وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با بسیج تمامی وزارت خانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی کشور می‌توان مشهد را به پایتخت فرهنگی جهان اسلام تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد، علی جنتی در دومین نشست شورای عالی سیاستگذاری پایتخت فرهنگ اسلامی که با حضور استاندارخراسان رضوی درمشهد برگزار شد، افزود: تمام وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در حوزه فرهنگ و هنر باید با نگاه فرهنگ دینی تولید محتوا کنند تا درخشش مفاخر ایران اسلامی در سال2017 به جهانیان نشان داده شود.

وی با اشاره به سوابق هنری و تولیدات موسیقی سنتی ایران، تصریح کرد: در یک سالی که مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام مطرح است، باید فضاهای مناسب و مورد نیاز برای اجرای موسیقی، تئاتر و اجرای نمایشنامه‌های فاخر کشورمان درمشهد و همچنین اکران فیلم‌های فاخر، برگزاری نمایشگاهی از آثار نگارگری اهتمام ورزید.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ضمن توجه به زیباسازی و پاک سازی شهری در بخش عمرانی نیز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این زمان، باید فضاهای مناسب را در میادین عمومی و فضاهای فرهنگی شهر آماده کرد تا موسیقی و تئاتربه بهترین شکل ممکن اجرا شود.

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: نگاه ما به رویداد نام گذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، فرصتی برای کشور در توسعه تعاملات با کشور های اسلامی و معرفی چهره اسلامی ایران به جهانیان است.

علی رضا رشیدیان افزود: ضروری است تمامی وزارتخانه ها نسبت به این رویداد مهم، نگاه وی‍‍ژه ای داشته باشند و در این راستا پروژه‌ها و برنامه های خود را جهت‌دهی کنند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که ضروری است در این رویداد مشارکت استان ها را داشته باشیم؛ گفت: برای آماده سازی مراکز فرهنگی و تاریخی، لازم است ظرفیت دیگر استان ها را شناسایی و با محوریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در این راستا تلاش کنیم.

رشیدیان تاکید کرد: در خراسان رضوی جلسات منظمی را به منظور برنامه ریزی و هماهنگی استانی در خصوص این رویداد داشته و کارگروه های مختلفی را میزبانی کردیم.

وی با بیان این که عملکرد در حوزه نرم افزاری مطلوب بوده؛ گفت: علی رغم تجمیع طرح ها و پیشرفت حوزه نرم افزاری، در بخش اجرا کند پیش می رویم که این در شرایطی است که تنها 14 ماه بیشتر فرصت باقی نمانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و اظهار کرد: طرح موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی در یکصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح و دراین راستا ستادی اجرایی تشکیل شد.

سید سعید سرابی تشکیل کارگروه ویژه علمی و مشورتی با حضور نخبگان و کارشناسان برای ایده پردازی و تصمیم سازی در خصوص پایتخت فرهنگ اسلامی را ازدیگر اقدامات دبیرخانه عنوان کرد و گفت: طراحی پرسشنامه پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 برای دریافت نقطه نظرات وایده های نخبگان و کارشناسان و سابقه پژوهی شهرهای پایتخت فرهنگ اسلامی از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به تدوین طرح هویت بصری در مدیریت بصری شهری با موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی گفت: توسط اساتید و کارشناسان تبلیغات و گرافیک طرح هویت بصری جهت ارائه به شورای استانی و ملی برای تصویب آماده شده است.

وی ادامه داد: تهیه روز شمار و مکان نمای پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 براساس اطلاعات روزهای ملی ایران و کشورهای عضو آیسسکو و همچنین اتفاقات و برنامه های شاخص فرهنگی و هنری و ورزشی کشورهای عضو آیسسکو به ویژه ایران اسلامی از دیگر اقدامات است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری کارگروه فعالیت های عمرانی ،طراحی سایت و پایگاه اطلاع رسانی مربوط به برنامه‌ها، اقدامات، اخبار، رویداد ها و فعالیت ها و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی از دیگر اقداماتی است که این دبیرخانه آن را پیگیری و اجرا کرده است.

در ادامه این نشست «سید صولت مرتضوی» شهردار مشهد نیز با تاکید بر این که رویداد مشهد 2017 یک حرکت بین المللی است افزود: معرفی رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی به عنوان موضوعی بین المللی مطرح شده اما متاسفانه تاکنون این اتقاق در کشور به صورت گفتمان ملی دنبال نشده است لذا ضروری است در این راستا بیشتر تلاش شود.

گفتنی است در این جلسه گزارشی از مجموعه فعالیت های صورت گرفته و برنامه های عملیاتی رویداد «مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام» ارائه شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.