ادعای جمهوری‌خواهان آمریکا: گزارش آژانس تایید کننده فعالیت‌های تسلیحاتی ایران است

آسوشیتدپرس در گزارشی به نظر جمهوری‌خواه آمریکا درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛آسوشیتد پرس در گزارشی از وین به قلم "جرج جان" نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارش خود اعلام کرد ایران، فعالیت های مرتبط با ساخت تسلیحات هسته ای را در گذشته انجام داده است. این گزارش، به نزدیک به یک دهه تحقیقات درباره برنامه هسته ای ایران پایان می دهد و راه را برای اجرای یک موافقتنامه تاریخی که با هدف کاهش تهدیدهای هسته ای تهران امضا شد هموار می کند.

ایران همواره هر گونه تمایل به دستیابی به تسلیحات هسته ای یا تلاش در گذشته برای ساخت چنین تسلیحاتی را تکذیب کرده است. "عباس عراقچی،" معاون وزیر خارجه ایران، نیز در این باره در گفتگویی با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را مورد تایید قرار داده است.
این در حالی است که گزارش آژانس بر خلاف این دیدگاه است و اتهامات پیشین مطرح شده بوسیله آمریکا را علیه ایران تایید می کند.
 
بر اساس ارزیابی های روز چهارشنبه آژانس، بیشتر اقدامات هماهنگ شده‌ ایران در ساخت تسلیحات هسته ای پیش از سال 2003 (1382) صورت گرفته بود و برخی فعالیت ها نیز تا سال 2009 (1388) ادامه داشت.

باید توجه داشت که آژانس بین المللی انرژی اتمی، یافته های خود را با عنوان "ارزیابی" منتشر کرد و حکم نهایی را منوط به این موضوع دانسته است که پرونده ایران، باید بوسیله واشینگتن و دیگر کشورهای شاخص میان 35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خاتمه داده شود.

این تصمیم گیری قرار است در تاریخ پانزدهم دسامبر (24 آذر) صورت بگیرد. در این تاریخ، شورای حکام آژانس تشکیل جلسه خواهد داد تا در خصوص تایید این توافق تصمیم بگیرد.

تایید پیش بینی شده این توافق به معنای پایان یافتن تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی و محقق شدن یکی از ملزومات اصلی توافق هسته ای چهاردهم ژوئیه (23 تیر) میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان خواهد بود.

"مارک تونر،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واشینگتن، این گزارش را همسو با آنچه که آمریکا از مدت ها پیش ارزیابی کرده بود، خواند و گفت: ایران دارای یک برنامه تسلیحات هسته ای بوده است که در سال 2003 متوقف شد.

وی همچنین اعلام کرد این گزارش، شرایط تعیین شده در توافق هسته ای 14 ژوئیه را محقق کرده است. بر اساس این توافق، ایران باید در همکاری های خود با آژانس به منظور پایان یافتن تحقیقات تا ماه کنونی، ضرب الاجل های خاصی را محقق کند.
 
سناتورهای آمریکایی در این باره اعلام کردند گزارش آژانس تایید کننده همان نگرانی هایی است که در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران مطرح شده بود.

"باب کورکر،" سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور، که از مدت ها پیش مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرده بود، در این باره مدعی شد: به عقیده من، ما با یک آغاز بسیار بسیار ضعیف روبرو شده ایم. حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که معمولا به انجام اظهار نظرهای بسیار شدید شناخته نمی شود، این موضوع را متوجه شده و مورد تایید قرار داده است که ایران، دروغ گفته است؛ اینکه آنها در واقع در برنامه هسته ای خود دارای ابعاد نظامی بوده اند.

مقامات آمریکایی از مدت ها پیش همواره ایران را به فریبکاری در مساله تسلیحات هسته ای متهم می کردند. "جان کری وزیر،" امور خارجه آمریکا، اوایل ژوئن گذشته (خرداد) در این باره اعلام کرد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از آنکه هیچ یک از تحریم های هسته ای ایران لغو شود، باید پرسش های ما را درباره برنامه ایران به دقت پاسخ دهد.

البته کری چند هفته بعد اعلام کرد واشینگتن بر این موضوع تاکید ندارد که ایران، در خصوص آنچه که در یک برهه زمانی در گذشته انجام داده است پاسخگو باشد؛ بلکه آمریکا بیشتر درباره "پیشرفت به جلو" ایران نگران است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار