خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تلاش تهران برای جذب 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تلاش ایران برای جذب 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی اشاره کرد.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: وزیر نفت ایران روز شنبه اعلام کرد کشورش تلاش می کند با ارائه شرایط قراردادی جدید، سرمایه هایی به ارزش 25 میلیارد دلار از 50 قرارداد با شرکتهای بین المللی نفت و گاز به دست آورد. 

بیژن نامدار زنگنه روز شنبه کنفرانسی بین المللی را که با حضور نمایندگانی از 152 شرکت خارجی و در صدر آنها «رویال داچ شل» انگلیس - هلند ، «توتال» فرانسه ، «انی» ایتالیا ،‌ «پتروناس» مالزی ، «لوک اویل» روسیه و «سی ان پی سی» چین، به اضافه 183 شرکت ایرانی به مدت دو روز در تهران برگزار می شود را افتتاح کرد. 

همه این شرکتها در صورتی که تحریمها بر ضد ایران همانگونه که انتظار می رود اوایل 2016 بر اساس توافق تاریخی امضا شده در 14 ژوئیه (23 تیر) بین ایران و شش قدرت بزرگ و در راس آنها آمریکا ، لغو شود، برای بازگشت به ایران آمادگی دارند. 
این قراردادهای جدید که در روزهای بیست و دوم و بیست و چهارم فوریه (3 و 5 اسفند) نیز در لندن مطرح خواهد شد، به شرکتهای خارجی اجازه خواهد داد نه تنها در مرحله اکتشاف بلکه در مرحله تولید نیز طرف اصلی باشند. 

در سیستم گذشته که « بیع متقابل » نام داشت ،‌ یک شرکت خارجی یک میدان نفتی یا گازی را توسعه می داد؛ اما در مرحله تولید کار را به شرکتی ایرانی واگذار می کرد و این شرکت خارجی سپس هزینه خود را از طریق تولید این میدان نفتی دریافت می کرد. 

در این نوع جدید قرارداد ، شرکت خارجی باید به میزان 51 درصد یک شریک ایرانی داشته باشد. 
زنگنه گفت رایزنیها با شرکتهای بین المللی به امضای قراردادهای جدیدی منجر شد که مدت آن در ابتدا چهار سال در مرحله اکتشاف است که می تواند دو سال دیگر تمدید شود. 
در مرحله اکتشاف شرکت خارجی سرمایه گذار باید حداقل به میزان 51 درصد از کارکنان و تجهیزات ایرانی استفاده کند. 

در مرحله تولید نیز شرکت خارجی با یک شرکت داخلی مشارکت می کند؛ اما بیش از 90 درصد تجهیزات و کارکنان باید ایرانی باشند. 

شرکت خارجی همچنین باید به انتقال فن‌آوری به شریک ایرانی خود پایبند باشد. 
ایران بلافاصله پس از آغاز تولید بین پنج تا هفت سال برای پرداخت مبالغ اولیه ای که شرکتهای خارجی سرمایه گذاری کرده اند فرصت خواهد داشت؛ اما به گفته مسئولان ایرانی همکاری و توسعه در میادین تجاری می تواند به مدت 25 سال ادامه داشته باشد. 

زنگنه گفت :« مدل قراردادهای کنونی بی اشکال نیست اما برای دو طرف موثر است." 
وی افزود جذب 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی یک «موفقیت» خواهد بود. 
وی اضافه کرد :" شاید (قراردادهای جدید) به اصلاح یا توسعه نیاز داشته باشد."
 
ایران دارنده چهارمین ذخایر نفت جهان و دومین دخایر گازی جهان است اما زیربناهای بخش انرژی این کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 توسعه نیافته است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن شرکتهای آمریکایی در نشست روز شنبه گفت هیچ چیزی مانع این شرکتها نمی شود که به ورود به بازار انرژی ایران فکر کنند اما آنها هنوز از تحریمهای اعمال شده آمریکا بر ضد ایران می ترسند. 

وی افزود :« فضا و زمینه برای حضور چنین شرکتهایی در توسعه بخش نفت ایران فراهم است اما آنها خودشان برای حضور در ایران مشکل دارند." 

قرار است ایران فوریه (بهمن ماه) نیز در لندن کنفرانسی را برگزار کند که در آن درباره زمینه های سرمایه گذاری و قراردادهای جدیدی گفتگو می شود و در صورت لغو تحریمها بر ضد ایران می تواند شرکتهای بزرگ انرژی آمریکا را جذب کند. 

آمریکا و اتحادیه اروپا در سال 2012 به علت برنامه هسته ای ایران، تحریمهایی را بر ضد این کشور اعمال کردند که به بخش انرژی این کشور و درآمدهای آن از محل فروش انرژی خسارت زیادی وارد کرد. 

"استفان میشل،" مدیر اکتشاف و تولید شرکت توتال در خاورمیانه و شمال آفریقا این قرارداد و ارائه طرحها را «گامی مهم» از طرف ایران توصیف کرد؛ اما بر ضرورت انجام تحلیلهای لازم پیش از امضای هر توافقی تاکید کرد. 

وی افزود :" ما باید آنچه ارائه شده است را بررسی کنیم تا بهتر بدانیم با این مسائل چگونه برخورد کنیم و پس از آن تصمیم بگیریم. اما درحال حاضر بهتر است بر اساس واقعیتها اقدام کنیم." 
وی اضافه کرد :" این مسئله پیچیده است و ما باید ابتدا مدت قراردادها و سپس اینکه در مرحله توسعه یا بهره برداری چه کسی شریک ما خواهد بود بررسی کنیم." 

به رغم توافق هسته ای که ماه ژوئیه بین تهران و قدرت های بزرگ صورت گرفت؛ تحریم های آمریکا علیه ایران به طور کامل لغو نشده و هیچ شرکت آمریکایی برای این کنفرانس به ایران نماینده اعزام نکرده است. 

تولید نفتی ایران در حال حاضر دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز است و چنانچه تحریمها بر ضد ایران لغو شود که زمان پیش بینی شده آن در ژانویه (دی ماه) است ، ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال 2016 یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. 
تهران در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کند. 
ایران در مجموع روزانه 600 میلیون متر مکعب نیز گاز برای مصارف داخلی خود استخراج می کند. 
براساس توافق هسته ای که 14 ژوئیه بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان منعقد شد، محدود شدن برنامه هسته ای غیرنظامی ایران به ازای لغو تدریجی تحریم های بین المللی علیه این کشور پیش بینی شده است. 


انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار