محمد حیدری درباره چند موضوع از جمله کاخ مردمی و کاهش 50 درصدی صدور کارت برای اهالی رسانه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نزدیک به 50 روز دیگر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری برگزار خواهد شد اما تا زمان برگزاری چند نکته از جمله کاخ مردمی، نحوه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم ها و صدور کارت برای اهالی رسانه قابل تامل است و نیاز به بررسی دارد که تا حدودی برخی از سوال ها و ابهامات را دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار ما پاسخ می دهد. 

به عنوان اولین سوال چه برنامه ریزی برای منظم تر شدن هرچه بهتر جشنواره سی وچهارم انجام دادید؟
طبق همان برنامه ریزی که تنظیم شده حرکت خواهیم کرد و تا این لحظه هم از این برنامه ریزی جا نماندیم؛ همانطور که با پایان مهلت ارسال آثار تا 15 آذر هیچ گونه تمدیدی صورت نگرفت. خوشبختانه امسال استقبال خوبی شده و انتظار میرود که امسال در بخش‌های مختلف به لحاظ کیفی و موضوعی شاهد فیلم های متنوعی باشیم. 

سال گذشته 56 فیلم در بخش سوای سیمرغ فرم جشنواره را پر کردند اما امسال این رقم به 76 فیلم رسید و تعدادی هم با توجه به پایان مهلت ثبت نام نتوانستند فرم جشنواره را پر کنند و از حضور در این رقابت جاماندند. طبق فراخوانی که اعلام کردیم و ارسال نامه رسمی به سازندگان فیلم ها که هنوز کار خود را آغاز نکردند از آنها خواستیم امسال با توجه به نظم دادن به جشنواره طبق آیین نامه عمل کنند و فیلم ها را ارسال کنند تا با برنامه ریزی و اعلام جدول برنامه ها مردم بتوانند به دیدن آثار بیایند. 

رسانه‌ای کردن نام صاحبان کارت کاخ جشنواره/ شفاف‌سازی در علت حذف شدن فیلم‌ها

آماری که ما تاکنون به دست آوردیم در همه بخش های جشنواره از جمله مستند، نگاه نو و هنر و تجربه استقبال خوبی شده و هیات انتخاب از 18 آذر آثار را مورد ارزیابی قرار داده است و با توجه به زمان تعیین شده 15 تا 20 دی ماه اسامی آثار را اعلام خواهیم کرد. 

آیا این احتمال وجود دارد که برخی از فیلم ها در لحظات پایانی اضافه شوند؟
76 اثر فرم پر کردند و در این میان فیلم هایی هستند که تازه فیلمبرداری خود را شروع کردند و احتمال اینکه به جشنواره نرسد وجود دارد اما تقریبا کسانی که فرم پر کردند 90 درصد آنها به بخش سودای سیمرغ برسند. 

خوشبختانه در بخش سودای سیمرغ و سایر بخش ها امسال آثار آماده شده بیشتری داریم که می توان از الان فیلم ها را دید اما با همه احترامی که برای پیشکسوتان و نسل امروز که امسال وارد سینما می شوند قائلم یک مسئله باید برایمان مهم باشد که ما در دوره 34 قرار داریم و خوب نیست که هنوز بحث زمان و جدول زمان بندی دغدغه مان باشد. همه میدانند که جشنواره در 12 بهمن برگزار می شود و به ندرت اتفاق افتاده که زمان برگزاری آن جا به جا شود، سالهاست که جشنواره در این زمان برگزار شده و به نظرم با احترام گذاشتن به زمان، خودمون و سینما بتوانیم کارها را بهتر انجام دهیم تا این امکان را داشته باشیم که بگوییم یک دوره به عنوان شاهکارها برگزار شده است. طبق تاریخ اعلام شده از 15 تا 20 دی ماه هیات انتخاب فیلم ها را معرفی خواهند کرد و از  همین الان شاید شرایطی استثنایی به وجود آید که باید از حضور برخی از فیلمسازان و فیلم ها عذرخواهی کنیم.  

