شاهپور غلامرضا پهلوی متولد 25 اردیبهشت 1302 در تهران است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهپور غلامرضا پهلوی متولد 25 اردیبهشت 1302 در تهران است. او ششمین فرزند و سومین پسر از یکی از همسران رضاشاه به نام «توران امیر سلیمانی» است. مادر غلامرضا بعد از مدتی از به دنیا آمدن او از رضاشاه جدا شد و در خانه‌ای که رضاشاه برای آن‌ها درنظر گرفته بود، به طور جداگانه زندگی می‌کردند. غلامرضا تحصیلات ابتدایی خود را در ایران پشت سر گذاشت. غلامرضا در سال 1313 به همراه برادران دیگرش، عبدالرضا، احمدرضا و محمودرضا برای ادامه تحصیل به مدرسه «لوروزه» سوئیس فرستاده شد. بعد از گذشت دو سال یعنی در سال 1315 به اتفاق محمدرضا و سایر برادرانش به کشور بازگشت و درمدرسه نظام مشغول تحصیل شد. بعد از تبعید رضاشاه در سال 1320 غلامرضا نیز به برادران خود راهی آفریقای جنوبی شد. بعد از مرگ رضاشاه، با توجه به اینکه اجازه ورود به کشور را نداشت، به آمریکا رفت و درمدرسه «پرینستن» تحصیلات خود را ادامه داد. سرانجام غلامرضا یکسال بعد با اجازه شاه وارد ایران شد و به دانشکده افسری رفت. در نهایت در سال 1350 موفق به اخذ درجه سرتیپی شد. 


* زندگی خصوصی شاهپور غلامرضا پهلوی

غلامرضا پهلوی دوبار ازدواج کرد. اولین ازدواج او در سال 1326 با «هما اعلم» دختر امیر اعلم، پزشک رضاشاه صورت گرفت. حاصل این ازدواج یک دختر به نام «مهرناز» بود كه در سه سالگی بر اثر بیماری درگذشت. و یک پسر به نام «بهمن» كه از آغاز تولد، تحت تربیت یک پرستار آلمانی بود. 

دومین ازدواج غلامرضا با «منیژه جهانبانی» دختر سرلشكر منصور جهانبانی بود که ثمره آن سه فرزند به نام‌های مریم، آذردخت و بهرام بود. 

گفتنی است؛ او از فعالان فراماسونری در ایران بود. در ضمن گفته می‌شود او فردی پول دوست و حریص بوده است.


* فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی غلامرضا
 
ساختمان‌سازی و ساخت ویلاهای شخصی در رامسر، ایزدشهر، كرج و ... ازجمله اقدامات اقتصادی او محسوب می‌شود. غلامرضا از بحران مسكن به منظور دریافت جواز برای احداث ساختمان در محلی با موقعیت عالی از شهرداری استفاده كرد. 

او در بین سال‌های 1325-1332 فعالیت‌هایی به منظور رسیدن به قدرت انجام داد، اما هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.
 
لازم به ذکر است اخیراً در اروپا كتابی با عنوان «افق سرخ» منتشر شده است. نویسنده آن، رئیس اسبق سازمان جاسوسی رومانی در زمان حكومت نیكولاس چائوشسكو است که در آن غلامرضا پهلوی را جاسوس و گردآورنده اطلاعات محرمانه و حیاتی برای شوروی سابق، معرفی کرده است. وی اسناد، شواهد و برخی اطلاعات را از طریق رومانی به شوروی‌ می‌رساند و هر سال، مبلغ هنگفتی برای دستمزد خیانت به كشور و پادشاه (برادرش) دریافت می‌كرد.

از جمله اقدامات دیگر غلامرضا عبارتند از: 

ریاست کمیته ملی المپیک، ریاست باشگاه سوارکاران، آجودان ویژه شاه، ریاست عالی بازرسی ستاد فرماندهی عالی، عضویت در شورای نیابت سلطنت و نماینده شاه در بسیاری از محافل و مجالس. 




اظهارات بازیگر نقش غلامرضا پهلوی را در «معمای شاه» اینجا بخوانید.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار