هیات های تجاری که در ماه های گذشته به اصفهان آمده اند، تاثیر چندانی بر بازار مسکن و صنایع ساختمانی نداشته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: شرکت های بزرگ خارجی در بخش مسکن می توانند راهگشا باشند اما آنها بیشتر به دنبال واردات فناوری به کشور ما هستند و در پی سرمایه گذاری نیستند.

چینی ادامه داد: در ایران طرح های ساختمانی به دلیل نبود نقدینگی بسیار طولانی مدت هستند در حالی که سرمایه گذاران خارجی به دنبال ساخت ساختمان های صنعتی هستند.

وی اضافه کرد: شرکت های ایرانی باید در دوران پساتحریم به تقویت بخش تحقیق و توسعه خود بپردازند و نیاز بازارهای همجوار را شناسایی و تولیدات خود را با آنها هماهنگ کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن مصالح ساختمانی استان اصفهان بیان کرد: در سال های گذشته به دلیل وجود رکود و فشاری که به تولیدکننده وارد شد، واحدها نتوانستند در زمینه تحقیق و توسعه و تحقیقات بازار به خوبی عمل کنند و محصولات آنها در انبار مانده است.

چینی ادامه داد: صنایع ساختمانی هم جدا از بقیه صنایع نیستند و برای رونق آن باید نقدینگی در جامعه به حرکت در بیاید که مقداری تورم به دنبال خواهد داشت اما برای خروج از رکود باید این موضوع را بپذیریم.

وی با بیان اینکه در درازمدت خروج از رکود بدون ایجاد تورم شدنی نیست، اظهار کرد: گویا به غیر از تزریق پول به جامعه برای خروج از رکود نمی توان کاری کرد.

وی با اشاره به اینکه اعطای وام برای حمایت از صنعت خودرو تاثیرات کوتاه مدت دارد، گفت: انتظار بخش صنعت اینست که دولت حرکتی را به صورت گام به گام آغاز کند و برنامه درازمدت اعلام شود تا صنعت بتواند خود را با آن وفق دهد.

چینی با تاکید بر اینکه برای تغییرات اقتصادی در دوران پساتحریم باید سیاست های کلی اقتصادی کشور بر پایه حمایت از تولید قرار گیرد، گفت: دولت یازدهم قانون بهبود فضای کسب و کار را برای اجرا ابلاغ کرد اما هنوز بدنه اجرایی دولت، آن را به اجرا در نیاورده است درصورتی که اجرای آن گام اول برای ایجاد تغییرات عمده در فضای کسب و کار خواهد بود.

وی درخصوص نقش صادرات در رفع رکود گفت: در ابتدا باید تحریم ها به طور کامل رفع شوند تا امکان جا به جایی پول فراهم شود، بازارهای هدف هم شناسایی شوند که متاسفانه در این بخش ضعف داریم.

وی نقش نرخ ارز در رونق صادرات را مورد اشاره قرار داد و گفت: شاید حتی لازم باشد دولت ارز صادراتی را به قیمت بیشتری از صادرکننده بخرد و به قیمت کمتر بفروشد تا بازار راه بیفتد.

چینی همچنین در پایان سخنان خود بر حضور کارشناسان اقتصادی در مجلس آینده تاکید کرد و گفت: امیدواریم در بخش اقتصادی متخصصان رای بیاورند و به مجلس ورود کنند. 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.