با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر یکی از جشنواره مورد علاقه مردم است، برخلاف سال های گذشته برنامه ویژه ای برای مردم دارید؟
جشنواره فجر در ایام جشن انقلاب برگزار می شود و یک جشنواره مردمی است. جشن سینمای ایران را به عنوان سال سینمایی در بهمن ماه برگزار می کنیم. مردم نقش اصلی را دارند و اگر نباشند باید برای چه کسانی فیلم بسازیم. سینمای ما سینمای مردمی است با برنامه های قبلا اعلام شده هدفمان احترام به مردم است. امیدوارم برنامه ما در شان مردم و سینما دوستان باشد که در صف های طولانی بلیت تهیه می کنند.

برای مجموعه سینماهای بخش مردمی جشنواره چندین جلسه با مدیران سینمایی برگزار کردیم و اعلام کردیم هدف ما جذب مخاطب و احترام به آنها است چراکه مردم سرمایه های اصلی ما هستند. در نظر داریم برای جشنواره امسال در کنار کاخ رسانه کاخ مردمی هم داشته باشیم تا مردم در کنار هنرمندان و عوامل فیلم ها را ببینند و فکر می کنم فیلم سازان بازتاب اصلی را از مردم بگیرند. در حال حاضر بررسی و گفتگوهای نهایی انجام شده و تا چند روز آینده مکان کاخ مردمی را مشخص می کنیم تا هدیه ویژه ای را به مردم داده باشیم. 

فکر نمی کنید این تصمیم با اعتراضات و حواشی همراه باشد؟
حاشیه هایی را در مطبوعات و رسانه ها خواندم مبنی بر اینکه کاخ مردم جشنواره یعنی چه؟ به هر حال جشنواره ای را برگزار می کنیم که در مقایسه با سایر کشورها فیلم های وارداتی ندارد و این اتفاق باعث افتخار است که سینمایی به طور کامل ایرانی و متعلق به مردم داریم.  

به این واژه آشنا نیستم که یعنی چه کاخ مردمی جشنواره؟ به هر صورت در یک مجموعه‌ای که اهالی هنر، منتقدان و رسانه‌ها حضور دارند کاخی را برای مردم در نظر می گیریم که حضور آنها می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.  مجموعه مشخص شده و هفته آینده توسط فرجی مدیر امور سینماها جشنواره اعلام خواهد شد. تمام تلاشمان این بود که مجموعه‌ای را با آماده سازی کامل و کیفیت سالن‌ها انتخاب کنیم تا خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهیم. 

رسانه‌ای کردن نام صاحبان کارت کاخ جشنواره/ شفاف‌سازی در علت حذف شدن فیلم‌ها

قیمت بلیت فیلم ها به چه صورت خواهد بود؟
در خصوص فروش بلیت های جشنواره نیز همچون سالهای گذشته براساس ارزیابی A و B قیمت ها تعیین خواهد شد تا شاهد استقبال خوبی باشیم. همچنین برای دانشجویان تئاتر و سینما نیز تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفتیم که امسال اعلام خواهد شد. 

برگزاری جشنواره در استان‌ها در دو سال گذشته در سی و دوم به دلیل حمایت مالی وزارت کشور سراسری برگزار شد اما سال گذشته به دلیل مشکل مالی و نبود حامی امکان برگزاری در همه استان وجود نداشت و به همین جهت امسال نیز به استان‌ها و مدیران استانی فشاری وارد نکردیم اما برنامه های اجرایی برای برگزاری در استان‌ها انجام دادیم تا در صورت تامین مالی در هر ۳۲ استان جشنواره را برگزار کنیم. 

تمام سینمای ایران مردم تهران نیستند قطعا همه هموطنان ما در سراسر کشور دوست دارند این جشنواره را از نزدیک ببینند. در این دو ماه گذشته تمام تلاشمان کردیم بحث مالی را تامین کنیم و بعد اعلام کنیم. 

گفته شده در تدارک برگزاری جشنواره فجر در خارج از کشور هم هستید، آیا این اتفاق محقق خواهد شد؟
امسال در نظر داریم که جشنواره فجر را در کشورهای دیگر نیز برگزار کنیم. بنابراین از ۲۳ بهمن ماه بعد از پایان جشنواره فجر در داخل کشور به مدت یک هفته یا ده روز در ۱۰ کشور دیگر برگزار می‌کنیم کارهای اجرایی انجام شده و اسامی آن به زودی اعلام می‌شود. 

