالهای اخیر به اندازه ای در استان پررنگ بود که پس از روی کار آمدن علیرضا رزم حسینی به عنوان استاندار جدید کرمان، یکی از درخواستهای وی که در سخنرانی های خود در مناسبت های مختلف بارها بر آن تأکید می کردند، همین افزایش سرعت اینترنت در استان بود.

کرمان مجازی

با مطرح کردن طرح کرمان مجازی از سوی وی، عزم مسئولان برای انجام خدمات بهتر در بحث اینترنت جدی ترشد.

کرمان مجازی یکی از پروژه های 17گانه علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان بود که نهم اردیبهشت 1393 توسط دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور به بهره برداری رسید.

هم اکنون مردم استان معتقدند ایجاد کرمان مجازی بدون ایجاد زیر ساخت در استان همان سرنوشتی را نصیبمان می کند که در اجرای طرح دولت الکترونیک روی داد.

سرعت و کیفیت پایین اینترنت

"ح.ی" خانم 30 ساله ایست که کسب درآمدیش از طریق اینترنت صورت می گیرد، وی از سرعت و کیفیت پایین اینترنت طی ماههای اخیر ابراز نارضایتی کرد و گفت: متأسفانه گاهی این قطع و وصلی مکرر انسان را کلافه می کند.

وی با اعلام اینکه به طور متوسط ماهانه دو بار قطعی رخ می دهد، افزود: گاهی میزان این قطعی ها بیشتر هم می شود.

این کاربر، پهنای کم باند و تعداد مشتریان زیاد را از علل اصلی کیفیت پایین خدمات اینترنت در کرمان اعلام کرد و از مسئولان خواست: در این راستا چاره اندیشی کنند.

مشکلی در زمینه اینترنت در کرمان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمان با اشاره به اینکه مشکلات مردمی پیش از این به تعویض سامانه ارتباط با مشتریان که سامانه ی قدیمی ای بود،برمی گشت، گفت: سامانه ی قبلی خدمات خوبی را نمی توانست به مردم ارائه کند و این نیازهایشان را برآورده نمی کرد.

وی افزود: پس از مشورت با بقیه استانها مقرر شد یک سامانه قدرتمند با سرمایه گذاری جدید جایگزین شود که این امر طی 4 ماه گذشته در استان پیاده سازی شده است.

محمد دوست‌محمدی به مشکلاتی که هنگام عملیات برگردان در استان بوجود آمده بود، اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون این مشکلات حل شده است و حتی مشترکانی که طی مدت اجرای این سامانه شارژ از حسابشان کم شد، مورد بررسی قرار گرفتند و این به حسابشان به عنوان دانلود اضافه شد.

وی با اعلام اینکه این جایگزینی سامانه، کار بزرگی در استان بود، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات پیشین وجود ندارد و سامانه روند طبیعی خود را طی می کند.

دوست‌محمدی بیان داشت: اکنون مشتریان از قابلیت های این سامانه شامل: خرید شارژ، تمدید قرارداد و ... استفاده می کنند.

سرعت کم اینترنت

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمان در پاسخ به اینکه عده ای از شهروندان از سرعت پایین اینترنت ابراز نارضایتی کرده اند، گفت: در حال حاضر میزان استفاده از پهنای باند کمتر از میزان پهنای ورودی مخابرات است و می توان گفت، موردی در ارتباط با این موضوع وجود ندارد.

قطعی مکرر در بعضی از نقاط

دوست‌محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر قطعی مکرر اینترنت در بعضی از نقاط کرمان افزود: گاهی مشکل قطعی مربوط به قطع فیبر و کابل است که در استان مشکل قطعی مربوط به قطع فیبر و کابل وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل موردی حل شده است و الان قطعی خاصی نداریم.

بعضی از قطعی ها مربوط به سامانه های کشوری است

دوست‌محمدی تصریح کرد: بعضی از قطعی ها مانند: قطعی سیستم بانک مسکن یا سامانه ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان مربوط به سامانه های کشوری است و ارتباطی به شرکت مخابرات ندارد.

