مدیر تنظیم بازار و توسعه بازرگانی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:هم اکنون بیش از 80درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور متعلق به استان خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حمیدرضا جوادی افزود: امسال حدود 70 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت زعفران بوده که نسبت به پارسال 69 هزار هکتار افزایش داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته زراعی مجموعا 218 تن زعفران در استان برداشت شد که پیش بینی می شود این میزان با افزایش نسبت به پارسال به 240 تن برسد.

جوادی از مشکلات متعدد موجود در حوزه زعفران به سودگیری دلالان و میزان سود پایین کاشت و برداشت این محصول برای کشاورزان و تولید کنندگان خبر داد و افزود: علاوه بر این حضور دلالان در عرصه صادرات زعفران از نگرانی های عمیق موجود در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه باید دست دلالها و واسطه گران از بازار صادرات زعفران کوتاه شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین حجم تولید و صادرات زعفران از استان خراسان رضوی انجام می گیرد، افزایش کیفیت محصول صادراتی در این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این مسئول با اشاره به فقدان متولی بخش خصوصی در حوزه زعفران اظهار کرد: امسال یکی از برنامه های جهاد کشاورزی و مدیریت تنظیم بازار موضوع صادرات زعفران است.

جوادی بیان کرد : در این راستا برنامه ای تدوین شده تا در قالب آن کشاورز و تولیدکننده از صادرات سهم ببرند.

مدیر تنظیم بازار و توسعه بازرگانی محصولات جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود : هم اکنون قیمت زعفران در حد معقول و متعادلی است و این در حالی رقم می خورد که زعفران از دست تولید کننده خارج شده و در دست دلالان و واسطه گران قرار گرفته است.

وی افزود: این روند موجب شده تولید کننده هیچ سودی نداشته باشد و همه سودها به جیب دلالان برود.

جوادی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم نگین زعفران بیش از 63 میلیون ریال است.
متوسط تولید زعفران در خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار است.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.