با هدف تبیین چالشهای موجود در استفاده از فضای مجازی، نشست بصیرتی فرهنگیان بسیجی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازارومیه؛ نشست بصیرتی فرهنگیان بسیجی اداره کل آموزش و پرورش استان، به همت کانون بسیج فرهنگیان حضرت ولی عصر (عج) اداره کل در محل سالن کنفرانس اندیشه آموزش و پرورش استان برگزار شد.

روح اله مومن نسب کارشناس کشوری فضای مجازی در این نشست اظهار داشت : دو سال پس از جنگ تحمیلی اینترنت و سپس گوشیهای همراه پا به عرصه گذاشتند و در سال 1388 در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات دو میلیون کاربر و اخیراً شصت و دو میلیون کاربر در کشور شناسایی شدند که تنها مصرف کننده اند تا تولید کننده.

وی با اشاره به تعریف فضای مجازی افزود : فضای مجازی یک فضای چند بعدی است و اولین مشکل مورد بحث نگرش های متفاوت هر فرد به فضای مجازی، بسته به نوع اشتغال و فعالیت آن فرد است.

در این جلسه ساختهای حاکمیت در فضای حقیقی و مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کلیدی ترین نکات مطرح شده در این نشست شامل موارد زیر می باشد:

فضای حقیقی زندگی اول و فضای مجازی زندگی دوم می باشد که شامل مواردی از قبیل تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ مجازی، آموزش مجازی، سرگرمی های الکترونیکی، سلامت مجازی، دیپلماسی عمومی و امنیت اطلاعات می باشد.

دو قانون فیلترگذاری سایت های اینترنتی در اغلب کشورها: 1- لزوم پرداخت مالیات بر کلیک توسط شرکت ها 2- اخذ مجوز و نظارت وزارت اطلاعات در فرایند دریافت و ارسال اطلاعات

بیشترین بازدید از موتور جستجوی گوگل در کشور ایران می باشد.

واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها واحدی است که می بایست در تمامی سازمانها و ادارات دولتی و غیردولتی بصورت فعال تلاش کنند.

استفاده نادرست از نرم افزارهای فضای مجازی و ابزار آن از جمله گوشیهای همراه و تبلت و .. رواج پیدا کرده که در برخی کشورها جرم محسوب شده و طبق قانون برخورد قضایی می شود.

* آموزش در دنیای امروز به آموزش مجازی و آموزش و پرورش کودکان در فضای مجازی تبدیل شده است.

در اکثر کشورهای پیشرفته ابزارهای استفاده از فناوری اطلاعات از قبیل تبلت دانش آموزی با توجه به شرایط سنی مختلف محدود شده است.

 طبق نتایج تحقیقات در مورد تحصیل در مدارس هوشمند و مقایسه آن با آموزش سنتی پیشنهاد می شود در بعضی موارد در سنین مشخصی کودکان را مجاز به استفاده از فناوری اطلاعات کنیم.

تحقیقات آکادمیک، اعتیاد به بازیهای رایانه ای را از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک تر می داند چراکه موضوعات اینگونه بازیها در مورد غارت و تصاحب سرزمینهای دیگر و کشت و کشتار می باشد و بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا علمی و نهایتا کودک را دچار آسیب روانی تناقض با روند زندگی روزمره و حقیقی خود و در مواردی کم تحرکی و چاقی مفرط را ناشی می شود.

 امروزه بیشترین مراجعین چشم پزشکان، کودکان و جوانان می باشند که در اثر استفاده بیش از حد از گوشی همراه و نرم افزارها و بازیهای رایانه ای موجود و توجه به نقطه نورانی ساطع شده در این دستگاهها، دچار نزدیک بینی می شوند.

طبق آمار بدست آمده، امروزه در کشور روزانه نه ساعت استفاده از گوشی همراه داریم و سالانه این رقم از سه هزار و دویست و پنجاه ساعت تجاوز می کند.

 طبق گفته متخصصین مغز و اعصاب کشور، مغز کاربران شبکه های اجتماعی با رگبار اطلاعاتی مواجه می شود و زمانیکه حافظه بلند مدت گنجایش ضبط آنی اطلاعات را ندارد، متاسفانه منجر به فراموشی و نهایتاً کم حافظگی و بیماری آلزیمر می شود.

در بحث تخصصی سلامت امواج، کاربر با تحریک اعصاب بدن توسط امواج ساطع شده گوشی های همراه و دیگر ابزار مورد استفاده مواجه می شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.