به نوشته اکونومیست، لغو تحریم‌ها به تنهایی و بدون حل مشکلات زیربنایی، تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکونومیست در گزارشی نوشت: کارشناسان خوشبین معتقدند زمانی که ایران بتواند پس از لغو تحریم‌ها با جهان به صورت آزاد روابط تجاری برقرار کند، استانداردهای زندگی در این کشور بهبود خواهد یافت. علاوه بر این مسئله، سود کلانی نیز نصیب این کشور خواهد شد.


بی‌تردید ایران با جمعیتی 80 میلیونی، ظرفیت‌های لازم را برای بهره بردن از شرایط دوران پساتحریم و بهبود اقتصاد خود داراست. برخورداری این کشور از کشاورزان، خودروسازان، داروسازان و بخش خدمات کمابیش حرفه‌ای، در مقایسه با کشورهای دیگر صادر کننده نفت مانند عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، وابستگی آن را به طلای سیاه کاهش داده است. 


در ادامه گزارش مذکور آمده است: به همین دلیل، هدف پنج ساله دولت برای دست‌یابی به رشد اقتصادی 8 درصدی، چندان دور از انتظار نیست. اما لغو تحریم‌ها به تنهایی و با توجه به مشکلات زیربنایی اقتصاد ایران، چندان مؤثر نخواهد بود.


هم‌اکنون ایران با مشکلاتی مانند تورم دو رقمی، رشد پایین اقتصادی، تولید کم و نرخ بیکاری  10.6 درصدی دست و پنجه نرم می‌کند. برای کسب بیشترین بهره از باز شدن درهای بازار جهانی بر روی این کشور، باید این مشکلات را نیز از میان برداشت.


یک تاجر ایرانی که سال 2005 از آمریکا بازگشته است، در این باره گفت: شرکت‌های زیادی در ایران هستند که قابلیت سرمایه‌گذاری کلان در آن‌ها وجود دارد؛ اما سرمایه‌گذاران همچنان مردد هستند.


با وجود این که سرمایه‌گذاری خارجی برای احیای اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد و به افزایش ارزش واحد پول این کشور کمک خواهد کرد، نکته مهمتر این است که ایران بداند در شرایط کنونی چطور باید با جهان ارتباط برقرار کند. تهران باید از مشاورانی مجرب در این زمینه بهره بگیرد.


در پایان این گزارش آمده است: لغو تحریم‌ها به نفع تجار متوسط ایرانی خواهد بود. البته آن‌ها باید با افزایش کیفیت کالاها و خدمات خود، آماده رقابت با همتایان خارجیشان شوند. ایران در نتیجه لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش خواهد داد. این مسئله به کاهش بهای جهانی آن می‌انجامد. تحلیلگران معتقدند این مسئله، بخش دولتی ایران را تضعیف و بخش خصوصی آن را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار