معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اینکه مقصد صادرات کالاهای بیشتر آسیا است گفت: در آینده نزدیک بازار اروپا به مقصد صادراتی اضافه می‌شود.

محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته 44 میلیون تن ا بوده که این میزان در سال جاری به 46 میلیون تن رسیده است.

پیوندی افزود: توسعه فازهای پارس جنوبی موجب شد تا میزان خوراک واحدهای پتروشیمی افزایش یابد و ابراز امیدواری کرد، تا در سال آینده به تولید یک میلیون و 200 هزار تن پلی اتیلن دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه خط لوله ی غرب واحدهای لرستان، سنندج و مهاباد نیز حجم زیادی تولید را افزایش می دهند اظهار داشت: با تکمیل واحد 2 میلیون تنی کاویان و افزایش تولید از پارس جنوبی سال آینده یک میلیارد و 200 میلیون تن تولید پلی اتیلن خواهیم داشت که منتظر تکمیل خوراک پتروشیمی کاویان هستند.

گفتنی است طی 25 سال گذشته ( 2014- 1989) ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور از نزدیک به یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده که بخش عمده ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفتهای علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به دست آمده است.

پیوندی در خصوص مقصد صادرات محصولات پتروشیمی اظهار داشت مقصد صادرات کالاهای ما بیشتر آسیا است البته استراتژیک آینده ما نیز ادامه زنجیره تولید و توسعه میان دستی و تبدیلی است و اینکه نگذاریم مواد اولیه صادر شود البته این به معنای عدم سرمایه گذاری در بخش بالادست نیست ضمن اینکه در آینده برنامه صادرات به اروپا را نیز داریم.  

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی از ابتدای راه اندازی صنعت پتروشیمی در کشور اظهار داشت سرمایه گذاری مستقیم خارجی قبل از انقلاب محدود به پتروشیمی های آبادان، کربن بلک اهواز، رازی و خارک بوده است و تنها سرمایه گذاری مستقیم بعد از انقلاب مربوط به شرکت آریا ساسول است که حدود 500 میلیون دلار بوده و تمام سرمایه گذاریهای بزرگ از طریق فاینانس خارجی انجام می شد که الان اقساط آن توسط شرکتهایی که خصوصی شده اند پرداخت می شود.

معاون مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران در خصوص تولید بنزین در پتروشیمی اراک اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این زمینه اطلاعات چندانی ندارم مسلما تولید بنزین در پتروشیمی زیر نظر پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار