اعلام بازنشستگی ناگهانی کوبی برایانت، مثل بمب در جهان ورزش صدا کرد و این موضوع دستمایه‌ای برای مرد سال‌های دور بسکتبال ایران شد تا با این موضوع یادداشتی بنویسد.

گروه ورزش باشگاه خبرنگارن جوان – عنایت‌الله آتشی- زمان مثل برق و باد می‌گذرد و گریزی از آن نیست. انگار همین دیروز بود که پسر کوچک جو برایانت (سرمربی لس‌آنجلس سپارکس) عطای حضور در کالج را به لقایش بخشید تا پس از پایان تحصیلاتش در لور مریان، به دلیل استعداد بالایی که در بسکتبال داشت و پس از گزینش در بازی‌های درفت وارد NBA و لس‌آنجلس لیکرز شود. شاید زمان برای کوبی جوان هم به سرعت گذشت تا در یک چشم برهم زدن از سال 1996 به یک بعدازظهر پاییزی در سال 2015 برسد و پس از 19 سال افتخارآفرینی در سطح یک بسکتبال جهان، وداع رسمی خود را از بسکتبال اعلام کند. 

برایانت بازیکن شاخصی است که بار فنی بالایی دارد و از چهره‌های شاخص NBA به حساب می‌آید. او همیشه بازیکنی جدی، پرتلاش و متفکر است که با داشتن 37 سال هنوز هم از چهره‌های برجسته NBA به حساب می‌آید. شاید خودخواهی تنها نقیصه کوبی باشد، چرا که کمتر به فکر کار تیمی است و بیشتر به خلاقیت‌های فردی خودش متکی است. برایانت هرگز رابطه خوبی با هم‌تیمی‌هایش نداشت. به هرحال نام کوبی برایانت در تالار مشاهیر بسکتبال جاودان خواهد شد. 

کنار بسکتبال، کوبی علاقه زیادی هم به فوتبال دارد و از دوستان صمیمی دیوید بکام به حساب می‌آید. بعید نیست وی پس از بازنشستگی در حوزه فوتبال هم کارهایی همراه بکام انجام دهد. این بازیکن همیشه شماره 24 را بر تن می‎کند و با قامت 198 سانتیمتری در پست شوتینگ‌گارد، یکی از تاریخ‌سازان بسکتبال آمریکا و جهان است. 

سه‌گانه‌های کوبی
با حضور شکیل اونیل کنار برایانت ، لیکرز به تیمی مهارنشدنی تبدیل شد و از 2000 تا 2002 سه دوره پیاپی با هدایت فیل جکسن، قهرمانی NBA را به دست آورد. اما این تنها سه‌گانه برایانت نبود. کوبی سال 2008 برای نخستین بار به عنوان بازیکن سال NBA شناخته شد و این افتخار را در سال‌های 2009 و 2010 هم تکرار کرد. او دو مدال طلای المپیک را هم در ویترین افتخاراتش دارد. کوبی همراه تیم ایالات متحده در المپیک 2008 پکن و المپیک 2012 لندن نشان طلا را به گردن آویخت. او همچنین در جام ملت‌ها (فیبا آمریکا) در سال 2007 با آمریکا در لاس وگاس به قهرمانی رسید.

دومین بازیکن امتیازآور NBA در یک دیدار
افتخارات این مرد بزرگ بسکتبال به قهرمانی‌ با تیم‌های ملی و لس‌آنجلس لیکرز محدود نمی‌شود. برایانت سال 1997 و تنها یک سال پس از حضورش در NBA موفق شد در حاشیه مسابقات آل‌استار قهرمان اسلم‌دانک شود. یکی دیگر از رکوردهای برایانت به سال 2004 و زمانی که لس‌آنجلس لیکرز مقابل تورنتو رپتروز به میدان رفت، باز می‌گردد. این دیدار در پایان وقت قانونی به تساوی رسید و برایانت در وقت اضافه موفق شد 81 امتیاز برای لیکرز کسب کند تا پس از ویلت چمبرلین که سال 1962 مقابل تیم نیویورک 100 امتیاز برای فیلادلفیا کسب کرد، در رتبه دوم امتیازآورترین بازیکن NBA در یک دیدار قرار بگیرد. 

مرد 30 میلیون دلاری
دستمزد کوبی برایانت سالانه 30 میلیون دلار است و به این ترتیب او در زمره پردرآمدترین بازیکنان بسکتبال جهان به شمار می‌آید. برایانت سال 2013 با آسیب‌دیدگی روبرو شد و سال بعد از چنگ مصدومیت رهایی یافت. همین موضوع باعث شد تا برایانت چند روز پیش اعلام کند از آنجا که شرایط حضور در میدان‌ها را تا 40 سالگی ندارد، در پایان این فصل از بازی در لس‌آنجلس لیکرز و NBA چشم‌پوشی می‌کند. برایانت به این ترتیب زمان و فرصت کافی را برای تعیین بازیکن جانشین به باشگاه خود داد و این کار کوبی برایانت، بسکتبالیست خودخواه اما دوست‌داشتنی دنیای ورزش، ستودنی است. نام کوبی برایانت بدون شک کنار بازیکنان افسانه‌ای NBA مانند مایکل جردن، مجیک جانسن، شکیل اونیل، اسکاتی پیپن، جری وست و دکتر جی قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار