سال های زیادی است که مردم برای خرید انواع کتاب ها، به خیابان انقلاب مراجعه می کنند اما در این میان وقتی کتاب مورد نظر را پیدا نمی کنند به ناچار به دلالان مراجعه می کنند چراکه می دانند هر آنچه مغازه ها ندارند، نزد آن ها پیدا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیابان انقلاب اسلامی یکی از خیابان های قدیمی تهران است که به‌علت جای‌گرفتن دانشگاه تهران و فروشگاه‌های بزرگ کتاب و نشریات در کناره آن، از خیابان‌های مهم تهران محسوب می شود.

این خیابان از سوی غرب از میدان انقلاب و در دنباله خیابان آزادی آغاز شده و در سوی شرقی در میدان امام حسین و آغاز خیابان دماوند پایان می‌یابد.

چه کسانی مسئول ساماندهی دلالان خیابان انقلاب هستند!!

جالب است که این روزها بازار فروش دلالان کتاب در خیابان انقلاب داغ است چراکه هر کتابی که در مغازه ها پیدا نمی شود، بی شک در اختیار این دلالان قرار دارد و افراد متقاضی به ناچار مجبور می شوند که نیاز خود را از آن ها طلب کنند.

سارا دختر 27 ساله ای که دانشجوی رشته مهندسی شیمی است در خصوص ساماندهی دلالان خیابان انقلاب و فروش کتاب می گوید: هر کتابی که بخواهم باید از اینجا بخرم اما بعضی از مغازه دارها می گویند کتاب را نداریم به همین دلیل مجبورم که کتاب مورد نظر را از دلالان تهیه کنم آن هم به قیمت بیشتر اگر ساماندهی صورت می گرفت مطمئنن مجبور نبودم برای یک کتاب 30 هزار تومانی 45 هزار تومان پول پرداخت کنم.

بنفشه دانشجوی دیگری نیز معتقد است: من دانشجوی رشته پزشکی هستم و برخی از کتاب هایم به سختی پیدا می شود یا مجبورم از دلالان کنار خیابان بخرم یا کتاب های دست دومی که دانشجویان همین رشته به مغازه دارها فروخته اند را به دو برابر قیمت از آن‌ها خریداری کنم.

 اگر سری به خیابان انقلاب بزنید پر شده از دستفروشان کیف و یا دلالانی که تبلیغات به دست در کنار خیابان فروش پایان نامه و کتاب ممنوعه را جار می زنند چراکه مطمئن هستند که کسی با آن‌ها کاری ندارد و همین امر خیال‌شان را آسوده می کند. 

جالب است که امروزه برخی از مسئولان کشور چشم خود را به روی برخی از اتفاقات بسته اند و وقت کافی برای بررسی و برخورد با دلالان فروش پایان نامه و کتاب و غیره را ندارند. 

چه کسانی مسئول ساماندهی دلالان خیابان انقلاب هستند!!

یکی از سایت های خبری نوشت: حوالی دانشگاه تهران در خيابان انقلاب ديگر مانند گذشته تنها محل فروش کتاب های علمی و گذر دانش دوستان و افراد طالب علم نيست.حالا چند سالی می شود که نرده های سبز رنگ نخستين دانشگاه کشور، از خيابان 16آذر گرفته تا خيابان انقلاب و از آن سو خيابان قدس، به محلی برای تبليغ پايان نامه های دانشگاهی و شرکت هايی که خود را شرکت های خدمات علمی معرفی می کنند تبديل شده است. تبليغاتی که در فصل های مختلف بنا بر نياز بازار و دانشجويان حتی چند ساعت نيز بر روی نرده های سبز دانشگاه تهران و ديوارهای خيابان های اطراف باقی نمی مانند و متقاضيان با کندن برشی از تبليغات و پس از آن مراجعه به اين مراکز، تقلب را برای ادامه مسير علمی خود انتخاب می کنند.

چه کسانی مسئول ساماندهی دلالان خیابان انقلاب هستند!!

دلال در لغت به معنای میانجی بین فروشنده و خریدار و کسی که با دریافت حقی معین، واسطه میان خریدار و فروشنده می‌شود، آمده است. در اصطلاح حقوق تجارت نیز دلال، کسی است که با دریافت حق معینی واسطه بین خریدار و فروشنده می‌شود.

طبق ماده‌ 337 قانون تجارت، دلال باید نهایت دقت و مهارت خود را در حفظ حقوق آمر به کار برد. بنابراین وظیفه‌ دلال تشریح جزئیات راجع به معامله است و اگر جزئیات را برای طرفین تشریح و طرفین را به یکدیگر معرفی کرد، به موجب ماده‌ 343 قانون تجارت که مقرر می‌دارد: «دلال ضامن اعتبار اشخاصی که برای آ‌‌ن‌ها دلالی می‌کند و ضامن اجرای معاملاتی که توسط او انجام می‌شود، نیست.» و نیز ماده‌ 344 قانون تجارت که تصریح می‌کند: «دلال در خصوص ارزش و جنس مال‌التجاره‌ای که مورد معامله بوده، مسئول نیست؛ مگر اینکه ثابت شود تقصیر از جانب او بوده است.» دیگر مسئولیتی در خصوص خوبی و بدی جنس یا اعتبار طرفین معامله ندارد.

وقتی چنین قانونی در کشور وجود داشته باشد عده ای از سودجویان هم به راحتی برای فروش اجناس خود دلالی را انتخاب می کنند و از پشت پرده مشاهده گر اتفاقات می شوند و همین امر هم "داستان کی بود کی بود من نبودم" را برای عده ای یادآوری می کند.

باشد که در آینده نزدیک مسئولان مرتبط با عوامل دلال در خیابان انقلاب برخورد کنند و بیش از این مردم را از خود رنجانند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار