یکی از یگان های تاثیر گذار در حفظ و پاسدارای ازمرزها و ایجاد امنیت ملی، هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران است.


به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ ایران به سبب وجود تنگه هرمز بعنوان شاهراه انرژی جهان و همچنین تاثیر گذاری بالای آن در تحولات منطقه و جهان دارای یک موقعیت استراتژیک و ویژه است که همواره در طول تاریخ چشم طمع استعمارگران به ویژه استکبار جهانی به این منطقه بوده است.

در این بین عوامل متعددی به عنوان تهدید این موقعیت ایران مطرح هستند اما نیروهای مسلح ایران اسلامی با اقتدار اجازه کوچکترین دست درازی به کشورمان را نداده اند.

یکی از یگان های تاثیر گذار در حفظ و پاسدارای ازمرزها و ایجاد امنیت ملی، هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران است درهمین ارتباط با امیراسماعیلیان فرمانده هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفتر کارش در بندرعباس  به گفتگو نشستیم.

سین: لطفا درباره هوادریا و همچنین ضرورت ایجاد آن توضیح بفرمایید؟

جیم: هوادریا یگان پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و از بالگردها ، هواپیماها ، هواناوها و سایر تجهیزات مربوط به این حوزه تشکیل شده است. درباره ضرورت وجود هوادریا همین قدر بگویم که در ۸  سال دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشور اسلامی ما کرد و در عملیات حصر آبادان انتقال و تقویت نیروهای نظامی و حتی انتقال آسیب دیدگان با بالگردها و هواناوهای هوادریا انجام شد همچنین در بسیاری از عملیات ها از جمله والفجر ۸  ، ثامن الائمه و خیبر حضور موثر و جدی داشت.

سین: هم اکنون هوادریا به لحاظ ایجاد امنیت و دفاع از تمامیت ارضی کشورمان چه نقشی ایفا می کند؟

جیم :اکنون کشتی ها و نفتکش های ایرانی بسیاری در خلیج فارس و اقیانوس ها در حال تردد هستند و برای اینکه این ترددها با امنیت کامل انجام گیرد وظیفه اسکورت آنها از دریا و هوا بر عهده  نیروی دریایی است و هوادریای نداجا با ساعت پروازهای بسیار وظیفه ایجاد مسیر امن برای کشتی ها را بر عهده دارد.

سین: آیا هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران به دانش نوین و علم روز و همچنین ادوات پیشرفته مجهز است ؟

جیم: هوادریا با عقد قراردادهای پژوهشی با مراکز علمی مانند دانشگاه مالک اشتر، علم و صنعت  و دانشگاه آزاد تجهیزاتی را طراحی نموده که طراحی و ایده ی آن از خود هوادریا است. یکی از تخصصی ترین عملیاتها مین روبی است که هم اکنون دانش آن فقط در اختیار ایران و آمریکا است و سایر کشورهای جهان فاقد این دانش هستند. همچنین هوادریا در زمینه پرتاب موشک و حتی اژدر ، سقوط آزاد و پرتاب بار از بالگرد برای پشتیبانی از نیروهای نظامی دارای توان بالایی است. دستاوردهای هوادریا در زمینه علمی و پژوهشی بسیار است که فعلا امکان رسانه ای شدن آن نیست.

سین: چرا هوادریای ارتش کشورمان برای مردم خیلی آشنا نیست و این دستاوردها به مردم شناسانده نشده است؟

جیم:  در زمان جنگ عملیات های بسیاری مانند عملیات اشکان ، مروارید و البکر توسط شناورها ، تکاوران دریایی و هوادریا صورت گرفت ولی استراتژی در آن زمان بگونه ای بود که خیلی روی بحث تبلیغات پافشاری نمی شد ولی هم اکنون فضا تغییر کرده و به دلیل مسافرت ها و عملیات دریانوردی و پروازی بسیاری که در فضای بین المللی داریم مسلما ارتباط مستقیم و مکالمات روزانه بسیاری با نیروهای خارجی فرا منطقه ای  صورت می گیرد. هدف ما در این ارتباطات بین المللی قبل از هر چیز نشان دادن فرهنگ بالای ایرانی و  شکوه و عظمت اسلام است. بنابراین در فضای جدید نیازمند این هستیم که ارتباطات بیشتری با مردم عزیز و سلحشور ایران اسلامی داشته باشیم.

سین: بعنوان حرف آخر چه صحبتی با مردم دارید؟

جیم: من به نمایندگی از پرسنل غیور هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران از محبت های مردم به این یگان خدمتگزار تشکر می کنم و از همه ی مردم کشورم تقاضا دارم که همچون گذشته ما را برای  رسیدن به اهداف عملیاتی و دفاع از تمامیت ارضی کشور دعا نمایند. چرا که دعاهای مردم در کنار رهنمودهای مقام معظم رهبری باعث شده که پرسنل هوادریا با انگیزه ی بالا به انجام خدمت بپردازند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.