وزرای کشور و دادگستری اتحادیه اروپا در نشست فوق‌العاده خود توافق کردند تا اصلاحات درباره ویزای شینگن را هرچه سریع‌تر اجرایی کنند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  وزیران اروپایی در این نشست برای دومین بار تصمیم گرفتند، کنترل مرزهای خارجی اتحادیه را تشدید کنند.

نخستین بار در ماه فوریه سال جاری و پس از حمله به دفتر مجله "شارلی ابدو" در پاریس چنین تصمیمی گرفته شد اما به مرحله اجرا نرسید.

به گزارش  خبرگزاری فرانسه،اکنون سیاستمداران بلندپایه اروپایی وعده داده‌اند که تا پایان سال جاری میلادی وضعیت کنترل در مرزهای خارجی منطقه شینگن را "بهبود" بخشند.

بر اساس قرارداد شینگن، کنترل درون مرزی بین کشورهای امضاکننده برداشته شده ولی در مرزهای خارجی این کشورها "حداقل کنترل" وجود دارد، به این معنا که هنگام خروج و ورود شهروندان اروپایی به یک کشور عضو پیمان شینگن، تنها اصالت گذرنامه‌های آنها کنترل می‌شود.

به همین دلیل تروریست‌هایی که در فاجعه پاریس دست داشتند، قادر بودند بی‌پروا بین فرانسه و بلژیک و سوریه رفت‌وآمد کنند.

به گفته برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا تا پایان ۲۰۱۵ در رابطه با کنترل مرزهای خارجی اتحادیه طرح تازه‌ای تهیه کند.

نشست بروکسل به تقاضای دولت فرانسه و یک هفته پس از حمله‌های تروریستی پاریس برگزار شد.

وزیر کشور فرانسه در جریان این نشست گفت، اتحادیه اروپا تاکنون خیلی زمان تلف کرده و اکنون زمان آن فرارسیده است که به سرعت تصمیمات مورد نیاز را بگیرد.

دولت فرانسه برای بالابردن ضریب امنیت در منطقه پاریس بزرگ شمار نیروهای انتظامی و امنیتی را افزایش داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، یک هزار و ۵۰۰ سرباز مسلح به یک هزار مامور انتظامی در این منطقه پیوسته‌اند. بیشتر آنها در حوالی اماکن عمومی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و دبستان‌ها مستقر شده‌اند.

بلژیک نیز سطح آمادگی امنیتی خود را پس از حملات تروریستی در پاریس که130 کشته داشت، بالا برده است.

مرکز مقابله با تروریسم در وزارت کشور بلژیک در بیانیه‌ای آورده است:‌ تحلیل ها نشان می دهد که یک خطر جدی و قریب الوقوع امنیت کشور را تهدید می‌کند و باید اقدامات ضروری برای مقابله با این تهدیدها انجام شود.

در سازمان ملل نیز روسیه به قدرت‌های غربی برای حمایت از پیش نویس قطعنامه مقابله با داعش پیوست که توسط فرانسه تنظیم و ارائه شده بود.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه تصویب این قطعنامه را مورد استقبال قرار داد و گفت: اگرچه این قطعنامه مجوزی قانونی برای اقدام نظامی نیست اما کشورها را برای از میان بردن داعش بسیج می‌کند.


منبع:ایسنا


 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/



برچسب ها: اتحادیه اروپا ، مرز ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.