دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از راه اندازی کاردانی تکنسین سلامت دهان به‌ منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در سطح یک خدمات خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دکتر سعید عسگری در جلسه برنامه‌ریزی اقدامات راهبردی برای راه‌اندازی دوره کاردانی تکنسین سلامت دهان افزود: این رشته در نظام سطح‌بندی ارایه خدمات سلامت دهان و دندان و به‌ منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در سطح یک خدمات ایجاد می شود.

وی افزود: خدمات طراحی شده جهت این دسته از نیروها شامل غربالگری، آموزش بهداشت و اقدامات پیشگیرانه نظیر کاربرد وارنیش فلوراید برای کودکان است.

عسگری گفت: تربیت این نیروی حدواسط با هماهنگی همکاران حوزه معاونت بهداشتی و به‌عنوان یک اولویت جهت تاکید بر امر پیشگیری، ارتقاء فرهنگ عمومی سلامت دهان و دندان جامعه و اصلاح سبک زندگی مردم ایران زمین با هدف تأثیر بر گروه‌های هدف به‌ویژه کودکان و مادران صورت پذیرفته است.

وی درخصوص نحوه جذب این نیروها اظهار داشت: پذیرش دانشجو در دوره کاردانی در کل کشور در گروه علوم پزشکی به سمتی حرکت می‌کند که متصل به کنکور سراسری نباشد و بر مبنای سوابق تحصیلی افراد اتفاق بیافتد. ابتدا سازمان سنجش بر حسب سوابق تحصیلی چند برابر ظرفیت پذیرش، دانشجو به دانشگاه‌ها معرفی می‌کند و سپس دانشگاه از طریق مصاحبه، افراد واجد شرایط را گزینش می‌کند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی افزود: ضمن اینکه پذیرش این دانشجویان بر مبنای بومی گزینی خواهد بود و هیچ دانشگاهی نمی‌تواند از افراد غیر بومی پذیرش کند. نکته دیگر اینکه پذیرش در تربیت دانشجو در این نظام بر مبنای نیاز دانشگاه است و بنابر این بسته به نیاز دانشگاه دوره راه‌اندازی و با رفع نیاز دانشگاه تربیت دانشجو متوقف می‌شود.

وی در مورد محل تربیت این افراد گفت: در سیستم آموزش علوم پزشکی مراکزی به‌نام مجتمع آموزش عالی سلامت ایجاد شده است. مجتمع عالی سلامت در شهر یا شهرستانی راه‌اندازی می‌شود که حداقل دارای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و حداقل ۱۰۰ تخت بستری در آن محل وجود داشته باشد.

عسگری خاطرنشان کرد: در مجتمع آموزش عالی سلامت طبق مقرره‌ای که در شورای عالی برنامه‌ریزی مصوب شده ضمن هماهنگی لازم با حوزه آموزشی و حوزه بهداشتی دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجویان اقدام خواهد شد.

وی در خصوص مدرسین این رشته اظهار داشت: برای تدوین این دوره‌ها مناسب است تا دندانپزشکانی که دارای مدرک MPH هستند بکار گرفته شوند. همچنین لازم است تا حداقل ۵ نفر دندانپزشک در این امر مشارکت داشته باشند که در جهت توانمندسازی آنها برای مشارکت در امر آموزش دانشجویان، باید دوره‌های آموزشی لازم توسط دانشگاه‌ها و قطب‌های موجود در کشور برگزار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.