عضو کمیسیون اقتصادی گفت: یکی از نکات مثبت تصویب لایحه شفافیت هزینه‌های انتخاباتی این است که از بروز فساد و رانت جلوگیری می‌شود.

"ابوذر ندیمی" در گفت‎وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون ارائه لایحه شفاف‌سازی هزینه‎های انتخاباتی به مجلس با بیان اینکه در مذاکراتی که با مسئولان وزارت کشور و آقای انصاری داشتم بر تصویب هر چه سریعتر این لایحه تاکید کردم، گفت: ضرورت دارد کسانی هم که در مجلس طرح‌های دیگر دارند، اجازه دهند تا طرح‌های یک‌فوریتی و دوفوریتی دیگر موقتاً کنار گذاشته شود و این لایحه هرچه زودتر تصویب شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نکات مثبت حاصل از تصویب لایحه شفافیت هزینه‌های انتخاباتی، تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته این است که انجام این کار اتهام را از مجلس برداشته و در واقع نمایندگان را در رابطه با برخورد شفاف با این قضیه تبرئه می‌کند.

وی افزود: هرچند که مجلس در اصلاح لایحه انتخاباتی بخشی از این مشکل را حل و کمک‌های نقدی و غیرنقدی را تعریف و مُصرح کرد، اما به هر صورت این لایحه ابعاد جامع‌تری دارد.

ندیمی با بیان اینکه فایده دیگر تصویب لایحه این است که افراد معتبر و محترم را از اتهامات رقبا دور می‌کند، متذکر شد: بارها دیده شده افرادی که خودشان تخلف می‌کنند، برای اینکه تنگ کردن دایره افراد محترم را نیز متهم می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نکته مثبت دیگری در این باره اشاره کرد و گفت: با تصویب این لایحه ابعاد و زوایای کامل هزینه‌های انتخاباتی مشخص می‌شود و ما می‌دانیم متولی کیست و روش اجرا چیست، زمانی که کمک‌های نقدی معلوم نیست چگونه توقع بررسی تخلفات انتخاباتی می‎رود؟

وی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر افرادی که با هدف کسب پول و درآمد وارد میدان انتخابات می‌شوند، دیگر نمی‌توانند از رانت ثروت استفاده کنند.

ندیمی با اشاره به اینکه تصویب این لایحه تقاضا را نیز کنترل می‌کند، تصریح کرد: افرادی هستند که مثلا می‌گویند 10 میلیون تومان به ما بدهید تا برایتان کار کنیم و حال اینکه از این طریق در واقع فساد کنترل می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی اذعان داشت: تصویب قانون در این زمینه می‎تواند کمک‌های خیر و ارزشمند انسانی قبل از انتخابات و بعد از انتخابات را مدیریت و کنترل کرده تا از این منابع سوء استفاده نشود.

وی نکته دیگری که ضرورت تصویب این قانون را بیشتر می‎کند را اینگونه عنوان کرد که دیگر کسی تحت عنوان تحقیقات محلی نمی‎تواند به جان مردم نمی‌افتد، چرا که بارها مشاهده کرده‌ایم برای مشخص کردن اینکه منبع هزینه‌های مالیاتی، خود کاندیداست یا کمک کننده حقیقی وجود داشته است، به تحقیقات محلی متوسل شده‌اند.

ندیمی با بیان اینکه با تصویب این لایحه می‌توان مافیای خارجی را نیز کنترل کرد، اظهار داشت: در واقع ما از این مسئله واهمه داریم که مافیای نفتی و یا مافیای قاچاق از بیرون افرادی را بتراشند و در انتخابات نفوذ کنند.

عضو کمیسیون در ادامه توضیح فواید تصویب لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات گفت: از این طریق احزاب نیز مجبور می‌شوند کمک‌های مالی خود را شفاف کنند و بگویند که این منابع مالی را از کجا آورده‌اند.

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از طریق اجرایی شدن این لایحه در رابطه با هیئت اجرایی و دادستانی به جای گزارش‌های بی‌سر و ته، موضوع را از راه مستندسازی تحقیق می‌کنیم و به اهدافمان نیز می‌رسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار