زنان چند روستای حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی برای کمک به احیای این دریاچه به یاری همسران خود شتافتند .

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، به نقل از فرماندار بناب زنان ساکن در روستاهای قره‌قزلو و چپقلو این شهرستان با انتخاب معیشت جایگزین به جای کشاورزی و باغبانی تلاش می‌کنند تا در احیای تالاب قره‌قشلاق و دریاچه ارومیه نقش ایفا کنند.

به گفته ولی فرج الهی زنان ساکن روستای قره‌قزلو حتی از کاشت گوجه فرنگی و هندوانه توسط مردان خانواده به دلیل مصرف زیاد آب جلوگیری می‌کنند و با راه‌اندازی کارگاه کوچک خیاطی کمک خرج خانواده هستند.

فرج‌الهی تصریح کرد: بزرگترین مشکل کنونی زنان این دو روستا سرمایه کم و کمبود و فرسودگی تجهیزات است و این که درصورت دست برداشتن مردان از کشاورزی، برای تامین معیشت خانواده چه کار باید بکنند.

در همین راستا فرماندار بناب از اداره کل حفاظت محیط‌ زیست، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی درخواست مساعدت کرده است .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی گفت: در این زمینه طرح بین‌المللی تالاب‌ها راه‌اندازی شده اکه هدف آن، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع محلی برای کاهش مصرف آب کشاورزی و تامین معیشت جایگزین برای نجات تالاب قره‌شلاق است.

قاسمی افزود: این تالاب یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه بوده و هرگونه فعالیت بر اکوسیستم آن و دریاچه ارومیه تاثیر مستقیم دارد.

به گفته وی طرح معیشت جایگزین، با همکاری NGO ها صورت گرفته و طی آن زنان روستا به حرفه خیاطی روی آورده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان تصریح کرد: این اداره از هر فعالیت و حرکت برای احیای تالاب قره‌قشلاق و دریاچه ارومیه استقبال کرده و تا حد توان آماده ارائه کمک‌های مادی و معنوی است.

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان گفت : این سازمان از فعالیت‌های قانونی در این زمینه حمایت می کند.

مهری افزود : سازمان جهاد کشاورزی مصمم است زمینه دستیابی مراجعان به تسهیلات فنی و مالی پیش‌بینی شده در قانون در رابطه با احیای دریاچه ارومیه را فراهم ‌کند.

به گفته وی ساکنان مناطق حاشیه دریاچه ارومیه می‌توانند از راهنمائی‌های فنی و مالی سازمان در زمینه فعالیت‌هایی مانند پرورش ماکیان و طیور خانگی چون اردک، قاز، کرم ابریشم، پرندگان زینتی و امور دامی بهره‌مند شوند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در زمینه فعالیت‌هایی از قبیل فرآوری خشکبار، ترشیجات، عرقیات گیاهی و دارویی، تولید فرآورده‌های لبنی، تولید، بسته‌بندی کودهای آلی و ارگانیک و قالیبافی شهرستان بنابظرفیت بالایی دارد که می‌توان به روستاهای مذکور پیشنهاد کرد برای عملیاتی شدن آن به علاقمندان مشاوره و کمک مالی اعطا گردد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به تسهیلاتی که این اداره در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار داده گفت: افراد بسته به علاقه و مهارت خود در رشته‌های مختلف می‌توانند به ادارات و سازمان‌هایی از قبیل سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، صندوق مهر امام رضا(ع)، سازمان فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و تسهیلات اختصاص یافته اداره کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی به مشاغل خانگی را از طریق این سازمان‌ها دریافت کنند.

میر احد حسینی افزود: افراد علاقه‌مند با ارائه طرح می‌توانند از تسهیلات و وام‌های 5 تا 10 میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بناب نیز از راه اندازی صنایع خانگی با تخصیص وام‌های 3 تا 5 میلیون تومانی خبر داد.

عارفی تصریح کرد: در رابطه با مشاغل گروهی وام‌های 30 تا 50 میلیون تومانی نیز در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود که پس از تایید در شهرستان باید توسط اداره کل استان و وزارت‌خانه نیز تایید شود.

به گفته وی: درصورت درخواست اهالی می‌توانیم برای اقدامات آموزشی نیز از اساتید مجرب در زمینه قالی بافی و سایر زمینه‌ها برای آموزش اهالی بهره‌مند شویم.

شهرستان بناب با وسعت 779 کیلومتر مربع (1.7 درصد مساحت استان) در 120 کیلومتری تبریز واقع شده است. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان عجب‌شیر، از سمت شرق با شهرستان مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان ملکان و استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.