تاکنون ۴۰۰ هزار زن در قالب بیمه های خاص (مشاغل آزاد و اختیاری) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند.

محسنیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تحت پوشش قرار گرفتن بيمه و دريافت مستمري در آينده به دغدغه مهم  أين روزهای بسياری از مردم تبديل شده است تا جايی كه افرادی هم كه شاغل نيستند و يا در گذشته دارای شغلي بوده و درحال حاظر ترك كار كرده اند نيز برای داشتن بيمه تلاش می كنند.

**انواع بيمه در سازمان تأمين اجتماعی

در همين راستا سازمان هاي بيمه گر براي اين منظور بيمه هاي متفاوتي را براي افرادي كه چه شاغل باشند و يا نباشند درنظر گرفته اند كه در ذيل به  انواع بيمه تأمين اجتماعي به اختصار اشاره شده است:

بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل تمامي مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها،کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.

بیمه‌های خویش‌فرما:بیمه خویش‌فرما به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱. بیمه اختیاری ۲. بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند:

متقاضی این نوع بیمه،مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود،حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.

درصورت عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه او باطل می‌شود و متقاضی موظف است در چارچوب ضوابط مجددا درخواست خود را ارائه کند.

**بيمه اختياری زنان را نيز تحت پوشش قرار می‌دهد؟


در اين ميان هستند بانواني كه تحت شرايط گوناگون شغلي را كه در گذشته به آن اشتغال داشتند ترك كرده و اكنون بيكار محسوب مي شوند اما تمايل دارند بيمه شوند و در آينده از دريافت مستمري برخوردشون باشند در همين راستا،اكنون سيروس نصيري مدیر کل فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از شرايط بيمه اختياري براي بانوان مي گويد:زنانی که ۱۰ سال و یا کمتر سابقه اشتغال در کارگاهی را داشته اند می توانند با شرایطی تحت پوشش بیمه اختیاری قرار دهد.

وي در مورد بیمه زنانی که در حال حاضر شاغل نیستند اما در گذشته سابقه بیمه پردازی را دارند، افزود: افرادی که چند سال در یک کارگاه مشغول به کار بودند و پس از مدتی استعفا داده و یا خود را بازخرید کردند می توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

مدیر کل فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: بیمه اختیاری این افراد براساس سابقه سال های قبل فعالیت شان محاسبه شده و در قراردادی که بین آنها منعقد می شود از بیمه درمان بازنشستگی و فوت برخوردار خواهند شد.

نصيري گفت: آخرین آمار این زنان ۳۶ هزار و ۷۰۷ نفر بوده که تحت پوشش بیمه اختیاری تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وي عنوان كرد : افرادی که سابقه زیر ۱۰ سال بیمه در تامین اجتماعی دارند برای محاسبه حق بیمه پرداختی آنها حداقل تا حداکثر دستمزد این سال ها محاسبه و سپس مبلغ حق بیمه تعیین خواهد شد و چنانچه سابقه بیمه آنها بالای ۱۰ سال باشد میانگین ۳۶۰ روز پایانی فعالیت آنها در کارگاه و جایی که مشغول به کار بودند محاسبه و براساس آن حق بیمه تعیین می شود که البته از حداقل دستمزد مصوبه شورای عالی کار نباید کمتر باشد.

لازم به ذكر است، حق بیمه ای که متقاضیان بیمه اختیاری باید پرداخت کنند ۲۶ درصد دستمزد و حقوق توافق تعیین شده است.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار