گزارش اینکوییزیتر: دونالد ترامپ موضع جیمی کارتر را در قبال ایران تکرار می‌کند

وب سایت اینکوییزیتر در گزارشی به شباهت‌ دیدگاه‌های دونالد ترامپ و جیمی کارتر در قبال مسلمانان و مهاجران ایرانی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اینکوییزیتر در گزارشی به قلم "پاتریک فرای" نوشت: "جیمی کارتر،" رئیس جمهور پیشین آمریکا، دیدگاه‌های بحث‌برانگیزی درباره ایران به ویژه اجازه مهاجرت شهروندان این کشور به آمریکا داشت. به نظر می‌رسد "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، نیز در حال پیروی از سیاست‌های کارتر است. 

گزارش اینکوییزیتر: دونالد ترامپ موضع جیمی کارتر را در قبال ایران تکرار می‌کند

اینکویزیتر در ادامه نوشت: یک هفته پس از تیراندازی مرگبار سان برناردینو ایالت کالیفرنیا، ترامپ مدعی شد باید جلوی مهاجرت مسلمانان به آمریکا گرفته شود. برخی از کارشناسان نیز این دیدگاه ترامپ را با "آدولف هیتلر،" رهبر آلمان نازی، مقایسه کرده‌اند؛ اما بسیاری نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند سیاست‌های ترامپ تداعی کننده دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر است. "فرانکلین روزولت،" رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در دوران جنگ جهانی دوم، ورود اتباع آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی را به آمریکا ممنوع کرده بود. تاریخ نشان می‌دهد روسای جمهور آمریکا در این باره اتفاق نظر داشته‌اند.

گزارش اینکوییزیتر: دونالد ترامپ موضع جیمی کارتر را در قبال ایران تکرار می‌کند

ترامپ در سخنرانی اخیر خود مدعی شد: نگاه کنید روزولت سالها پیش چه انجام داد. او یکی از محبوب‌ترین روسای جمهور آمریکا بود که سالهای سال نزد همه به او احترام می‌گذاشتند.

جیمی کارتر در اعلام ممنوعیت مهاجرت ایرانیان به آمریکا یک نمونه تاریخی محسوب می‌شود. او کتابی در همین زمینه نوشت و در آن به شرح دلایل جلوگیری از مهاجرت ایرانیان پرداخت. کتاب کارتر "ایرانیان در تگزاس؛ مهاجرت، سیاست‌ها و هویت قومی" نام دارد.

اخراج دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی تحت تعلیم ایران از آمریکا مقدمه‌ای از برنامه 4 مرحله‌ای واشینگتن علیه تهران بود تا مقامات ایرانی را تحت فشار قرار دهد. بخش‌های دیگر این برنامه، اعمال تحریم‌های اقتصادی، مصادره اموال ایران و سختگیری‌های بیشتر در صدور روادید برای مهاجران ایرانی را دربر می‌گرفت. در قانون مهاجرتی جدید کارتر، هیچ ایرانی نمی‌توانست وارد آمریکا شود مگر آنکه در شرایط اضطرار پزشکی و یا پناهندگی سیاسی قرار داشت. بر اساس همین دستور کارتر، شرکت‌های هواپیمایی در لندن به ایرانیان بلیط سفر به آمریکا ارائه نمی‌دادند. تفاوت اصلی میان دیدگاه کارتر و ترامپ این است که کارتر "ملیت" را هدف قرار داده بود؛ اما ترامپ به مذهب و ایدئولوژی حمله کرده است.

گزارش اینکوییزیتر: دونالد ترامپ موضع جیمی کارتر را در قبال ایران تکرار می‌کند

در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر، تعیین ملیت افراد به راحتی ممکن بود و گذشته افراد قابل پنهان کردن نبود؛ اما ترامپ چگونه می‌خواهد مسلمان یا غیرمسلمان بودن افراد را تشخیص دهد زیرا مذهب یک مفهوم انتزاعی است و افراد می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود، دروغ بگویند و مسلمان بودن خود را انکار کنند. حتی اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود و کنگره را وادار کند به طرح او مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا رای مثبت دهند، نمی‌توان از مذهب افراد آگاهی دقیق داشت. به این ترتیب بسیاری از مسلمانان می‌توانند با کتمان مذهب خود، غیرقانونی، وارد آمریکا شوند. از سوی دیگر، مسلمانان آمریکا نیز خوشحال نخواهند بود اگر دین آنها از دیگران جدا شود و زیر ذره بین قرار بگیرد. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، مدعی شده بود نباید با مسلمانان این کشور رفتاری متفاوت داشت؛ اما در تمام طول ریاست جمهوری وی حساسیت پلیس فدرال آمریکا بر مسلمانان بیشتر از دیگر مذاهب بود و اوباما نیز از عالمان مذهبی اسلام در آمریکا خواسته بود مانع از تزریق ایدئولوژی گروه‌های افراطی مانند داعش و القاعده به مسلمانان شوند.

آنچه مسلم است، ترامپ درصورت ورود به کاخ سفید، سیاست خصمانه‌ای را در قبال پناهجویان سوری و مهاجران مسلمان اتخاذ خواهد کرد. او پیرو سیاست‌های جیمی کارتر در حوزه مهاجرت است.

انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار