وی در خصوص حمایت از نخبگان تصریح کرد: اگرچه توصیه رهبر معظم انقلاب حمایت از نخبگان بوده است ولی در قوانین ما شرایط خوبی برای حمایت از نخبگان وجود ندارد و تنها حمایتی که از آنها میشود تحصیل و اشتغال به کار و وام مسکن است و 100 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است و تسهیلات دیگر دانشگاه به دانشگاه تفاوت میکند و وام ذکر شده بامعرفی ما به بانک انجام خواهد شد.
در حال حاضر در حال ساخت شهرک دانشگاهی هستیم ولی این امکانات به هیچ وجه کافی نیست و باید سازمان مدیریت و مجلس فکری جدی برای این کار بکنند تا دچار خروج افراد نخبه از کشور نشویم.
وی درباره کسانی که عضو هیئت علمی کشورهای خارجی هستند و به کشور ورود میکنند نیز گفت: این افراد میتوانند سوابق خود را منتقل کنند و با لایحه تصویب شده ایده های خوبی برای آنها درنظر گرفته شده است ، به عنوان مثال کسی که 6 ماه در ایران حضور دارد میتواند اقدام به تدریس کند.
وی ادامه داد: یکی از کارهای بنیاد خیرین کمک به دانشجویان فاقد توان مالی است و به دانشجویان با استعدادهای بالا بورسیه داده خواهد شد و بنیاد حامیان علم و فناوری به همین منظور شکل گرفت و در حال برنامهریزی هستیم تا 10 هزار تن از این دانشجویان را بورسیه کنیم.
امید درباره تسهیلات ویژه دانشجویان معلول گفت: امکان رفت و آمد آنها به دانشگاه فراهم وعلاوه برتعبیه نرمافزارهایی برای آنها در برخی دانشگاهها کتابخانههای مخصوص آنها احداث شده است.
وی در خصوص وضعیت کتابخانه دانشگاه ها گفت: هماکنون ما بدهی زیادی به نشریات الکترونیکی داریم که کسری آنها میتواند روی رشد شتاب علمی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد و در حال حاضر دانشجویان علاقمند به خواندن کتابهای الکترونیکی هستند و خوشبختانه سازمان مدیریت این بدهی را تقبل کرده ولی متاسفانه تا کنون ارتباط بسیاری از دانشگاههای ما با این نشریات قطع شده است و ذکر این نکته ضروری است هیچ کس نمیتواند بدون دسترسی به این نشریات به اطلاعات مربوط به رشته خود دسترسی داشته باشد و باید هر چه زودتر فکری جدی برای دسترسی به نشریات کرده و در حال حاضر حدود 50 میلیون دلار به آنها بدهی داریم که با دسترسی به نشریات میتوانیم آخرین دستاوردها را دریافت کنیم.
500 هزار دانشجو رایگان تحصیل می کنند
امید بیان کرد:در حال حاضر 4 و نیم میلیون دانشجو داریم که حدود 500 هزار نفر از آنها به طور کاملا رایگان در حال تحصیل هستند و افزایش تعداد این دانشجویان در برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست بلکه برنامه اصلی ما افزایش کیفیت است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در عرض چند سال تعداد زیادی از موسسات ایجاد شده است که باعث شد به کیفیت آموزش عالی لطمه بزنند و نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی بهم خورد و درحال حاضر حدود 30 هزار عضو هیئت علمی نیاز داریم که حدود 22 هزار نفر از آنها تامین شده است و حدود 8 هزار عضو هیئت علمی در حال حاضر کم داریم و مشکلی که در این باره وجود دارد این است که مجوز ما برای جذب اساتید حدود 2 هزار نفر در سال است که در نتیجه در پایان برنامه ششم نمیتوانیم این کمبود اساتید را جبران کنیم و برنامه وزارت علوم این است که همین 15 درصد نیز که به طور کاملا رایگان مشغول به تحصیل هستند نیز بخشی از هزینه خود را پرداخت کنند زیرا در حال حاضر حدود 3 هزار میلیارد تومان کمبود بودجه داریم و منطقی نیست که دانشجویانی که به طور رایگان تحصیل میکنند را افزایش دهیم .
حلقه گمشده بین علم و صنعت
امید درباره بهبود وضعیت دانشگاههای فنی و حرفهای گفت: از برنامههای اصلی وزارت علوم بهبود دانشگاههای فنی و حرفهای است زیرا فاصله زیادی بین کارشناسی در صنعت، و تکنسین وجود دارد و برخی از توافقات انجام شده میان وزارت علوم و سازمان فنی و حرفهای و همچنین وزارت آموزش و پرورش تحقق نیافته است و در کارگروه تشکیل شده این اختلافات باید رفع شود. در سال جدید تجهیز این دانشگاهها دراولویت اصلی ما است.
