نمایش «رم » به نویسندگی و کارگردانی محسن میرزاخانی از دهم آبان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و تاکنون هنرمندان بسیاری به تماشای این اثر نشسته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران؛ «رم » از معدود نمایش هایی است که توانسته با استفاده از خلاقیت‌های کارگردان در خلق صحنه‌هایی ناب، طراحی ویژه صحنه و لباس همچنین استفاده از طراحی خاص گریم مخاطبین را با اثری متفاوت روبرو کند.

سارا اسکندری طراح چهره پردازی این اثر نمایشی است که از سال 1372 فعالیت در این رشته را شروع کرده و در سال 1377 در نمایشی به کارگردانی آتیلا پسیانی اولین حضورش  به عنوان طراحی گریم را تجربه کرده است.

وی در خصوص همکاریش با این گروه نمایشی و چگونگی اجرای گریم بازیگران  اظهار داشت: در ابتدا نمی‌خواستم به خاطر مشغله کاری خودم در این کار حضور مستقیم داشته باشم و قصد داشتم چند نفر از همکارانم را به کارگردان این نمایش  پیشنهاد کنم؛ اما در اولین جلسه‌ای که با میرزاخانی در مورد چگونگی گریم شخصیت‌ها داشتم، متوجه شدم نگاه او به مقوله گریم در این نمایش بسیار جدی است و با توجه به گریم های خاص و متنوعی که در این کار وجود داشت، این کار را به عهده گرفتم. «رم»  نمایشی کمدی تراژیک است که به صورت فانتزی اجرا می‌شود. از سویی دیگر سه شخصیت جهانی دارد، چارلی چاپلین، هیتلر و نوبل که  اکثر اقشار جامعه چهره این سه شخصیت را به خوبی به یاد دارند. بر همین اساس  چهره پردازی در این نمایش باید طوری انجام می شد که شخصیت‌ها برای تماشاچی باور پذیر باشند.

وی در ادامه گفت: با توجه به عکس‌های موجود از این سه شخصیت جهانی و فرم اجرایی نمایش که به صورت فانتزی اجرا می‌شد و با توجه به طرح لباس‌ها،  کار گریم را شروع کردیم. ابتدا طرح های اولیه را به صورت کاریکاتور  ترسیم کردیم و در ادامه با توجه به فرم بازی و نوع اجرای  نمایش طرح هایمان را پیاده کردیم. البته آقای بهمن صنیعی در قطعه‌سازی‌ها و ساخت ماکت‌ها بسیار همراه بود و اگر همکاری وی و زحمات تیم اجرایی  نبود کار به این شکل به هیچ عنوان انجام نمی‌شد.

اسكندری كه سابقه كانديداتوری و دريافت تنديس بهترين طراحي چهره پردازی را در كارنامه هنری خود دارد، خاطر نشان کرد: در اکثر اوقات  گریم یکی از عناصری بوده که در تئاترها به علت کمبود هزینه حذف می‌شد. اتفاقاتی که در چند سال اخیر کمتر شاهد آن هستیم. گریم یکی از مهمترین عواملی است که نمایش را برای مخاطب باور پذیر می‌کند. البته در بعضی از نمایش‌ها همچون نمایش «رم» طراحی و اجرای گریم می‌تواند هزینه بالایی برای تولید  یک نمایش داشته باشد که اگر این هزینه‌ها اعمال نشود، قاعدتا تئاتر هایی از این دست برای مخاطب نمی‌تواند اثر گذار باشد.

وی که سابقه فعالیت در نمایش‌های «تن تن» (آروند دشت آرای) ، «ویتسک و فهرست» (رضا ثروتی) ، «شکار روباه» (دکتر رفیعی)، «هملت» (آرش دادگر ) و ... را داشته.

گفتنی است؛ تاکنون شخصیت ها و بازیگران بسیاری همچون استاد الهی قمشه ای، مجید مظفری، بهروز بقایی، آتش تقی پور ، بیژن بنفشه خواه، شقایق فراهانی، مسعود فروتن، حمید رضا صدر، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  و ... از این نمایش دیدن کرده‌اند.

نمایش «رم» تا 17 آذر هر شب ساعت 20:30 به روی صحنه می رود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار