پس از احیای هنر نمد مالی به همت هنرمند برجسته ی اصفهانی ظریف ترین نمد کشور(حریر نمد) با تلفیق ابریشم و پشم تولید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارارن جوان از اصفهان؛ کهن ترین شیوه وروش فراهم سازی زیرانداز که تاکنون شناخته شده ، نمدمالی است. 

هنر نمد مالی در استان اصفهان با قدمت و پیشینه ای 5000 ساله سالهاست که به فراموشی سپرده شده است.

استاد قشقایی فر هنرمند برجسته ی اصفهانی که چندی پیش با احیای این هنر 5000 ساله در اصفهان موجب فعالسازی کارگاه نمد مالی شد ه بود، هم اکنون با شیوه ی جدید تلفیق ابریشم و پشم برای اولین بار در کشور به ابداع حریر نمد پرداخته است.

فتحعلی قشقایی فر مبدع این اثر فاخر، گفت: با مطالعه ی دقیقی که روی انواع گلیم جهان به خصوص گلیم سمیرم داشتم متوجه شدم که ما با وجود پیشینه ی تاریخی بسیار شاخص در سراسر دنیا ، متاسفانه از نظر مدرنیته و جوان پسند بودن کار، جایگاه ویژه ای نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان همچنین بیان کرد: با مطالعه بر روی این بافته ی قدیمی ،توانستم با استفاده از این روش این هنر را به روز آوری و جوان پسند تر کنم.

وی افزود: کیفیت بالا، محدود نبودن طرح و نقشه، نحوه ی سریع آموزش و تولید و امکان برش جهت دوخت لباس ، از جمله مزیتهای این هنر صنعت است و با روش خاصی که این نمد تولیدمی شود، ، بو و زنندگی پشم را نخواهد داشت .

مدیر گروه فرش کاشان ، با اشاره به امکان کار آفرینی این روش یاد آور شد: به دلیل آموزش وتولید سریع این کار فاخر، امکان کار آفرینی وجود دارد و با حمایت مسئولین مطمئنا ارز آوری خوبی هم برای کشورخواهیم داشت.

قشقایی فر افزود: کلاه، رومیزی، لباس، کیف، گلدان، حجم سازی، ظروف و ... از جمله محصولاتی است که با حریر نمد تولید می شود .

گفتنی است: حریر نمد با ظرافت و نازکی منحصر به فرد خود پس از ثبت در فهرست هنرهای سنتی ایران ، به جمع196 هنر سنتی دیگر اصفهان افزوده شد.  

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.