امروزه نسخه‌های پی دی اف کتاب ها جایگزین کتاب های کاغذی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  وقتی سراغ اینترنت می روی، وسوسه می شوی کمی مطالب مورد نیازت را در آن جستجو کنی. ناخودآگاه نسخه‌های پی دی اف در این میان خودنمایی می کند . نسخه‌هایی که بر روی سایت‌ها قرار می‌گیرد والبته از حضور این فایل‌ها نباید چندان تعجب کرد. چون چند سالی است که نسخه‌های پی دی اف میهمان ناخوانده سایت ها و خانه هایمان شده‌اند و انگار قرار نیست به این زودی ها دست از سر این یار مهربان و قدیمی بردارد.

روزگاری افراد به کتابفروشی‌ها می رفتند و بوی قلم و کاغذ خوشایند روح و روان آنها بود. کتاب ها را ورق می‌زدند و با خط آشنایی داشتند اما این روزها همه چیز تغییر کرده است همه به دنبال سرعت هستند و از همین رو کمتر کتاب دست می گیرند. مطالب خود در لا به لای سایت‌ها می یابند. این افراد اینگونه حظ وافر خود را از کتاب می برند.

امروزه کتابخانه‌هایمان خاک می خورند و کتاب ها ماه ها و حتی سالها روی قفسه‌های کتابخانه می ماند و کسی به سوی آن دست دراز نمی کند . امروزه نسخه‌های پی دی اف کتاب ها جایگزین‌ کتاب‌های کاغذی شده‌اند و هر کسی دوست دارد کتاب خود را از این فضا تهیه کند.

شاید در نگاه اول به این فکر کنیم که نسخه‌های پی دی اف حجم کمتری را در فضای کتابخانه اطاقمان اشغال می کند.هر زمانی می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم. اما فراموش نکنیم که در این نسخه‌ها نمی توان واژه‌های کتاب را لمس کرد و در کنار آن یادداشت نوشت. یادداشت‌هایی که گاه نظرمان را درباره کتاب، نویسنده یا شاعر بیان می کند گاه زیر جملات جذابش خط بکش در اینمیان حتی ممکن است نتوانی در برابر جمله‌ای علامت سوال یا تعجب بگذاری از همه این‌ها بالاتر بوی کاغذ و سرب است که مدهوشمان می کند.

هر چند این روزها کمتر بوی سرب به مشاممان می رسد . کتاب ها مونس گفتنی هایمان هستند و با هیچ فایل پی دی افی نمی‌توان آن را عوض کرد. استفاده فراوان از این فایل‌ها چندان درست به نظر نمی رسد آن هم در شرایطی که صاحب اثر یا ناشر رضایتی ندارد تا اثرش را در فضای مجازی مطالعه کنید.

این در مورد آثاری است که از صحت نسبت آن به نویسنده یا شاعر مطمئن هستیم. گاه نیز هیچ اطمینانی از صحت این مسئله نداریم چه بهتر است هیچ جیزی را جایگزین بوی کاغذ نکنیم. در برخی موارد فضای مجازی منبع مطمئنی برای کتاب و ادبیات نیست . هنوز هم سوال هایمان پیرامون این رشته را باید میان انبوه کتاب ها و در کتاب خانه ها جستجو کرد.

حتی تمام کتاب های این رشته معتبر نیستند و بهترین جواب را تنها می توان میان منابع معتبر و دست اول یافت. با تمام این اوصاف فکر نمی‌کنیم کمتر باید سراغ نسخه‌های پی دی اف کتاب‌ها برویم و سوالات خود را در این نسخه‌ها جستجو کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار