معاون دبیرکل سازمان ملل گفت امید اندکی برای آغاز روند سیاسی در سوریه وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «یان الیاسون» معاون «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل با اشاره به تلاش های این سازمان برای حل بحران در سوریه، یمن، لیبی و فلسطین تاکید کرد: امید اندکی برای آغاز روند سیاسی در سوریه وجود دارد.

الیاسون در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در نیویورک درباره تلاش های شورای امنیت برای مقابله با تروریسم گفت: شورای امنیت بالاترین نهادی است که مسئولیت آن حفظ صلح و امنیت بین الملل است و این شورا بر ضرورت موضع یکپارچه توجه به تهدیدات داعش و دیگر گروه های تروریستی تاکید دارد.

این شورا از همه کشورها می خواهد تدابیر ضروری را برای مقابله با این نوع تهدیدات اتخاذ کنند. شایسته است که با این تهدیدات و اقدامات تروریستی با اقدامات نظامی مقابله شود. همه درک می دانند اقدامات نظامی به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند و باید یک راهبرد سیاسی نیز تدوین شود و در این زمینه می توان دلایل جذب جوانان را به گروه های تروریستی مطرح کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر عاملان حوادث پاریس از اتباع فرانسه و بلژیک بوده اند، آیا کشورهای اروپایی در ادغام مهاجران در جوامع خود شکست خورده اند، گفت: یکی از مهم ترین چالش های کشورهای اروپایی طی دهه های گذشته درباره ادغام آوارگان و پناهجویانی بوده است که وارد جوامع اروپایی شده اند.

من پیش از این وزیر خارجه یک کشور اروپایی بوده ام و به بحث و گفتگوها درباره این مسئله واقف هستم. با ورود شمار زیادی از آوارگان و پناهجویان از سوریه و آفریقا به اروپا این بحث و بررسی ها حساس تر شده است و کشورهای اروپایی به طرز خطرناکی درباره این مسئله دو دسته شده اند. باید یک گفتمان بسیار مثبتی وجود داشته باشد.

باید درک کنیم کشورهای ما بخشی از جهان است. به عبارت دیگر حرکت افراد و تبادل افکار و کالا بخشی از جهانی شدن است و زمانی که به کشورهای دموکراتیک به اروپا می نگریم متوجه می شویم باید اقدامی برای تضمین تحقق رشد مستمر در این کشورها صورت گیرد. حملات تروریستی در پاریس و ورود پناهجویان به دودستگی شدید در اروپا منجر شده که این وضع تهدیدی خطرناک برای انسجام کشورهای اروپایی است.

الیاسون در پاسخ به این پرسش که قرار است درماه دسامبر کنفرانسی در اردن برای مشخص کردن تعریف تروریسم و سازمان های تروریستی برگزار شود، آیا این کنفرانس می تواند به نتیجه برسد به ویژه آنکه سازمان ملل تا این لحظه نتوانسته است به تعریف روشنی درباره تروریسم برسد،گفت: من فکر می کنم این کنفرانس بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر تلاش های موجود برای آغاز روند سیاسی در سوریه دارد.

تلاش می شود تا به مصائب در این کشور پایان داده شود. همچنین این مسئله در تعامل با ورود آوارگان و پناهجویان و مقابله با تروریسم از اهمیت زیادی برخوردار است. کنفرانس وین از اردن خواسته است ماهیت گروه های تروریستی را مشخص کند و برگزاری این کنفرانس نیز در اردن از اهمیت زیادی برای آغاز روند سیاسی در سوریه برخوردار است.

همچنین از عربستان سعودی خواسته شده است گروه های مخالف نظام سوریه را یکپارچه کند. سازمان ملل به ویژه استفان دی میستورا فرستاده این سازمان در سوریه به تلاش های خود برای برگزاری دور جدیدی از گفتگوها درباره سوریه ادامه می دهد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار