گئورگی تولورایا:

ائتلاف کارشناسان روسیه، هند و ایران باعث تقویت مواضع مسکو می شود

رئیس بخش برنامه های منطقه ای «صندوق جهانی روسیه» اعلام کرد ائتلاف سه جانبه کارشناسان روسیه، هند و ایران باعث خواهد شد مسکو موضعی محکم تر در خاورمیانه پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایتارتاس، «گئورگی تولورایا » رئیس بخش برنامه های منطقه ای «صندوق جهانی روسیه» در حال حاضر در نشست سه جانبه کارشناسان این کشور در دهلی نو حضور دارد.

وی در این باره گفت: «این تلاش ها، یک ساختار نوآورانه است که به واسطه همکاری با سازمان غیر دولتی (بنیاد پژوهش ناظر) هند ایجاد شده است. تا چندی پیش، چنین منبعی از دیپلماسی عمومی وجود نداشت.»

تولورایا در ادامه گفت: «در ابتدای سال کنونی و با توجه به تحولات اخیر پیرامون ایران و به طور کلی خاور میانه، هند چنین ایده ای را مطرح کرد. ما نیز از این ایده حمایت کردیم.»

وی افزود: «نخستین دیدار در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد. ما درباره طیف گسترده ای از همکاری ها گفتگو کردیم که فقط شامل همکاری های سیاسی یا اقتصادی نمی شد. تحلیل گران در کنار هم حضور پیدا کردند تا گفتگوی میان سه تمدن را آغاز کنند. این سه کشور، مهمترین بازیگران در این منطقه دشوار هستند.»

«تولورایا» همچنین ابراز اطمینان کرد که چنین گفتگویی در آینده بیشتر از اکنون مورد نیاز خواهد بود.
کارشناسان روسیه، هند و ایران در حال حاضر مشغول بررسی دشوار ترین مشکلات خاور میانه هستند که از جمله آنها می توان به اوضاع در سوریه و ترکیه اشاره کرد.

وی افزود: «مشارکت ایران در این فرآیندها مورد استقبال قرار می گیرد؛ دست کم دیدگاه روسیه به این شکل است. کارشناسان هندی نیز از این ایده حمایت می کنند. در اوضاع کنونی و با توجه به روابط پیچیده با ترکیه، ساز و کار گفتگوها با کارشناسان، این اهرم مضاعف و ابزار را در اختیار روسیه قرار می دهد تا مواضع خود را در منطقه تقویت کند.»

«تولورایا» همچنین به لزوم گسترش همکاری های کنونی و دعوت از پاکستان و افغانستان برای مشارکت در آنها تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: «برخی ایده گسترش این گفتگوها و تلاش برای جلب مشارکت کارشناسان از کشورهای مخالف مانند هند، پاکستان و افغانستان را مطرح کردند. در هر صورت آنها ممکن است تلاش کنند به یکدیگر گوش دهند و با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند.»

بررسی راهکارهای مقابله با تروریسم و اوضاع افغانستان، جزء مهمترین اولویت های این گروه شمرده می شود.

وی افزود: «این دیدگاه ها (در خصوص مقابله با تروریسم) می تواند در سازمان همکاری شانگهای و سایر جایگاه ها مانند روابط دوجانبه میان روسیه و ایران مطرح شود.

در این نشست هیچ موضوع مثبتی درباره افغانستان مطرح نشد. دور آینده این نشست کارشناسان قرار است در تهران برگزار شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار