فیلم‌های سینمای ایران مخاطب دارد، سینماها مخاطب ندارند و مردم با نرفتن به سینما‌ها از آن قهر کردند.

منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت این روز‌های شبکه نمایش خانگی گفت: قبل از توزیع فیلم «عصر یخبندان» در شبکه نمایش خانگی، یک کار تحقیقاتی در مورد «خط ویژه» بین 13 استان کشور انجام دادیم و متوجه شدیم، فقط چند درصد مردم آن هم در مراکز استان، این فیلم را دیدند. از میانگین 28 درصدی که فیلم را مشاهده کردند، سهم سینما هفتاد وپنج صدم درصد، نمایش خانگی 2/25 درصد و سهم ماهواره، اینترنت و قاچاق 25 درصد است. پس با یک حسابگری می‌توان فهمید که سهم یک فیلم از مخاطبان در سینما و نمایش خانگی، بسیار پایین است. آن هم فیلمی که با استقبال روبرو شده، چه رسد به اینکه فیلمی مخاطب نداشته باشد.

وی افزود: برای فیلم «عصر یخبندان» نیز همین اتفاق افتاده که فیلم بیشتر از طریق ماهواره،‌ اینترنت و قاچاق مشاهده شده است. با این تفاسیر باید فکری به حال سینما و فیلم‌های ساخته شده فیلم‌سازان ما آن هم در این وادی سخت و پر پیچ و خم سینما کرد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: به نظرم با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سینما، کنار گذاشتن دی وی دی و رفتن به سمت اینترنت و یا ترکیبی از این دو در شبکه نمایش خانگی، به تعامل رسیدن معاونت سینمایی با ماهواره در راستای قانون و ...  می‌توان فکری به حال مخاطبانی کرد که قرار است فیلم را از طریق ماهواره ببینند. چون همانطور که عرض کردم ماهواره، اینترنت و قاچاق سهم زیادی در جذب مخاطبان دارند.

تهیه‌کننده «عصر یخبندان» عنوان کرد: دو مقوله دیگری که چالش‌برانگیز است، بحث قیمت دی وی دی و قاچاق آن‌ها خواهد بود. باید به مخاطبان محترم گفت، قیمت 4 هزار تومانی دی وی دی در شبکه نمایش خانگی بالا نیست که صبر می‌کنند تا فیلم را از طریق ماهواره و اینترنت ببینند. از طرفی قاچاق فیلم‌ها نیز ضرر و حق‌الناسی است که به بخش مستقل و آن‌هایی که با پول شخصی فعالیت دارند، وارد می‌شود. خود من قبل از پخش فیلم «عصر یخبندان» و با حسابگری که در خصوص «خط ویژه» انجام داده بودم، از قاچاقچی‌ها خواهش کردم از اقدام خود تا آنجایی که امکان دارد، صرف نظر کنند و از این کار دست بکشند.

لشکری قوچانی اظهار داشت: وقتی 28 درصد مردم یک فیلمی مانند «خط ویژه» را دیدند، این نظر اشتباه است که سینمای ایران مخاطب ندارد. فیلم‌های سینمای ایران مخاطب دارد، سینماها مخاطب ندارند و مردم با نرفتن به سینما‌ها از آن قهر کردند که باید راه‌ها و امکانات لازم برای آشتی دادن آنها را فراهم کرد و در این زمینه آسیب‌شناسی کنیم که چرا مخاطبان صبر می‌کنند، دی وی دی یک فیلم بیرون آمده یا از طریق ماهواره، قاچاق و اینترنت آن را ببینند. البته بخش عمده مشکلات به زیرساخت‌های سینما به خصوص عدم دسترسی مناسب و راحت مردم به سالن‌ها و پردیس‌هایی با امکانات بالا برمی‌گردد. امیدوارم بتوانیم برای سینمای خوبمان تدابیری بیندیشیم. من به نوبه خود اعلام آمادگی می‌کنم و هر گونه کمکی که در توانم باشد، ارائه خواهم داد.

تهیه‌کننده «خط ویژه» عنوان کرد: یک اختلاف نظر و دودستگی در سینما و سینماگران مبنی بر اینکه یک عده می‌گویند، سینما مرده و یک عده می‌گویند زنده است، پیش آمده که این موضوع بسیار اشتباه است. امروز سینمای ما به جای اینکه جذب مخاطب داشته باشد، شاهد دفع آن‌هاست. باید راه‌حل پیدا کرد و آدرس غلط به مخاطبان نداد؛ چون مردم ایران فیلم‌های ایرانی و سینما رفتن را دوست دارند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.