وی در پاسخ به این موضوع که به نظر می رسد، یکی از دلایل افت شدید سرعت اینترنت در استان کرمان، فروش بیش از حد اشتراک اینترنت سرعت بالا به متقاضیان و در مقابل ثابت ماندن زیر ساختهای موجود و در نتیجه افت کیفیت خدمات است، بیان داشت: سازمان تنظیم مقرارت کشوری بر میزان فروش نظارت دارد و در صورت فروش بیش از میزان، به مخابرات اخطار می دهد.

پهنای باند ورودی 10 درصد از استفاده شده بیشتر است.

دوست‌محمدی با اعلام اینکه در استان نیز کمیته خاصی بر این کار نظارت دارد، یادآور شد: به طور کلی پهنای باند ورودی با پهنای باند فروخته شده به مشتریان توسط این کمیته بررسی می شود و در صورت اختلاف این موارد، توقف فروش و جذب مشتری جدید اعلام می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون پهنای باند ورودی 10 درصد از استفاده شده بیشتر است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمان با اشاره به اینکه اکنون مشکل خاصی در مورد اینترنت وجود ندارد، گفت: بعضی از قطعی ها به صورت موردی است که در صورت ایجاد مشکلات موردی، باید این ها به صورت موردی بررسی شود.

فعالیت 11 شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت در کرمان

دوست‌محمدی با اعلام اینکه هم اکنون در استان کرمان 11 شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی به غیر از شرکت مخابرات فعالند، افزود: در مقابل همه ی این شرکت ها، مخابرات نزدیک به 90 هزار مشتری دارد.

وی با بیان اینکه قطعاً مخابرات باید به تناسب تعداد زیاد مشتریان، شکایات بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: مشتریان در نقاط مختلف استان با توجه به کیفیت کابل های موجود ممکن است مشکلاتی داشته باشند.

استفاده ی 400 نقطه روستایی از خدمات اینترنت پرسرعت

دوست‌محمدی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به خدمات ارائه شده از سوی شرکت مخابرات، حدود 400 نقطه روستایی از خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که روند فراهم شدن زیرساختهای لازم برای دولت الکترونیک، کرمان مجازی، بحث های اجرای مترواینترنت، توسعه شبکه فیبر نوری و توسعه دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک در مناطق مختلف استان کرمان چطور است و استان کرمان در بین سایر استانهای کشور چه جایگاهی دارد، اظهار داشت: ما شاخص های کلی ارتباطات استان را نداریم، تنها این مسئولیت به مخابرات به عنوان بزرگترین اپراتور مربوط نمی شود، چرا که اپراتورهای دیگری هم هستند.

دوست‌محمدی گفت: من جدول مقایسه ای ندارم، بگویم جایگاه استان کرمان چقدر است، اما آنچه که باید گفت این است شبکه مترواینترنت که قبلاً نصب شده ، اکنون توسط مخابرات نگهداری می شود.

وی افزود: تجهیزات این شبکه در بیش از 100 نقطه ی استان نصب شده است و هم اکنون اینترنت پرسرعت ارگانها از طریق همین شبکه صورت می گیرد.

دوست‌محمدی خاطرنشان کرد: بحث دولت الکترونیک هنوز در استان جای کار دارد که بخشی از کار آن به دستگاهها برمی گردد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه ضعف وجود دارد، بطوریکه بسیاری از دستگاهها در این زمینه مشکل دارند و سامانه هایشان به روز نیست.

پیگیری مجدد موضوع قطعی های مکرر اینترنت

دوست‌محمدی به موضوع کرمان مجازی هم اشاره کرد و یادآور شد: باید بسترهای سامانه های داخلی برای ایجاد کرمان مجازی طراحی و از این بسترها استفاده شود، تا مردم بتوانند از امکانات مجازی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این موضوع که مشکل قطعی طی روزهای اخیر افزایش یافته است، قول مساعد داد: این موضوع مجدد پیگیری و پهنای باند ورودی کنترل شود.

ظرفیت پهنای باند در کرمان چقدر است؟

پهنای باند از جمله واژه های متداول در دنيای شبکه های کامپيوتری است که نشان دهنده مجموع فاصله و يا محدوده بين بالاترين و پایين ترين سيگنال بر روی کانال های مخابرانی ( باند ) است. به منظور سنجش اندازه پهنای باند از واحد " تعداد بايت در ثانيه " و ياBPS استفاده می شود.

