از فیلمسازی جوان‌ها نمی‌توان جلوگیری کرد؛ چون به هر حال کار خودشان را می‌کنند. هوایشان را داشته باشید.

سعید نجاتی کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ساخت فیلم «صُراحی» گفت: ایده این فیلم را از یک فیلمنامه دیگر گرفتم. یکی از همکلاسی‌هایم وقتی فهمید من بچه قم هستم، یک فیلمنامه به من پیشنهاد داد. من بن مایه این فیلمنامه را پسندیدم و مقداری از آن را حذف کردم. گرفتن مجوز ساخت برای این فیلم سخت بود و دو سال طول کشید تا مجوز بگیرم و فیلم بسازم.

وی افزود: آقای ایل بیگی و فرخنده‌کیش پیگیر مجوز فیلم من بودند و پس از نمایش فیلم برای چند تن از مراجع، قرار شد فیلمنامه به گونه‌ای باشد که آن شی امانتی پس داده شود. با تایید مراجع مجوز ساخت را گرفتم و ساختم. جایزه فیلم «صراحی» سی و هفتمین جایزه فیلم کوتاه من بود.

نجاتی در خصوص موضوع فیلم «صراحی» گفت: اولین بار بود که سراغ این موضوع رفتم و قبلا در هیچکدام از دوازده اثرم موضوع طلبه و روحانیت وجود نداشت.

وی با اشاره به مشکلات و موضوع فیلمسازان فیلم کوتاه گفت: همه ما می‌دانیم و مسئولان سینمایی ما هم مشکلات و تنگناهای مالی این بخش از سینما را می‌دانند. فیلم کوتاه عرصه تجربه و جسارت فیلمسازان جوان است اما بدون تعارف قبلا فیلم‌ کوتاه و فیلمسازان این عرصه را به سمت ساخت فیلم‌های بی‌معضل اجتماعی، بی‌حاشیه و بی‌خطر بردند.

جوان‌ها در جامعه هستند و آن را رصد می‌کنند. در حل بسیاری از مشکلات جامعه می‌توان از فیلم‌های کوتاه به عنوان منبع پژوهش و تحقیق استفاده کرد. در دوره‌ای فقط به فیلم‌های بی‌دردسر و بی‌حاشیه جایزه دادند و فیلمسازان را تشویق به ساخت این گونه فیلم‌ها کردند.

نجاتی اظهار داشت: نمی‌توان جلوی جوان‌ها را گرفت؛ چون به هر حال کار خودشان را می‌کنند. مسئولان بهتر است هوای جوان‌ها را داشته باشند. من یک خواهش دارم و آن این است که یک مقدار بی‌خیال جوان‌ها شوند و کاری به کارشان نداشته باشند.

کارگردان «صراحی» در ادامه بیان کرد: حبیب ایل‌بیگی، فرید فرخنده‌کیش، بهشتی منفرد، آرش رصافی و حسین نمازی از کسانی هستند که واقعا به جوان‌ها در تولید فیلم و پیشرفت‌شان و همین طور حمایت از آنها کمک می‌کنند و من و امثال من همیشه این دغدغه و کمک‌ها را دیده‌ایم. من تا به حال عصبانیت آقای فرخنده کیش را ندیده‌ام، ایشان مهربان و دلسوز انجمن و جوانان است.

وی با اشاره به بودجه جشنواره فیلم کوتاه گفت: همه ما مسئولان سینمایی می‌دانیم که بودجه امسال جشنواره فیلم کوتاه چقدر بود و عوامل جشنواره چطور با این بودجه کم این رویداد را اداره کردند و این نشان می‌دهد فرخنده کیش چطور با دلسوزی و حمایت خود سعی در سر و سامان دادن انجمن و فیلم کوتاه دارد.

نجاتی در خصوص تجربه فیلمسازی در ساخت فیلم بلند سینمایی عنوان کرد: من عجله‌ای برای ساختن فیلم بلند سینمایی ندارم. من وقتی کتاب‌های جشنواره فجر را مرور می‌کنم، در بعضی موارد می‌بینم که برخی از فیلم‌ اولی‌ها دیگر فیلم نساختند و محو شدند و دیگر اسمی از آنها نیست. من ترجیح می‌دهم زمانی فیلم بسازم که بتوانم یک فیلم خوب بسازم. زمان آن مهم نیست.

این کارگردان در پایان بیان کرد: من بلد نیستم از کسی انتقاد کنم. ترجیحم این است که گاهی خودم را به جای مسئولان سینمایی بگذارم. گاهی فکر می‌کنم اگر من جای آن‌ها بودم، چه کار می‌کردم؟ شاید من هم اگر جای آن‌ها بودم بعضی کارها را می‌کردم و بعضی اقدامات را انجام نمی‌دادم. همه ما مثل مهره‌های تسبیح در یک رشته به هم متصل هستیم. به نظر من «همه را فهمیدن، همه را بخشیدن» است.

گفتنی است؛ در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سعید نجاتی جایزه بهترین فیلم کشورهای اسلامی را دریافت کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.