اقتصاد و بودجه همیشه مهم بوده و هست. ما تلاشمان را کردیم که امسال باری را از دوش سینما برداریم به همین خاطر تصمیم گرفتیم بودجه را از بخش خصوصی تامین می‌کنیم. وضعیت اقتصادی در دوره‌های گذشته و الان وضعیت مناسبی نیست نه تنها در فرهنگ در حوزه‌های دیگر نیز اوضاع به این صورت است بنابراین جشنواره امسال را با حمایت بخش خصوصی برگزار می‌کنیم و امیدوارم از بخش آورده دولتی هیچ استفاده‌ای نکنیم.  

چقدر خانه سینما به عنوان صنف سینمایی در اجرای برنامه های جشنواره کمک خواهد کرد؟
خانه سینما به لحاظ مالی نمی‌تواند کمکی به ما کند چراکه خودشون  به صورت صنوف سینمایی فعالیت می کنند اما خانه سینما با حضور رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما و تمام صنوف سینمایی ما را حمایت خواهند کرد. آنگونه که برنامه‌ریزی شده به این جهت است که همه کمک کنند تا این دوره را با کیفیت برگزار کنیم. 

چند سالی است که در جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم های با این مناسبت نبودیم و تنها جشنواره نام فجر را یدک می کشد، فکر می کنید امسال حرکت جدیدی رخ می دهد؟
به طور طبیعی سینما و حتی مجموعه‌های تلویزیونی زمانی به تاریخ انقلاب می‌پردازند که با حمایت مالی برخوردار شوند ولی مجموعا در جشنواره امسال با تنوع آثار مواجه هستیم. موضوعات عاشورایی، دفاع مقدس، انقلابی، اجتماعی و سیاسی در تولیدات امسال دیده می‌شود. آن چیزی که در موضوع‌های تولیدی فیلمهایمان شاهد هستیم آورده انقلاب ما است. شاید بعد از ۳۴ سال به خیلی از موضوعات به طور مستقیم پرداخته نشده اما اتفاقات این چند سال را در فیلم‌هایمان دیده‌ایم و وقتی فیلمسازان به موضوعی می‌پردازند یعنی به آورده چند ساله ما می‌پردازند بخشی که در زندگی همه ما نمایان است. اما اگر بخواهیم به صورت مستقیم درباره موضوعی خاص فیلم بسازیم قطعا باید برنامه ریزی خاص و سفارش داده شود چراکه هزینه بالایی را می‌طلبد و سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند از پس هزینه ساخت فیلم بربیاید. سایر نهادها همچون حوزه هنری، انجمن سینمای دفاع مقدس نیز باید حمایت کنند تا ما در سال‌های آینده آثار ویژه‌ای را از این موضوع شاهد باشیم. تاکنون آثاری در این زمینه ساخته‌ایم اما این تعداد آمار کم است و باید حضور پررنگ داشته باشند.
 
رسانه‌ای کردن نام صاحبان کارت کاخ جشنواره/ شفاف‌سازی در علت حذف شدن فیلم‌ها

معیارهای انتخاب جشنواره بر محتوای فیلم های امسال بر چه اساسی است؟
در چهارچوب ضوابط قانونی و عرفی جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثر فیلمسازان ما به این واقفند که در هر جامعه‌ای چهارچوب و خط قرمزی وجود دارد و این اتفاق در همه کشورها صورت می‌گیرد. فیلمسازی که فیلم می‌سازد با معیار کشور اسلامی ایران باید فیلم بسازد اما این به این معنی نیست که نقد نکنند و زمانی که فیلم سیاسی و یا اجتماعی می سازد نکاتی مورد نقد و ارزیابی قرار می دهید.

این بحث جشنواره نیست سیاست پروانه ساخت و نمایش هم نیست. قطعا در کشوری زندگی می‌کنیم که ضوابط مخصوص به خود دارد. ما در کشوری مذهبی و شیعه زندگی می‌کنیم که چهارچوب خاص خود را دارد. آثاری که ارائه شده در سال‌های گذشته به ندرت مورد نقد قرار گرفتند و با عبور از خط قرمز هم خودشون و هم سینما ضرر کردند. بنابراین باید معیار ارزیابی به لحاظ کیفی و موضوعی اعلام شود و بخشی از آنها را فیلمسازان می‌دانند اما کمی هم مدیران باید ظرفیت نقد را بالا ببرند. هر انتقادی از مدیر یا مسئول به معنای انتقاد از سینما و نظام نیست. خیلی از ما که مورد نقد قرار می‌گیریم دچار اشتباهاتی هم شدیم و این نقدها می‌تواند تاثیر مثبتی روی آینده رویکرد جشنواره و مدیریت‌ها داشته باشد اما آن چیزی که روشن و شفاف است بخش هایی است که می دانند این چهارچوب ها چه چیزی است. خیلی دوست ندارم با الفاظ و کلمات بازی کنم و اگر فیلمی با ممیزی اعمال شود اعلام خواهیم کرد که به چه دلیل کنار گذاشته شده است. 

در این مجموعه تنوع باید باشد و نباید تنها به موضوع اجتماعی توجه کرد. خوشیختانه امسال با تنوع فیلم روبه رو هستیم. در جریان ساخت برخی از فیلم ها بودم و پیگیری کردم. این نوید را می دهم که در بخش های نگاه نو، سودای سیمرغ، هنروتجربه و مستند با تنوع بسیاری شاهد باشیم. سیاست ما این است که صرفا به کیفیت توجه نکنیم و در کنار آن توازن در موضوع هم رعایت کنیم و از هیات انتخاب خواستیم تا با توجه به این توازن فیلم ها را انتخاب کنند. 

شما امسال از مشاوران چهره استفاده کردید آیا انتخاب شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به عنوان مشاور برای جذابیت و ایجاد حاشیه برای جشنواره بوده است؟
در دوره های گذشته هر دبیر برای خود مشاورهایی را انتخاب می کرده که هیچ دلیلی نداشته اما من برخلاف دبیران قبل دلیل انتخاب شهاب حسینی و مهتاب کرامتی را می گویم. کرامتی از بازیگران درجه یک سینما هستند و سابقه درخشانی دارند و شهاب حسینی هم به عنوان یکی از بازیگران مرد، سالها خوب درخشید و مردم این چهره ها را دوست دارند. این دو بازیگر لطف کردند پذیرفتند و یادمان نرود که آنها سنخیت بیشتری با سینما دارند، خیلی از دبیرهای سال گذشته هیچ سنخیتی با سینما نداشتند اما به عنوان مدیر آمدند و زحمت کشیدند. یکی از دلایل انتخاب این دو نفر برای این بود که نگاه مردمی را جذب کنیم. در همه جای دنیا مرسوم است و اتفاقی که تازه در کشور ما انجام شده که نسبت به آن حساس شدند. ما نیز با این کار باعث استقبال مردم از جشنواره خواهیم شد. حضور این دو نفر بسیار تاثیرگذار بود و در بخش اجرایی و هنری فعالیت آنها را خواهید دید حضور انها را به فال نیک می گیرم امیدوارم این اتفاق سال های بعد نیز ادامه پیدا کند تا خانواده سینما بیشتر سهیم باشند. 

متاسفانه یکی از مشکلات جشنواره در صدور بی رویه کارتهای اهالی رسانه بوده ما امسال هم شاهد این روند خواهیم بود یا برنامه دیگری دارید؟
امسال در کاخ جشنواره با کاهش 50 درصدی کارتها مواجه خواهیم بود و اسامی رسانه‌هایی که کارت خواهند گرفت نیز روی سایت خواهیم گذاشت. سهمیه خبرنگاران را کم نخواهیم کرد اما برای کاخ جشنواره محدودیت صدور کارت خواهیم داشت. بخش انتخابی به عهده خود رسانه‌ها خواهد بود ما ظریفتی را در کاخ جشنواره پذیرا خواهیم بود و بقیه در سینماهایی که موافق هستند و براساس محل کار و یا زندگی سینماها را انتخاب کنند و خواهش می‌کنیم رسانه‌ها اصرار نکنند برای اینکه امسال این سخت گیری حواشی خواهد داشت. مطمئن باشید این کار را خواهیم کرد تا امسال کاخ جشنواره برای بخش حرفه ای رسانه ها باشد رسانه ها و مطبوعاتی هایی که در طول سال فعال هستند از جایگاه و الویت بیشتری برخوردارند.

رسانه‌ای کردن نام صاحبان کارت کاخ جشنواره/ شفاف‌سازی در علت حذف شدن فیلم‌ها

برنامه ریزی دقیقی انجام دادیم و با رونمایی سایت جدید جشنواره ثبت نام رسانه ها را آغاز می‌کنیم. امیدوارم همه همکاری کنند چونکه امسال خیلی ها دلخور خواهند شد ولی ما مجبوریم به دلیل احترام به سینمای ایران این کار را انجام دهیم. در 34 دوره سینما برای ما افت دارد که شاهد بی نظمی هایی باشیم، هرساله داریم میگیم که با صدور 4 هزار کارت و  ایجاد دورهمی ها اتفاق خوبی نیست برای کسانی که می خواهند فیلم ببینند و فکر می کنم در این چند ساله تنها اتفاقی که نمی افتاد همین فیلم دیدن باشد و ما امسال با برنامه ریزی دقیق و منطقی سخت گیری خواهیم داشت و براساس ظرفیت کارت صادر می کنیم که همه این اتفاقات به همکاری و مشارکت رسانه ها را می طلبد و این قول را می دهیم که شاهد جشنواره با نظم و انضباطی باشیم. 

نشست رسانه ای جشنواره کی برگزار خواهد شد؟
اوایل دی ماه اولین نشست مطبوعاتی را با رسانه ها خواهیم داشت و در آن جلسه برنامه های جشنواره و پوستر بخش های مختلف را رونمایی خواهیم کرد. همه آن چیزی که گفته می شود یا اعلام شده با برنامه اجرا خواهد شد.  

نکته ای که خیلی اهمیت دارد این است که جشنواره برای همه است اگر حیدری یا هرکس دیگه ای به عنوان دبیر انتخاب می شود باید با توانایی های خود انرژی مثبت بذاریم کنار همدیگر و به همه کمک کنیم که این جشنواره سینمایی در شان مردم برگزار کنیم.


گفتگو از عطیه آقابابایی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
اساسا هرمدیری که مسئولیت می پذیرد سعی دارد خود را تافته جدا بافته معرفی کند ایشان که سابقه چندان طولانی درسینما ندارند و ازموقعی که آقای رئیس عده ای را از تلویزیون وتئاتر به سینما آوردند و خیلی زود هم برخی رفتند و یا درحال رفتن هستند جماعت سینما با ایشان آشنا شدند و خوب درشرایط قحط الرجالی مهمترین رویداد سینمایی کشور با وجود بزرگان سینما به ایشان سپرده شد! هرجشنواره ای شورای سیاست گذاری دارد و چهره بودن یا نبودن ملاک عمل نیست چرا که جشنواره که تمام میشود تازه وقت ارزیابی است. پشت چهره ها قایم شدن نشان از احادیث دیگر دارد. که دراین کامنت نمی گنچد اما سالهاست که تخصص مدیران روش آزمون وخطاست ! ایشان در برقراری ارتباط خانه سینما با سازمان چندان موفق نبودند و اساسا ازایشان ایدئولوگ تر درسینما با سبقه طولانی تر وجود دارد کما این که شهرت دبیرهرجشنواره ازاهم واجبات است. دوست قدیمی ایشان که چند سال پیش مسئولیت پذیرفتند به مراتب شهرت بیشتری داشتند اکنون این نقیصه باید با نام و ویترین برخی از بازیگران سینما پر شود و سوال مهم تراینکه چرا این دو نفر؟ مبنا چیست؟ که با سابقه ترازاین دو عزیز ضمن احترامشان مگر نبودند؟ و...
آخرین اخبار