رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور استان مازندران گفت: پس از بارش باران آتش سوزی در عرصه های جنگلی منطقه 'واز' بخش چمستان به طور کامل خاموش شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،مرتضی مهدیزاده افزود: با این که برای خاموش کردن آتش از تمام توان امکانات و تجهیزات و نیز نیروهای حفاظتی ، تشکل های مردم نهاد ، شرکت های مجری طرح های جنگلداری و گروه های کوهنوردی از شهرستان های مختلف مازندران کمک گرفته شد اما اگر باران عصر چهارشنبه هفته پیش نمی آمد این آتش مهار و خاموش نمی شد.
این آتش سوزی در پنجم آذر ماه جاری حوالی ساعت 11 در منطقه 'واز' بخش چمستان نور بوقوع پیوست و با گذشت حدود یک هفته به دیگرمناطق جنگلی از جمله 'وسه سره ' و 'نقه کر' نیز سرایت کرد .
وی به ترک نیروهای امدادی از محل وقوع آتش سوزی در ساعت حوالی 3 و 30 دقیقه بامداد روز گذشته / جمعه / اشاره کرد و ادامه داد : دستکم 80 تن از نیروها به طور دوشیفت کار از زمان وقوع آتش سوزی تا روز گذشته مشغول گشت زنی و اطمینان بیشتر از مهار کامل و خاموشی آتش در جنگل های این منطقه بودند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور، گستره عرصه های جنگلی دچارآتش سوزی دراین منطقه را حدود 100 هکتار اعلام کرد و گفت : حدود 98 درصد گستره دچارآتش سوزی این عرصه سطحی و بقیه نیز تنه ای و تاجی بوده است .
مهدیزاده ، شرایط نامساعد جوی ، صخره ای و سخت گذر بودن راه دسترسی ، وجود لاش برگ و درختان شکسته در مسیر آتش و باد خیز بودن منطقه را از علت های اساسی تاخیر در خاموش کردن این آتش در جنگل های این منطقه معرفی کرد.
وی بدون اعلام میزان خسارت های ریالی وارده ناشی از آتش سوزی به جنگل های این منطقه درعین حال اظهارداشت : به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی ، کارشناسان ذیربط سعی می کنند تا پایان هفته به طوردقیق محل مورد حریق را اندازه گیری کرده و پس از ارزیابی میزان خسارت ،اطلاعات لازم را در این حوزه دراختیار رسانه ها قراردهند.
حدود 240 هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور قرار دارد.
حدود 80 گونه ارزشمند و نادر درختی در جنگل های شمال کشور وجود دارد که معروف ترین آنها راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار است.
گستره جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.
منبع:ایرنا

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.