بررسی ها نشان داده، پهنای باند، ظرفيت اتصال ايجاد شده را مشخص می کند و هر اندازه ظرفيت فوق بيشتر باشد، امکان دستيابی به منابع شبکه با سرعت بيشتری فراهم می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان یکشنبه 31 خرداد در دیدار با استاندار کرمان، از افزایش پهنای باند در استان کرمان خبر داد و گفت: وضعیت اینترنت در کرمان بهبود یافته است.

مسعود الهامی افزود: در ابتدای دولت جاری سرعت اینترنت در کرمان ۱۴ گیگا بیت بود که هم اکنون به ۲۱ گیگابیت رسیده است.

وی با اعلام اینکه پارسال هزار و ۹۶۰ مگابیت برثانیه اینترنت واگذار شده، خاطرنشان کرد: پهنای باند اینترنتی در کرمان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

جالب نیست یک مدیر کل در کنار اپراتورها پاسخگو باشد!

برای اینکه آخرین وضعیت اینترنت در کرمان را بررسی کنیم ، تصمیم گرفتیم گفتگویی با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان داشته باشیم که متأسفانه پس از تماس با مسئول دفتر وی و ارتباط با افراد متعدد به آقای دهقانی وصل شدیم، وی که خود را یکی از پرسنل اداره کل ارتباطات و فناوری استان معرفی می کند، با اعلام اینکه برای موضوعی به این ریزی، جالب نیست یک مدیر کل در کنار شکوائیه های مردمی و اپراتورها قرار گیرد، از هر گونه همکاری برای هماهنگی یک وقت مصاحبه خودداری می کند.

وی پس از کش و قوسهای فراوان تنها با طرح این موضوع که یک گزارش اختصاصی فقط با مصاحبه ی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان کار شود، اعلام آمادگی می کند.

از آن سو، پس از تماس با خود مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان، وی از دادن هر گونه اطلاعات خودداری می کند و با اشاره به اینکه برای سفر به تهران در راه فرودگاه است، مصاحبه را به زمان دیگری می اندازد، مسعود الهامی وقتی متوجه می شود، پیش از این با آقای دهقانی صحبت شده و ایشان تشخیص داده اند باید یک مصاحبه اختصاصی بدون حضور اپراتورها و شکواییات مردم کار شود، حرف وی را تأیید می کند و با اشاره به اینکه فردا با وزیران نشستی دارد، ادامه ی بحث را به روز شنبه موکول می کند.

روز شنبه پس از تماس با آقای الهامی با گوشی خاموش وی مواجه می شویم.

شرکت های خصوصی هم از دادن اطلاعات امتناع می کنند.

این روزها بر خلاف گفته های مسئولان، سرعت و کیفیت پایین اینترنت به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‏ های روزمره کرمانی ها تبدیل شده است، تصمیم می گیریم در این خصوص با شرکت های خصوصی ‌خدمات‌دهنده اینترنت نیز گفت و گویی داشته باشیم.

غافل از اینکه اینجا شرکت های خصوصی هم از دادن اطلاعات امتناع می کنند.

پس از تماس با نمایندگی شاتل در کرمان، مسئول دفتر با اعلام اینکه آقای مرادی، پشتیبان فنی نمایندگی شاتل هم اکنون حضور ندارد ، از دادن شماره همراه وی خود داری می کند، وی شماره همراهی می خواهد تا به آقای مرادی، دهد تا با خبرنگار تماس حاصل کند که هیچ گاه هیچ تماسی گرفته نمی شود.

برومند، رییس هیات مدیره شرکت دیده بانت هم با اعلام اینکه در جلسه است و به زودی خودش تماس می گیرد، هرگز تماس نمی گیرد.

دیگر شرکت ها هم از همکاری در این زمینه خودداری می کنند، به راستی چرا؟...

آنچه که باید گفت: استفاده از اينترنت امروزه به يكي از اجزاي زندگي انسانها تبدیل شده است، بطوریکه وجود اختلال در اين شبكه ی عظیم، بسياري از امورات زندگي مردم را با مشكل مواجه مي كند و اين موضوع نيازمند حمايت و دقت نظر بيشتر مسئولان امر است.

گزارش از مریم سادات بهادر

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ت

برچسب ها: اختلالات ، اینترنت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.