العربیه مدعی شد ایران با نقض برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، به توسعه برنامه موشک های بالستیک خود ادامه می دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی العربیه در مقاله ای به قلم مجید رفیع زاده به بررسی اهداف برنامه موشکی ایران پرداخت. این تحلیلگر ایرانی مدعی شد: تهران با نقض برجام و قطعنامه های شورای امنیت به توسعه برنامه موشک های بالستیک خود ادامه می دهد.

در این مقاله آمده است: توافق هسته ای بین شش قدرت جهانی و ایران اشاره مبهم به قطعنامه های شورای امنیت علیه تهران دارد؛ اما این توافق تأکید می کند این کشور نباید تا هشت سال بعد از اجرای برجام یا تا زمانی که آژانس گزارشی در تأیید نتیجه منتشر می کند، هیچ گونه فعالیت موشک بالستیک داشته باشد. با این وجود، ایران چندین بار موشک های دوربرد بالستیک و موشک های هدایت شونده لیزری زمین به زمین آزمایش کرده است. در ماههای اکتبر و نوامبر، درست بعد از توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی یک موشک جدید بالستیک با قابلیت حمل کلاهک های چندگانه آزمایش کرد. این اقدام نقض دو قطعنامه شورای امنیت و برجام بود.

نگارنده این گزارش با طرح ادعاهایی بی اساس می نویسد: رهبران ایران در قدرت نمایی نظامی تردید ندارند. رئیس جمهور این کشور در زمان رونمایی از یک موشک جدید (فاتح 313) گفت: "ما در آینده نزدیک یک آزمایش جدید موشکی خواهیم داشت که خاری به چشم دشمن خواهد بود." خبرگزاری فارس نیز فیلمی از یک مرکز زیر زمینی آزمایش موشکی پخش کرد. اما چرا ایران به چنین زرادخانه بزرگ بالستیک نیاز دارد؟ چرا ایران از نقض قطعنامه های شورای امنیت و برجام هراس ندارد؟ جامعه جهانی چه واکنشی دارد و این اقدامات ایران چه تاثیری بر معامله هسته ای خواهد داشت؟

نگارنده گزارش در پاسخ به این پرسشها با تکرار ادعاهای خود می افزاید: توانمندی بالستیک ایران یکی از ستون های اصلی سیاست امنیت ملی ایران است. جدای از مدیریت برنامه هسته ای و حمایت از دست نشانده ها، سومین برنامه سپاه پاسداران برنامه موشک های بالستیک است. ایران با پشت سر گذشتن   اسرائیل، بزرگترین و متنوع ترین برنامه موشک های بالستیک در خاورمیانه را دارد. هیچ کشوری مثل ایران نتوانسته است قبل از رسیدن به سلاح هسته ای به موشک های دوربرد بالستیک دست پیدا کند. این موجب شده است سپاه پاسداران به یکی از قدرتمندترین دستگاههای نظامی در منطقه تبدیل شود. موشک های بالستیک مصارف دفاعی و تهاجمی دارد؛ اما موشک های پیشرفته عمدتاً با هدف حمل تسلیحات هسته ای ساخته می شوند. موشک های بالستیک ایران می تواند هر کشوری در خاورمیانه را هدف قرار دهد. اما رهبران ایران به این توانمندی رضایت نمی دهند و در صدد توسعه آن هستند. فناوری موشک های بالستیک ایران به سبب ارتباط با کره شمالی رشد کرده است؛ اما تهران به تدریج بر زیرساخت های بومی نیز تمرکز کرده و فناوری های جدید را برای توسعه زرادخانه موشکی اش مورد استفاده قرار داده است.

نگارنده گزارش با تکرار ادعاهایی بی اساس می نویسد: عزم ایران برای رسیدن به بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه بیانگر جاه طلبی های این کشور در رسیدن به برتری از طریق نظامی گری است. اگر چنین فرض کنیم که جمهوری اسلامی از این موشک ها علیه دیگر کشورها استفاده نمی کند، برنامه رو به رشد و آزمایش های مکرر با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه صورت می گیرد. نتیجه اجتناب ناپذیر این مسئله نیز بی ثباتی و نظامی شدن بیشتر منطقه خواهد بود. به عنوان مثال، اسرائیل نوسازی سامانه دفاع موشکی آروی خود را در پاسخ به برنامه موشکی ایران شروع کرده است. برغم تلاش های جامعه جهانی از دهه هشتاد تاکنون، جمهوری اسلامی ایران توانسته است برنامه موشکی خود را به پیش ببرد و آن را به بزرگترین برنامه در منطقه تبدیل کند. برد موشک های ایران از پانصد به بیش از دو هزار کیلومتر رسیده است.
 
نگارنده گزارش در پایان مقاله با مطرح کردن ادعاهایی می نویسد: بعید است توانمندی های روزافزون ایران واکنشی از سوی گروه 1+5 در پی داشته باشد. همچنین، نقض برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، تغییری در تصمیم این گروه برای لغو تحریم های موشکی و تحریم های دیگر ایجاد نمی کند. گروه 1+5 قدرت نظامی سپاه را افزایش داده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۴
میتونیم داداش ببین وبسوزو بمیر
آخرین اخبار