امروز خانواده‌ها بیش از توجه به پرورش تخیل کودکان نگران درس آنها هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان با حضور نویسندگان این ده مجموعه صبح امروز در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

این ده مجموعه عبارتند از: جستاری پیرامون شعر کودک در ایران اثر اسدالله شعبانی، عناصر داستان در داستان کودک و نوجوان اثر حسین بکایی، سیری در سرویراستاری اثر مهدی حجوانی،‌ راهنمای شیوه‌های نقد ادبی اثر معصومه انصاریان، تصویرگری کتاب کودک اثر محمدعلی بنی‌اسدی، مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی اثر علی اصغر سید‌آبادی،‌ مروری بر پیشینه ادبیات کودک و نوجوان اثر کمال پولادی، مروری بر انواع ادبیات کودک و نوجوان اثر کمال پولادی، نحوه کاربردهای ادبیات کودک و نوجوان اثر فرشته مجیب، ویرایش و اهمیت آن در آثار کودک و نوجوان اثر محمد حسینی.

معصومه انصاریان دبیر این مجموعه گفت: چگونگی شکل‌گیری این مجموعه به سال 92 برمی‌گردد که تصمیم گرفتیم یک هندبوک (کتاب جیبی) منتشر کنیم که علاقه‌مندان کتاب کودک و  نوجوان و مربیان و آموزگاران بتوانند به آن مراجعه کنند. این مجموعه کتابی با سرفصل‌ها به نویسندگان مختلف است. تنوع نویسندگان به خاطر تخصصی شدن این زمینه بود.

وی ادامه داد: ما تنها افراد حرفه‌ای را مخاطب این کتاب نمی‌دانیم؛ بلکه کسانی که علاقه‌مند به ادبیات کودک و نوجوان هستند نیز در دایره مخاطبان این گروه هستند. مخاطبان ما در درجه اول مربیان کانون و مربیان پیش‌دبستانی هستند. ما به نویسندگان گفتیم از پرداختن به لایه‌های پنهانی و تخصصی خودداری و مطالب را به 50 صفحه محدود کنند. 

علی‌اصغر سید‌آبادی نویسنده کتاب «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی» گفت: ما سال 88 این کتاب را نوشتیم. با این که خیلی زمان گذشته است و اگر بخواهیم دو باره بنویسیم دوباره چیز دیگری از آب درمی‌آید، اما نمی‌توانیم بدون اینکه تجربه‌ای داشته باشیم به سوالات پاسخ دهیم. بخش زیادی از این سوال‌ها و جواب‌ها بستگی به شرایط اجتماعی‌مان دارد.

سید‌آبادی افزود: به علاوه‌ مجموعه‌های دیگر این کتاب دومین کتاب مخاطب‌شناسی من است. تصور ما از مخاطب‌شناسی این است که یک بسته حاضر و آماده به اسم مخاطب‌شناسی داشته باشیم تا بتوانیم توسط آن یک متن خلق کنیم تا مخاطب آن را ببیند. به هیچ وجه این نگاه صحیح نیست؛ بلکه باید مجموعه‌ای از تلاش‌های نظری در زمینه مخاطب‌شناسی داشته باشیم.

این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: منظور ما از مخاطب‌شناسی این است که اول بدانیم گروه سنی با مخاطب کاملا متفاوت است و بدانیم چه اندازه نسبت به مسائل فیزیولوژیکی روانشناختی و اجتماعی شناخت داریم.

سید‌آبادی در پایان گفت: نهادهایی هستند که نقش واسطه را اجرا می‌کنند، من سعی کردم در کتاب «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی» به این مسئله بپردازم. یکی از راه‌های رسیدن به شناخت مخاطب، رسیدن به مهندسی معکوس است که مخاطب را بشناسیم و ببینیم چه کاری پرخواننده‌تر است و بر اساس آن اقدام کنیم.

فرشته مجیب نویسنده کتاب «نحوه کاربردهای ادبیات کودک و نوجوان» افزود: امروز خانواده‌ها نگران درس کودکانشان هستند و هیچ کس مرگ تخیلات در کودکان را نمی‌بیند، یعنی هیچ اقدامی برای پرورش تخیل در کودکان صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: من سه بخش را در این کتاب بررسی کردم؛ بخش اول مخاطب‌شناسی، بخش دوم مطرح کردن سطوح خواندن، و در بخش سوم به سی و دو فعالیت از ساده‌ترین تا جایی که یک کتاب را بتوانیم به طور معناشناختی طراحی کنیم، پرداختم و در تمام این آیتم‌ها به مربیان و مادران تمریناتی را ارائه دادم که با کودکان خود کار کنند.

محمدحسینی نویسنده «ویرایش و اهمیت آن در آثار کودک و نوجوان» عنوان کرد: من سال 90 به جمع نویسندگان این مجموعه اضافه شدم؛ متاسفانه اکثر کسانی که دنبال این نوع کتاب‌ها هستند آن را پیدا نمی‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به همه چیز در جامعه دیده می‌شود. به خصوص در ادبیات کودک و نوجوان که مملو از غلط‌ است. دلیل آن این است که هیچ بازخواستی صورت نمی‌گیرد. من در این کتاب تصمیم داشتم که بگویم بی‌توجهی به این امر اشتباه است. آن هم در دوره‌ای که کودکان در سنین یادگیری هستند و باید در این سن مسائل آموزشی به آن‌ها تزریق شود. کار این کتاب در واقع همین است. مثل یک ویراستار که تلاش می‌کند کالایی مبرا از غلط به دست مخاطب برساند. من سعی کردم مقدمه زبان‌شناسی، ویراستاری، اشتباهات رایج،‌ مرتبه‌های گوناگون زبانی،‌ بخشی از علائم سجاوندی و رسم‌الخط را توضیح بدهم.

مهدی حجوانی نویسنده کتاب «سیری در ویراستاری» گفت: بیش از اینکه این کتاب مبحث نظری باشد، بخش عمده‌اش تجربه‌ای بیست ساله است. در طی این سال‌ها من سرویراستار بودم. در واقع سرویراستار نظارت بر سه حوزه ویرایش محتوایی و ادبی، صوری و فنی است. وظایف سرویراستار در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. سرویراستار به نویسنده و تصویرگر و ویراستار کمک می‌کند و سوءتفاهم‌ را برایشان برطرف می‌کند، همچنین این کتاب اولین تجربه در این زمینه است.

محمدعلی بنی‌اسدی نویسنده تصویرگری کودک اظهار داشت: تصویرگری یک بخش از حلقه تولید کتاب است. شرایط تصویرگران در ایران با شرایط تصویرگران در جهان متفاوت است و آن هم به میزان احترام به آن‌ها بستگی دارد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار