رییس سازمان ملی استاندارد ایران از عملکرد ضعیف مرکز اندازه‌شنایس در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهندس فیروز‌بخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پنجمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در خصوص نقش استاندارد ملی تجهیزات پزشکی در کاهش عفونت‌ها گفت: موضوع استاندارد در همه جوامع به ویژه جوامع پیشرفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ابتدا کالاها را از نظر کیفیت بررسی و برای آنها استاندارد در نظر گرفتیم ولی در حال حاضر حدود 30 سال است که دیگر استاندارد مربوط به یک کالای خاص نیست بلکه مربوط به همه‌ی شئون زندگی و فرآیندها می‌باشد که فرآیندها تحت نظارت کانون‌های مربوط به استانداردها کنترل می‌شوند.

وی افزود: با توجه به رویکرد اخیر دولت یازدهم باید حتماً وارد فضای نوینی شویم. مقام معظم رهبری به پوشش کلی استانداردها تأکید داشته‌اند. ما به عنوان یک نظام اعتبار دهی باید در مرحله اول استاندارد را شناسایی کنیم و آنها را با مقررات روز و ملی و بین‌المللی تطبیق دهیم و بعد وارد یکسری فرآیند برای صدور گواهی واحد تولیدی می‌شویم و یک مسئول کنترل کیفیت تعیین صلاحیت می‌کند و پس از چندین نمونه‌گیری به کمیته ارزیابی می‌رود و گواهی استاندارد برای آن صادر می‌گردد.

وی در ادامه گفت: ما حدود 9 سال است که طرح کنترل بازار را در دست داریم ولی نگرانی‌ ما از بابت استفاده بعد از کنترل این کالا می‌باشد. مثلاً در خصوص آسانسور پس از صادر کردن گواهی هیچ تصویرسازی از مشکلات پس از آن نداریم. بنابراین اگر به تجهیزات پزشکی گواهی داده می‌شود باید حتماً پس از آن نیز مورد بازرسی قرار گیرند.

وی در خصوص نقاط ضعف کشور در حوزه استاندارد گفت: یکی از نقاط ضعف کشور در حال حاضر مربوط به مرکز اندازه شناسی کشور است که نتوانسته به کیفیت لازم برسد. کالیبراسیون یک موضوع جهانی است، که باید بتوانیم این دستگاه‌ها را در کشور داشته باشیم و آخرین اطلاعات مربوط به این بخش را در بیمارستان‌ها پیاده کنیم.

وی در پایان گفت: استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و مدیریت کیفیت از جمله وظایف سازمان استانداردسازی است. امیدواریم در پایان برنامه ششم یک گزارش کامل به مردم در این خصوص ارائه دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.