اگر بازار هنر عمومیت بیشتری پیدا کند و محدود نباشد شرایط فعلی بهتر خواهد شد.

احمد مقدسی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اقتصاد هنر در حوزه تجسمی بحث داغ این روزها است با توجه با حراجی‌هایی که در چند سال اخیر در کشورهای غربی و کشور خودمان برگزار شده این موضوع بیشتری مطرح شده اما هنوز آنقدر گسترده نیست که همه گالری‌های گالری‌دارها و هنرمندان بتوانند از آن بهره ببرند.
 
وی افزود: بازار هنر دست افراد خاص یا هنرمندانی است که در قید حیات نیستند یا اگر هم هستند در کنار آثارشان حضور ندارند و به نوعی خرید و فروش‌ها در اختیار دلال‌های هنری است.
 
وی خاطرنشان کرد: اکنون خیلی‌ها روی آثار تجسمی سرمایه‌گذاری می‌کنند که این خوب است اما اگر بازار هنر عمومیت بیشتری کند و به عده‌ای خاص محدود نباشد بی‌شک وضعیت بهتر خواهد شد یعنی اگر خود گالر‌دارها و دولت این بازار را در دست داشته باشد شرایط بهبود خواهد یافت به عنوان مثال وقتی یک گالری نمایشگاهی را برگزار می‌کند عده‌ای موظف باشند برای خرید و بازدید به نمایشگاه بردند و شرایط را رونق بخشند خیلی خوب است.
 
وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها ممکن است هنرمند گمنام باشد و نام و آوازه بلندی کسب نکرده باشد در حالی که آثارش دارای ارزش هنری است و نباید ناشناخته بماند. وقتی چنین آثاری خریداری شود و در جایی محفوظ باشد قطعا در آینده سود اقتصادی خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: به نظر من وجود خریدار دولتی و عمومی هر دو لازم است چون یک سری از مجموعه‌دارها شخصی علاقه بیشتری دارند که کار بخرند و سرمایه‌گذاری کنند و به نوعی خود این مجموعه‌دارها شخصی می‌توانند روند خرید و فروش را سرعت بخشند خریدار دولتی نیز نهایتا می‌توانند آثار را بخرند و در موزه‌ها و مراکز عمومی به صورت دائم یا هر چند وقت یکبار به نمایش بگذارند اما خریداران شخصی چون هدفشان اقتصاد است آثار را ارائه دهند و با این کار به معرفی هنرمندان جوان نیز کمک می‌کنند.
 
وی یادآور شد: قیمت‌ آثار هنری خیلی مصنوعی است و گاهی خیلی بیشتر از ارزش آثار است قیمت‌های گذاشته می‌شود خیلی بالا است بعضی افراد هنوز اثرشان روی دیوار گالری نرفته قیمت‌های بالایی برای کار خود در نظر می‌گیرند البته از قدیم گفته‌اند کار دست قیمت ندارد اما نباید قیمت‌های مصنوعی را در بازار رواج داد.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار