مدیر اداره صادرات بانک مرکزی و یک استاد دانشگاه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی افزایش قیمت دلار پرداختند.

قادری: دولت تقاضا کننده عمده ارز است/الله داد: نرخ دلار از ابتدای سال تاکنون 7 و نیم درصد افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت دلار امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مرتضی الله داد استاد دانشگاه و صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
مرتضی الله داد استاد دانشگاه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا رشد این هفته دلار پرشیب بوده است گفت: در سال 91 نرخ دلار 3 هزار و 800 تومان و در سال 92، سه هزار و 500 تومان بود این در حالی است که در سال 92 در زمان انتخابات به سه هزار تومان هم رسید.  

از ابتدای سال جاری نرخ دلار 7 و نیم درصد افزایش یافت 

وی با اشاره به اینکه در قبال نگه داشتن نرخ ارز باید انتظار رشد داشته باشیم خاطر نشان کرد: با همه افزایش ها از ابتدای سال 94 نرخ دلار 7 و نیم درصد افزایش یافت که سه و نیم درصد آن مربوط به آبان ماه می شود.  

الله داد با اشاره به اینکه این افزایش غیرعادی نیست بیان کرد: هر گاه درآمدهای نفتی کاهش می یابد نرخ ارز نیز متناسب با این روند افزایش می یابد.  

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه میزان تقاضا زمانی بیشتر از میزان عرضه می شود تعادل حرکت می کند گفت: دو سال و نیم است که ارز تا به این حد نگه داشته شده است.  
 
وی ادامه داد: سرکوب نرخ ارز یکی از سیاست های بانک مرکزی است تا بتواند واردات را تسهیل دهد.  

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون افزایش نرخ دلار گفت: ثبات نسبی در بازار ارز از سال 92 تاکنون به وجود آمده است.  
 
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به روند فزآینده نرخ ارز ادامه داد: افزایش تقاضای واقعی ارز را در پیش داریم. 
 
در آینده نرخ ارز به نقطه تعادلی باز می گردد 

وی افزود: در آینده نرخ ارز به نقطه تعادلی خود برمی گردد. 

دولت تقاضا کننده عمده ارز است 

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه دولت تقاضا کننده عمده ارز است گفت: در این راستا ممکن است درآمدهای ریالی دولت افزایش یابد لذا اگر هدف دولت دامن زدن تعمدی به نرخ ارز باشد مشکلات دامن گیر خودش می شود.

قادری ، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما نرخ قانونی ارز به چه میزان است گفت: این بستگی دارد به این که میزان عرضه و تقاضای ارز در آینده به چه شکل باشد اما آنچه که مشخص است این است که حجم تقاضای ارزی ما اگر اضافه نشود کم هم نخواهد شد ضمن این که شاید چشم‌انداز خیلی روشنی نیز برای کسب درآمد ارزی نداشته باشیم.

انتظار کاهش نرخ ارز در روزهای آتی شاید انتظار معقولی نباشد

وی اضافه کرد: ممکن است مقدار صادرات نفتمان را در روز، 500 هزار بشکه اضافه کنیم ولی این 500 هزار بشکه نمی‌تواند آن حجم تقاضای رو به رشد را پاسخ دهد لذا به نظر می‌رسد انتظار کاهش نرخ ارز انتظار معقولی نباشد.

الله داد، کارشناس اقتصادی کشورمان اظهار داشت: امروزه در یک مبادله تجاری، کشوری که صادرات بیشتری دارد ارز بیشتری کسب می‌کند این به معنای قدرت پول ملی است، در این خصوص ما اگر امروز نتوانیم نفت بیشتری صادر کنیم و صادرات غیرنفتی مان نیز متناسب حجم مورد نیاز ارزمان نباشد قاعدتاً تقاضا بیشتر از عرضه خواهد بود  و نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

بانک مرکزی با تزریق ارز به بازار می‌تواند قیمت ارز را در کوتاه مدت پایین بیاورد

وی اضافه کرد: در این مقطع بانک مرکزی معمولاً در سیاست‌های کوتاه مدت می‌تواند با تزریق ارز به بازار ارز  قیمت را پایین بیاورد اما در درازمدت اگر درآمدهای نفتی اضافه نشود بانک مرکزی دیگر آن توان را نخواهد داشت که ارز به بازار تزریق کند ضمن این که در کنار این موضوع در بخش تقاضای ارز نیز ما یک تقاضای واقعی و یک تقاضای سوداگرانه داریم.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: بسیاری از کارخانه‌ها امروز متقاضی ارز هستند که این باعث افزایش تقاضا خواهد شد بر این اساس بنده پیش‌بینی می‌کنم که  در آینده ما شاهد تقاضای ارز خواهیم بود.

در ادامه این برنامه صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز در پاسخ به این که آیا نرخ تعادلی ارز بالاتر از 3600 تومان است گفت: نرخ ارز بر اساس نسبت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود  و ما نمی‌توانیم مشخص کنیم که نرخ تعادلی ارز بالاتر از این رقم خواهد بود یا پایین تر.

پیش‌بینی می‌کنیم در آینده افزایش ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را داشته باشیم

وی ادامه داد: این که بنده عنوان کردم نرخ تعادلی ارز پایین تر از 3600 تومان است این موضوع بر اساس در نظر گرفتن عوامل غیر بنیادین مطرح شد که باعث شده نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر بالاتر باشد اما پیش‌بینی ما این است که در آینده افزایش ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را داشته باشیم و عوامل غیر بنیادین در بازار کاهش پیدا می‌کند.

کریمی همچنین به شکاف نرخ ارز در بازار بین‌بانکی و بازار آزاد اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته این شکاف 25 درصد بود که این رقم در حال حاضر به 15 درصد رسیده است و بانک مرکزی در صدد است که این فاصله را کم کند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی خاطر نشان کرد: هدف ما به عنوان بانک مرکزی همگرایی بین  این دو نرخ است و درصدد هستیم شکاف نرخ ارز در بازار بین‌بانکی و بازار آزاد را به زیر ده درصد برسانیم و نهایتاً این شکاف در سال 95 به دو درصد کاهش پیدا کند.

 صحبت از ارز تک نرخی در شرایط فعلی غیرمنطقی است

در ادامه این گفتگو، قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که تعیین نرخ ارز در بودجه، نرخ محاسباتی بر روی بستن بودجه است گفت: اگر قرار باشد به سوی ارز تک نرخی برویم تا زمانی که وضعیت تثبیت شده‌ای در وضعیت درآمدهای ارزیمان نداشته باشیم و نتوانیم حداقل تقاضاها را پوشش دهیم صحبت از ارز تک نرخی ممکن نیست

در پایان کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز درباره این که قیمت ارز تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود گفت: پیش‌بینی ما این است که بعد از آغاز سال میلادی جدید بر عرضه، ارز افزوده شود و عوامل غیربنیادین نیز از بین برود.

وی ادامه داد: در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال عرضه ارز افزایش خواهد یافت و علی‌رغم این که تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند می‌توانیم به نرخ‌های واقعی تر و متعادل تری در بازار ارز کشور برسیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری ، دولت ، تقاضا ، ارز ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار