گزارش نیویورک تایمز: اینترنت، ابزار کارآمد داعش برای فریب آمریکایی‌ها

مردم آمریکا به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده‌اند و از این طریق فریب تبلیغات داعش را می‌خورند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارش به قلم "اسکات شین،" "مت آپوتزو" و "اریک اشمیت" نوشت: داعش نیازی ندارد مسیر چند هزار کیلومتری را از سوریه طی کند تا در آمریکا دست به عملیات تروریستی بزند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متعدد این کار را برای داعش انجام می‌دهد. فناوری‌هایی که از سوی آمریکایی‌ها توسعه یافت و فراگیر شد، حالا بلای جان مردم همین کشور شده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: هنوز داستان فریب خوردن "علی امین،" نوجوان 17 ساله اهل ویریجینیا، از اذهان مردم آمریکا پاک نشده است. او به دلیل کنجکاوی کودکانه وارد یکی از حساب‌های حامی داعش در شبکه‌های اجتماعی‌ شد و بدون آنکه نیت و قصدی از پیش تعیین شده باشد به تبادل نظرات و عقاید با ده‌ها تروریست داعش در گوشه و کنار جهان پرداخت. علی امین ناخواسته به تروریست‌ها کمک می‌کرد تا عقاید خود را میان دیگر نوجوانان آمریکایی- هم کلاسی و دوستانش – اشاعه دهد. او با حامیان داعش که سالها از او بزرگتر بودند دوست شده بود و گاهی اطلاعات اینترنتی مفیدی در اختیار آنها قرار می‌داد. پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، متوجه فعالیت این نوجوان بی‌تجربه در شبکه‌های وابسته به داعش شد و او را دستگیر کرد. اظهار ندامت و پشیمانی علی امین هم نتوانست اتهامات وی را برطرف کند و سرانجام به گذراندن 11 سال زندان محکوم شد.

فقط چند ماه از اعلام حکم علی امین گذشته بود که حادثه تیراندازی یک زوج در سان برناردینو ایالت کالیفرنیا و کشته شدن 14 نفر، همه را شوکه کرد. خبر بد این بود که یکی از عاملان حادثه از طریق فیس بوک به حمایت از داعش پرداخته و حتی با این گروه تروریستی بیعت نیز کرده بود. تحقیقات دانشگاه جرج واشینگتن نشان می‌دهد دلیل 71 درصد از آمریکایی‌هایی که از مارس 2014 (فروردین 93) بازداشت شده‌اند، ارتباط داشتن با داعش بوده است. این افراد همگی آمریکایی و یا تبعه قانونی این کشور و دارای میانگین سنی 26 سال بودند. 14 درصد از بازداشت شدگان آمریکایی در ارتباط با داعش، زن بودند. تقریبا تمام این افراد از طریق اینترنت با داعش آشنا شده بودند و از همین راه با تروریست‌ها ارتباط برقرار می‌کردند. توییتر، یوتیوب، فیس بوک، اسک دات ام ام، تامبلر و اینستاگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محبوب داعش است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: مقابله با داعش فقط به بمباران مواضع این گروه تروریستی در سوریه یا عراق محدود نمی‌شود؛ بلکه باید جلوی فعالیت‌های آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گرفته شود. داعش با کمک این شبکه‌ها می‌تواند هر روز بر تعداد حامیان خود بدون صرف هزینه‌ای خاص اضافه کند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار