روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران نگران است و آن را تهدیدی برای برتری خود می‌داند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی به قلم "محمد بدیر" با اشاره به اعتراض ها و نگرانی های رژیم صهیونیستی به توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک، نوشت: در جدیدترین تحقیق آکادمیک که برای اولین بار انجام شده است، شکاف میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اشغالگر قدس در زمینه علم و فناوری کم شده است و این مسئله برتری رژیم اشغالگر را در زمینه سرمایه انسانی، تهدید می‌کند. 

محوریت این تحقیق، که موسسه تحقیقاتی "شموئل نئمان،" وابسته به موسسه علوم فناوری "تخنیون" آن را انجام داده و شبکه دو تلویزیون اسراییل نیز روز گذشته خلاصه ای از آن را منتشر کرد، با مقایسه علمی ارقام و داده های سطح پیشرفت علمی ایران و رژیم صهیونیستی و شاخص های علمی دو طرف همراه است.

در این تحقیق برای مقایسه، به شاخص هایی از جمله دخیره سرمایه انسانی رژیم صهیونیستی، ایران و ترکیه پرداخته شده است. نتایج این تحقیق در کنفرانس روزنامه اقتصادی گلوبس ارائه شد. این نتایج نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر، تعداد دانشجویان در فلسطین اشغالی تغییر نکرده و همان چهارده هزار دانشجو باقی مانده است. در صورتی که در ایران این نسبت افزایش یافته است و از هر هزار شهروند، بیست و پنج نفر دانشجو هستند. دکتر داونا گانتس، که خلاصه ای از این تحقیق را در کنفرانس ارائه داد، گفت:‌ این داده، پیامدهای بسیاری را در زمینه توسعه فناوری و علمی در ایران در زمینه های مختلف خواهد داشت.
 
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد بر اساس شاخص بین المللی شانگهای در خصوص رده بندی دانشگاه های جهان، منحنی دانشگاه های ایران به صورتی هماهنگ در مقایسه با دانشگاه های رژیم صهیونیستی، روندی صعودی دارد در صورتی که دانشگاه های این رژیم، روندی نزولی دارند. اما درباره فعالیت های تحقیقاتی، باید گفت تحقیقات دانشگاهی که در دانشگاه های ایران صورت می‌گیرد دو برابر تحقیقاتی است که در دانشگاه های فلسطین اشغالی انجام می‌شود.
 
درباره شاخص های کیفیت نیز این تحقیق نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی همچنان شکاف کیفی در زمینه علوم کامپیوتر و علوم طبیعی را حفظ کرده است و در زمینه علوم ریاضی نیز، جزء پیشتازان قرار ندارد و این یعنی شکاف میان ایران و اسراییل در این زمینه ها کاهش خواهد یافت. شاخص دیگری که از کاهش شکاف میان ایران و رژیم صهیونیستی حکایت می‌کند، نتایج المپیاد علمی در دبیرستان هاست که در آخرین المپیاد دانش آموزان ایران و ترکیه موفق شدند.
 
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد ایران در زمینه اطلاعات نظامی ارتش و ساختار امنیتی، جلوتر از اسراییل قرار دارد به خصوص در زمینه امنیت سایبری، که ایران در این خصوص برای دفاع از سامانه های حساس خود فعالیت های بسیاری انجام می‌دهد و درباره اسراییل نیز اطلاعاتی به دست می‌آورد. با توجه به این مسئله، سامانه دفاع سایبری رژیم صهیونیستی نیز باید پیشرفت کند و اسراییل برای مقابله برای توانایی عالی هکرهای ایرانی، باید خود را توسعه دهد.
 
زمینه دیگری که پیشرفت ایران در آن مقامات صهیونیست را نگران کرده است، مسئله موشک هاست. بنا بر آنچه در این تحقیق آمده است، ایران از کره شمالی و چین، فناوری می‌خرد؛ اما خود این کشور نیز موشک ها و ماهواره هایی در زمینه علوم فضایی یا موشک های بالستیک می‌سازد. 
زمینه دیگری که ایران در آن از رژیم صهیونیستی سبقت گرفته است، پیشتازی و هدایت ملی در زمینه علوم است. بر اساس گزارش های یونسکو، ایران طرح های راهبردی در زمینه های علمی دارد که می‌تواند بر اساس اهداف خود این طرح ها را تغییر دهد. این طرح ها شامل طرح های آکادمیک یا اقتصادی هستند. آنچه ایران به آن چشم دوخته این است که به یک کشور پیشتاز در علم تبدیل شود. در مقابل، گزارش های یونسکو، نشان می‌دهد که با وجود دستاوردهای علمی، اسراییل در زمینه فناوری، دانشگاهی و صنعت از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

گانتس در این کنفرانس گفت: ایران به پژوهش های علمی در مدارس تشویق می‌کند و برای آماده سازی دانش آموزان و توسعه شیوه های آموزشی در این خصوص، سرمایه گذاری می‌کند. وی تاکید کرد، نتیجه تحقیق صورت گرفته این است که وزارت خانه های رژیم صهیونیستی باید برای حفظ شکاف تکنیکی با ایران، سریعا وارد عمل شوند و ضرورت این مسئله برای اسراییل، به منظور باقی ماندن در بازارهای جهانی و حفظ مزایای موجود، به مثابه نیاز بدن به خون است.

انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار