نجات صنعت زنبورداری در گرو واردات ملکه اصلاح نژاد شده

نبود ملکه زنبور اصلاح نژاد شده داخلی و خارجی صنعت زنبور داری را به عرصه نابودی کشانده است.

صفری پور**نجات صنعت زنبورداری در گرو واردات ملکه اصلاح نژاد شده/ بی توجهی به اصلاح نژاد ملکه منجر به صنعت زنبورداری می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند، فیروزکوه و رودهن در مجلس شورای اسلامی در همایش زنبور عسل که با حضور مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی رئیس انجمن زنبور عسل کشور و جمعی از زنبور داران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: وارد شدن  ملکه زنبور عسل اصلاح نژاد شده زنبور عسل به کشور نه تنها باعث کاهش عملکرد کندوهای عسل می‌شود بلکه این صنعت را به عرصه نابودی می‌کشاند.

 وی با اشاره به اینکه واردات ملکه زنبور عسل اصلاح نژاد میزان عملکرد کندوهای عسل، میزان تولید و تعداد زنبورهای عسل را در کشور افزایش می‌دهد گفت: با توسعه این صنعت و حمایت از زنبورداران میزان اشتغال زایی در کشور افزایش می‌یابد چرا که بخش‌ها و صنایع مختلف زیادی با صنعت زنبورداری در ارتباط است.

 مشهدی عباسی با بیان اینکه امروز خرطوم نژاد ملکه زنبور عسل در کشور کوتاه شده  و در مکیدن شهد گل توانایی بارز خود را از دست داده خاطر نشان کرد: در گذشته ملکه زنبور عسل در تا هفت طبقه در کندوها حرکت می‌کرد و این درحالی است که هم اکنون ملکه زنبورعسل در کشور با زور شکر به تا طبقه دوم کندوها رفت و آمد می‌کند.

 
*** تخصیص 20 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به زنبورداران

 همچنین حبیب امینی مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با اشاره به اینکه 81 میلیون کندو زنبور عسل در دنیا وجود دارد تصریح کرد: ایران با داشتن 7 میلیون کندو رتبه چهارم تولید کندو در دنیا را به خود اختصاص داده است.

 وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون 650 هزار تن عسل در دنیا تولید می‌شود عنوان کرد: ایران از این میزان 78 هزار تن عسل در ایران تولید  و از این لحاظ رتبه 8 را در دنیا کسب کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه سال گذشته 17 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره با سود کم به زنبور داران اعطا شده افزود: تا پایان نیمه اول امسال 5 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد به زنبور داران اعطا شده و تا پایان سال میزان تسهیلات به زنبور داران به 20 میلیارد تومان می‌رسد.

امینی با اشاره به اینکه میانگین تولید عسل در هر کندو در دنیا حدود 20 کیلوگرم است گفت: میانگین برداشت عسل درکشور نسبت به میانگین جهانی نصف میانگین جهانی است به طوری که از هر کندو به طور متوسط حدود 11 کیلو گرم برداشت می‌شود.

مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سعی داریم صنعت زنبورداری را از بحث تک محصولی عسل خارج کنیم افزود: هم اکنون تولید ژله رویال و سایر مواردی که اقتصاد زنبورداری را ارتقا می‌بخشد هم اکنون در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی در خصوص نقش گرده افشانی در افزایش تولید محصولات زارعی و باغی بدون احتساب جنگل‌ها و مراتع افزود: ارزش سرمایه گذاری در بخش زنبور داری  سه هزار و 434 میلیارد تومان، ارزش تولیدات مستقیم زنبور عسل هزا رو 654 میلیارد تومان ارزش تولیدات غیر مستقیم زنبور عسل 148 میلیارد و 842 میلیون تومان است.

 امینی در خصوص بیمه زنبور داران با وجود پیگیری‌های مکرر تا کنون موفق نشده افزود: در خصوص اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل در کشور مطالعاتی روی 8 صفت خوب زنبور عسل در ایستگاه‌های تحقیقاتی انجام شده است که نسل پنج و هشتم این ملکه‌های زنبور عسل اصلاح نژاد شده آماده توزیع به  زنبور داران است.

وی با بیان اینکه د رخصوص کاهش مصرف دارو و افزایش جمعیت زنبور در کشور روی مقاومت زنبور به کنه کار شده خاطر نشان کرد: در کمیته فنی زنبور عسل جهت استفاده از نژاد خارجی وارد کننده در صورتی که ریسک واردات را قبول کند  واردات مجاز خواهد بود.

  برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: اقتصادی ، زنبور ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار