جان کربی: شواهدی از خرید نفت داعش از سوی ترکیه در دست نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اتهاماتی که به دولت ترکیه در خرید نفت داعش وارد است، مدعی شد هیچ شواهدی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی» گفت: آمریکا از بیانیه نماینده ویژه سازمان ملل برای یمن که بر اساس آن مذاکرات صلح تمامی طرف ها در پانزدهم دسامبر در سوئیس برگزار خواهد شد، استقبال می کند.

وی افزود: بحران یمن باید از طریق ابزارهای سیاسی و صلح آمیز حل و فصل شود. ما این موضوع را بارها اعلام کرده ایم. ما از تمامی طرف ها می خواهیم که با حسن نیت و بدون پیش شرط در این مذاکرات حاضر شوند.

به گفته کربی بازگشت هر چه سریعتر طرف ها بر سر میز مذاکره برای پایان درگیریها و توافق بر سرحرکت به جلو و پایان مصائب مردم یمن بسیار مهم و ضروری است. وی یادآور شد: ما از اقدامات نماینده ویژه سازمان ملل که این مذاکرات باید همراه با آتش بس فوری باشد و سبب کمک های فوری به مردم یمن شود، حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمامی طرف های یمن خواست که شکیبا باشند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان در نظر بگیرند و به تعهداتشان بر اساس قوانین بین المللی پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اگر نیروهای ارتش سوریه به نیروهای مخالفی که شما آنها را آموزش داده اید، حمله کنند، آنگاه به مواضع آنها حمله خواهید کرد،گفت:اگر پشتیبانی هوایی لازم باشد ما راغب به این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:اوباما در سخنرانی اخیر خود از بستن مرز های ترکیه صحبت کرد برای بستن مرزهای ترکیه چه مقدار زمان نیاز است، گفت: ما گفتگوهای همیشگی با ترکیه داریم. ترکیه نه تنها هم پیمان ما در ناتو بلکه یکی از شرکای ما در عملیات ضد داعش(گروه تکفیری صهیونیستی)‌است و ما درباره این موضوع با آنها صحبت کرده ایم.این چالشی برای آنهاست و ما برای کمک به آنها در این رابطه گفتگوهایی با آنها داشته ایم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: روسیه مواضع نیروهای میانه رو مخالف دولت سوریه را در حلب مورد حمله قرار داده است آیا فکر نمی کنید که داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) این خلاء را پر کند،گفت:من در این رابطه شما را به مسکو رجوع می دهم.ما بارها گفته ایم که بسیاری از حملات هوایی روسیه برضد داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) نیست و بر ضد مواضع گروههای مخالف دولت سوریه است.

کربی درباره موضوع درآمد داعش از قاچاق نفت هم گفت:ما می دانیم که قاچاق نفت همچنان یکی از منابع تامین کننده درآمد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) است و هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد.ما می دانیم که برخی از این قاچاق از مسیرهایی از مرز ترکیه صورت می گیرد.در حقیقت ترکها در این باره بارها سخن گفته اند.این یکی از دلایلی است که وزارت دفاع دیروز از حملات به زیرساخت های نفت داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) سخن گفته است زیرا داعش از این زیر ساخت ها بهره برداری می کند.این یکی از منابع کسب درآمد آنهاست.اخاذی و سرقت از دیگر منابع کسب درآمد آنهاست.

وی افزود: اگر شما درباره اتهامات وارد به دولت ترکیه برای بهره برداری از نفت داعش سخن می گویید باید بگویم که ما درباره این موضوع هفته گذشته به طور کامل صحبت کردیم و پاسخ نه است و ما هیچ شواهدی در این رابطه مشاهده نمی کنیم. ما هیچ ارتباطی و تبانی بین دولت ترکیه و داعش در رابطه با قاچاق نفت و مصرف آن نمی بینیم.این تنها تبلیغات نادرست و بی پایه درباره دولت ترکیه است.من فکر می کنم که ما به این ادعاهای اشتباه که به طور ویژه از طرف روسیه بیان شده اند پاسخ داده ایم، این تنها یک ادعای ساختگی بود.

این سخنگو درباره تنش اخیر بین عراق و ترکیه بر سر ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق گفت:بدیهی است که ما اظهارات دو طرف را دیده ایم. معتقدیم که باید مذاکراتی بین دولت ترکیه و دولت عراق برسر این موضوع صورت گیرد. ما شاهد آن هستیم که طرف ترکیه در حال ارزیابی دوباره و آنها به تعامل خود با دولت عراق ادامه خواهند داد.

وی افزود: چیزی تغییر نیافته است و موضع ما تغییر نکرده است و ما از ابتدا گفته ایم که هرگونه اقدام نظامی برای تعقیب داعش باید با همکاری و مشورت و اجازه دولت عراق صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که نخست وزیر عراق گفته که ترکیه باید نیروهایش را ظرف بیست و چهار ساعت عقب بکشد وگرنه موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل می برد، گفت:من در این رابطه شما را به دولت عراق و ترکیه رجوع می دهم. آنها در حال گفتگو باهم هستند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
وقتی با زن جان کربی میرن شراب میخورن و میرقصند و بغلش میکنند و ....

بعد شما میخواهید خرید نفت توسط ترکیه از داعش رو تصدیق کنه ؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار