دومین جلسه از سلسله نشست های ضرورت تجربه گرایی در سینما که با عنوان خاستگاه های اجتماعی سینمای تجربه گرا و ضرورت تاریخی آن بود؛ که با حضور ناصر فکوهی و محمدرضا اصلانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛ در ابتدای نشست ناصر فکوهی با طرح سوالی با این مضمون که سینمای تجربی چست و چه رابطه ای با اثر واقعی به طور مساوی امر اجتماعی و بازنمایی امر واقعی که در شکل سینمای آن وجود دارد و پاسخ به این سوال پرداخت و در ادامه  مثال هایی از شخصیت های  مهم سینمای تجربی مطرح کرد و سپس سکانسی از فیلم «آتش سبز» محمد رضا اصلانی را پخش و به تحلیل آن پرداخت.
 
وی برای پاسخ به سوالش مقدمه ای با این مضمون مطرح کرد: «تاریخ سینما در ابتدا بر عکس تصور خیلی از افرادی که می پندارند سینما با فیلم داستانی آغاز شده است با سینمای مستند شروع شد.»

این منتقد سینما افزود: «نخستین فیلم های ساخته شده در اواخر قرن ١٩ و ٢٠، فیلمهایی هستند که صحنه هایی ساده از زندگی  را نشان می دهند که هدف آن ها به وجود آمدن گونه جدیدی از ثبت واقعیت بوده است و هدف آن ها ساختن ابزار روایی نبوده است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر فیلم با اشاره به اینکه از لحاظ تعریف فنی سینما یعنی تداوم عکاسی، ادامه داد: وقتی که سینما به عنوان یک تداوم مطرح می شود، یعنی سکوت و سکونی که به حرکت تبدیل می شود و آن زمانیست که می تواند شروع به حمل معنا کند و این حمل معنا باعث ایجاد تغییر در تاریخ سینما می‌شود.
 
فکوهی با بیان اینکه بعد از وارد شدن سینمای داستانی توانست از مستند پیشی بگیرد، توضیح داد: بعد از این اتفاق این عنوان که سینما با فیلم مستند آغاز شد، به کلی فراموش شده و سینمای مستند تبدیل به یک امر حاشیه ای در کنار سینمای داستانی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق سینما به فرمی از بازنمایی واقعیت تبدیل می شود که این موضوع باعث آن شده که سینما با عنوان ابزاری قوی و تاثیر گذار شناخته شود.

این مدرس سینما در ادامه نمونه هایی از شخصیت های موثر در سینمای تجربی را برای پی بردن به این موضوع که سینمای تحربی چگونه با واقعیت ارتباط برقرار می کند عنوان کرد و گفت: ژیگا ورتف، ژانرو گدار،اندی وارهول و وودی آلن شخصیت های تاثیر گذار بر سینمای تجربی بودند.

در ادامه سکانسی کوتاه ازفیلم "آتش سبز"به کارگردانی محمدرضا اصلانی پخش شد و فکوهی به تحلیل آن پرداخت.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.