معاون اداری مالی وزارت علوم عنوان کرد: در قانون برنامه چهارم توسعه باید 3 درصد از سهم تولید ناخالص دریافت میکردیم و در برنامه پنجم توسعه این اعتبارات از 3 درصد به 2 درصد کاهش یافت و طبق قانون در حال حاضر سهم ما تنها 0.47 درصد است و این نشان میدهد که ما طبق برنامه جلو نرفتیم و این میزان باید حداقل 4 برابر میشد و اگر مقایسه کوتاهی با کشور ترکیه داشته باشیم میفهمیم که علیرغم کارهای علمی کمتر و تعداد دانشجویان کمتر این سهم از تولید ناخالص داخلی حدود 1 درصد است.
وی تصریح کرد: قسمت تاسف بار این است که حتی ما همین 0.47 درصد را نیز به طور کامل دریافت نکردهایم و تنها 10 درصد از آن در اختیار موسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری قرار میگیرد در حالی که در پایگاههای مهم تحقیقاتی که رتبه بندی انجام میشود سهم تولید علم ما 60 درصد است و خوشبینانه این است که ما 0.05 درصد از تولید ناخالص داخلی را میگیریم و دولت عزم خود را جزم کرده که آن را به یک درصد برساند و این درحالی است که 90 درصد به دستگاههای اجرایی دیگر و بخشهای خصوصی میرود، در حالی که سهمی در تولید علم ندارد .
فاصله صنعت ایران با صنعت روز دنیا زیاد است
وی در باره سنجش تولید علم نیز گفت: سنجش پایگاههای مهم تعداد انتشارات بین المللی است و در مقیاسهای انجام شده همین ملاک قرار میگیرد و با اختصاص اعتباری که داریم نمیتوان از موسسات پژوهشی پارکهای علم و فناوری انتظار بالایی داشت.
وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت علوم در جذب اعتبار موفق نیست گفت: این واقعیتی است که ما جایگاه بالایی در تولید علم داریم و این نشان میدهد که از این نظر جایگاه ما قابل دفاع است ولی صنعت ما فاصله زیادی با صنعت روز دنیا دارد و پولی که به صنعت داده میشود تا به کارهای پژوهشی اختصاص یابد صرف راه دیگری میشود و راه مقابله با آن این است که این اعتبارات مستقیما به وزارت علوم داده شود وگرنه همچنان این مشکل وجود دارد.
صدور کارت های اعتباری ویژه دانشجویان
وی در باره امضای قرار داد با بعضی از بانکها در زمینه صدور کارتهای اعتباری گفت: این کارتها برای کمک به دانشجویان صادر شده است و سعی میشود که از تسهیلات بانکها در همه امور اعم از رفاهی استفاده شود و برای دانشجویان این امکان فراهم میشود که برای شهریه و کارهای تحقیقاتی از این کارتها استفاده کنند و سعی شده است تا دانشجویان دکترا بتوانند وام بگیرند و زمانی که مشغول کار شدند آن را تسویه کنند.
دو میلیارد دلار کسری بودجه در بخش تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد
محمدحسین امید با اشاره به اختصاص رتبه 16 تولید علم جهان به کشور بیان کرد: کسب این رتبه در مقیاس جهانی جز با حرکت ایثارگرانه پژوهشگران و دانشجویان محقق نمیشود.
وی ادامه داد: دانشگاههای بزرگ کشور با نبود تجهیزات آزمایشگاهی به روز موفق به کسب این رتبه شدهاند که طبیعتاً اگر امکانات کافی و لازم در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار میگرفت و اساتید کشور در مجامع بینالمللی حضور پیدا میکردند این رتبه به مراتب پایینتر بود.
معاون اداری و مالی وزارت علوم بخشی از دلیل این کمبود را تحریمها میدانند و میگوید: تحریمها از لحاظ به روز کردن تجهیزات آزمایشگاهی دستوپای پژوهشگران را بستهاند اما نقش چندان پررنگی تا کنون نداشتند.
وی در پایان با اشاره به بودجه موردنیاز دانشگاهها جهت تجهیز آزمایشگاهها اظهار داشت: کشور حدود 2میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که حتی اگر 500 میلیون دلار آن با عنوان پیشپرداخت در اختیار دانشگاهها قرار بگیرد در هر استان شاهد تجهیز حداقل یک یا دو آزمایشگاه خواهیم بود.
ردپای لغو تحریم ها در پژوهش های دانشگاهی
معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار ضعیف است و این بدین علت است که صنعت ترجیح میدهد اعتبارات خود را جایی غیر از دانشگاه هزینه کند و خود را ملزم به به روز بودن نمیکند بلکه در این زمینه خود را مستغنی میداند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه در صنعت برای پژوهش هزینه میشود اما این هزینه هیچگاه توسط محققین کشور خرج نمیشود. شاید بتوان گفت لغو تحریمها و ایجاد رقابت در بازار نقش مؤثری در بهبود این وضعیت داشته باشند و صنعت برای سرمایهگذاری به سراغ دانشگاهها برود.
انتهای پیام/